Hej! Jag hittade detta sätt att polera marmor på på internet. Jag har införskaffat bivax från en lokal biodlare och lacknafta från Bauhaus. Men hur ska jag blanda det? Har vi någon som är skicklig på sten här på forumet? Hälften-hälften? Bryter jag sönder bivaxet i en behållare och häller på lacknaftan och väntar i några timmar, och sedan är det en pasta? Smörjer jag på pastan och polerar järnet eller räcker det med att smörja på? Det handlar om marmor under en öppen spis, ytan är mindre än en kvadratmeter. Ytterst tacksam för er tid och erfarenhet!
 
I ett av svt "Trädgårdstider"s senare program upphettades bivaxet och blandades därefter (med?).
 
Så smälta bivaxet och sedan blanda. Sade något om proportioner? La de på ett tjockt lager eller tunt? Putsade de mycket eller lite? Tacksam för input!
 
yonna yonna skrev:
I ett av svt "Trädgårdstider"s senare program upphettades bivaxet och blandades därefter (med?).
Terpentin: det är det klassiska. Värms i vattenbad.
 
C Cider skrev:
Terpentin: det är det klassiska. Värms i vattenbad.
Tack för svar. Du verkar kunna det här. Proportioner terpentin/vax? Tjockt lager eller tunt? Putsa mycket eller lite?
 
U Umma01 skrev:
Tack för svar. Du verkar kunna det här. Proportioner terpentin/vax? Tjockt lager eller tunt? Putsa mycket eller lite?
Nej, jag vet inte så mycket mer. Titta gärna här:
Bivaxpolish för möbler av trä – ALLT OM HONUNG

Det finns många recept, för olika ändamål.
Det finns ett annat trevligt forum, som heter alternativ.nu. Där deltar även biodlare. Prova att använda sökrutan för bivax.
 
C Cider skrev:
Nej, jag vet inte så mycket mer. Titta gärna här:
Bivaxpolish för möbler av trä – ALLT OM HONUNG

Det finns många recept, för olika ändamål.
Det finns ett annat trevligt forum, som heter alternativ.nu. Där deltar även biodlare. Prova att använda sökrutan för bivax.
Tack för tipsen! Jag jobbar vidare därifrån. Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.