Hej,
Jag funderar lite på det här med thujahäckar eftersom vi köpt hus, med tillträde i slutet av maj, och vill ha lite mer insynsskyddat. Om man har beskurit en thujahäck till ca 80 cm som på bilden, kommer den kunna växa på höjden till ca 2m? Jag vet tyvärr inte vilken thujasort det är eller när man kapade ner den(om man nu gjort det?), bara att den blivit trimmad en gång om året.
Välbeskuren thujahäck brevid en gräsmatta och asfalterad väg, ungefär 80 cm hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vafalls skrev:
Hej,
Jag funderar lite på det här med thujahäckar eftersom vi köpt hus, med tillträde i slutet av maj, och vill ha lite mer insynsskyddat. Om man har beskurit en thujahäck till ca 80 cm som på bilden, kommer den kunna växa på höjden till ca 2m? Jag vet tyvärr inte vilken thujasort det är eller när man kapade ner den(om man nu gjort det?), bara att den blivit trimmad en gång om året.
[bild]
Problemet med thuja är att den blir för hög om man inte är på sin vakt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Problemet med thuja är att den blir för hög om man inte är på sin vakt.
Ja men gäller det även häcken på bilden?
 
V Vafalls skrev:
Ja men gäller det även häcken på bilden?
Det är svårt att veta exakt vilket skick den häcken är i, men ja, i teorin kommer häcken fortsätta växa på höjden, dock kommer inte huvudstammen att växa ytterligare. Kan tänka mig att du kommer kunna driva upp en 15-20 cm per år.
 
  • Gilla
Vafalls
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Problemet med thuja är att den blir för hög om man inte är på sin vakt.
Hej! Den växer. Jag ansar våran vart annat år, både på höjd och bredd. Efter två år har den på höjden vuxit ca: 30cm.
Obs!
Fast den är 10 år vattnar jag den ännu på sommaren, den står i sol nästan hela dagen, sedan får den Näring för bl.a Thuja april, runt midsommar och Oktober annars blir de gula med en massa små kottar annars om man har otur dör den utan vatten och näringen när den gulnat för mycket och har svårt att återhämta sig.
 
  • Gilla
Vafalls
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Hej! Den växer. Jag ansar våran vart annat år, både på höjd och bredd. Efter två år har den på höjden vuxit ca: 30cm.
Obs!
Fast den är 10 år vattnar jag den ännu på sommaren, den står i sol nästan hela dagen, sedan får den Näring för bl.a Thuja april, runt midsommar och Oktober annars blir de gula med en massa små kottar annars om man har otur dör den utan vatten och näringen när den gulnat för mycket och har svårt att återhämta sig.
Toppen, tack för infon. Kanske kan lägga en fuktsang mitt under häcken för att säkerställa bevattningen.
 
För info så växer den riktigt bra, sakta men säkert blir högre, tätare och bredare så det gäller att se efter den. :)
 
  • En växande häck längs en trottoar i ett bostadsområde med hus och parkerade bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om TS klipper den sent på våren och sedan putsar den en eller två gånger till på säsongen kan den bli riktigt fin. Ju oftare man putsar den desto vackrare blir ytskiktet. Tidigare har nämnts vikten av genomgående stam vilket nu är för sent men släpper man upp den sakta kan det nog gå. Täck hellre rötterna successivt med gräsklipp istället för speciell gödning. Gräsklippet håller fuktigheten i marken och häcken blir inte lika utsatt för torka och klippet ger häcken lagom gödning.

Nu står häcken längs trottoiren och vi får väl hoppas att inte någon passerande hundkille får förkärlrk för den. Thuja är ganska känslig för benlyft.
 
  • Gilla
Vafalls
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om TS klipper den sent på våren och sedan putsar den en eller två gånger till på säsongen kan den bli riktigt fin. Ju oftare man putsar den desto vackrare blir ytskiktet. Tidigare har nämnts vikten av genomgående stam vilket nu är för sent men släpper man upp den sakta kan det nog gå. Täck hellre rötterna successivt med gräsklipp istället för speciell gödning. Gräsklippet håller fuktigheten i marken och häcken blir inte lika utsatt för torka och klippet ger häcken lagom gödning.
Jag har köpt en droppslag som gör ett bra jobb. :) Tack för tipset beträffande klippningen.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.