Hej på er.

Vi måste måla om våran träfasad i sommar. Men vad tusan har de förra ägarna gjort? Vad är det för typ av färg de har använt egentligen och hur kan det krackelera såhär? Värst på de mest utsatta sidorna på huset såsom södergaveln. Drar man med handen på väggen så blir man röd om näven. Någon kunnig som har koll? Tips på behandling och färg?

Mvh
 
  • Krackelerad röd färg på träfasad med flagande yta och synlig färgavflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krackelerad röd färg på träfasadens paneler med tydliga skador och flagnande delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slamfärg på gammal oljefärg kanske. För ett bra resultat bör ni slipa bort allt som går tyvärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slamfärg på gammal oljefärg kanske. För ett bra resultat bör ni slipa bort allt som går tyvärr.
Så kan det vara. Jag tänker att skrapa det som lossnar enbart för annars kan det skrapas tills man förgås. Tänker sedan slipa ytan för att få grundfärgen att fästa bättre
 
Skruvdragare/borrmaskin med stålborste på. Aldrig att ni ska handslipa/borsta!
 
Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
Om det nu är som vi tror, är det dock lätt att avlägsna färgen. Funkar nog med mild högtryckstvätt och efterföljande tork i ett par veckor. Annars piassavakvast...och andningskydd. Räkna med att det blir rött överallt. Set är dock lätt att spola bort.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skruvdragare/borrmaskin med stålborste på. Aldrig att ni ska handslipa/borsta!
Det är såklart ett gott tips. Jag förmodar att om man nu målar utan att ta bort all färg innan är väl att det gamla kan synas igenom?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
Om det nu är som vi tror, är det dock lätt att avlägsna färgen. Funkar nog med mild högtryckstvätt och efterföljande tork i ett par veckor. Annars piassavakvast...och andningskydd. Räkna med att det blir rött överallt. Set är dock lätt att spola bort.
Jag har verkligen tagit i nästan allt jag har på den bilden som ni ser där jag har skrapat, så jag tror inte det går att få bort den färgen, eller jo, allt går väl...
 
V Villacejon skrev:
Det är såklart ett gott tips. Jag förmodar att om man nu målar utan att ta bort all färg innan är väl att det gamla kan synas igenom?
ja, samt att det kan fästa dåligt och den nya färgen flagnar efter några år om ni har otur,
 
V Villacejon skrev:
Jag har verkligen tagit i nästan allt jag har på den bilden som ni ser där jag har skrapat, så jag tror inte det går att få bort den färgen, eller jo, allt går väl...
Men nu gäller det att måla med rätt färg, annars blir det samma problem igen.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men nu gäller det att måla med rätt färg, annars blir det samma problem igen.
Fått reda på att originalfärgen är en ytlack. Frågade en målare och han sade att jag ska använda en oljegrund att grundmåla med.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
Om det nu är som vi tror, är det dock lätt att avlägsna färgen. Funkar nog med mild högtryckstvätt och efterföljande tork i ett par veckor. Annars piassavakvast...och andningskydd. Räkna med att det blir rött överallt. Set är dock lätt att spola bort.
På gruset nedanför fasaden är det färgat rött så det borde vara en slamfärg
 
Düsseldorff
V Villacejon skrev:
Jag har verkligen tagit i nästan allt jag har på den bilden som ni ser där jag har skrapat, så jag tror inte det går att få bort den färgen, eller jo, allt går väl...
Du vill verkligen få bort allt du kan få bort för annars upprepar sig problemet igen och igen och igen. Det är värt att göra ordentligt en gång för alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.