Hej,

Jag har en dröm om att ordna upp i tvättstugan. För att komma till rätta med planlösningen vill jag flytta och fälla in normcentralen och vattenmätaren i en bärande vägg.

Det är ett 1.5plans modulhus från 1977. Väggen består av 45x90 reglar med cc30. Jag behöver två fack med cc60 för att få in elskåpet och vattenmätarskåpet.

1. Hur växlar jag enklast av en regel i väggen? Räcker det med en stående 45x120?
2. Måste jag ha dubbla stående reglar vi avväxling?
3. Kan jag med gott samvete växla av två olika fack (efter sig?) i en vägg på 2 meter?
4. Hur mycket vågar man borra/ta ur "takregeln" i en bärande vägg för få upp vatten till övervåning tex?

När jag skriver detta så skulle det kanske gå att ha el och vattenmätare i samma fack (över/under varandra), finns det några regler emot detta? Antar att det kanske inte är en höjdare att dra vatten uppåt bakom normcentralen till övervåningen? Å andra sidan är det bara två rör som ska uppåt då jag tänkte sätta fördelare i badrummet där så det kanske ryms vid sidan om normcentralen.

Vad har ni för tankar och idéer? Kanske är mera jobb än det är värt?
 
Finns det några byggritningar?
Hur ser hammarbandet ut?
Var går takstolarna/mellanbjälklaget?
 
Det är hjärtväggen, har den hammarband? Jag är inte helt 100 på alla benämningar :)
Det lilla jag sett (har inte öppnatväggen än, bara lite i taket) tyder på att den har en 45x90 liggandes på toppen (det jag kallade takregel). Men du menar att den borde ha motsvarande hammarband under den?

Mellanbjälklagret ligger på cc60, dvs på varannan väggregel.

Jag har lite ritningar, ska se vad jag har digitalt och kan lägga in.
 
Mellanbjälklaget/underramen på takstolen är 8190mm lång och ska vara 48x195 T200 vad det nu innebär.

På bilden har jag markerat hjärtväggen med blått/rött där jag vill fälla in.

Hittar ingen ritning på hjärtväggen. Väggreglarna verkar vara 80 och med sedvanlig 9 eller 10mm board på.
 
Vet inte om denna hjälper.
 
  • Arkitektritningar av husets bottenplan och vindsvåning samt sektionsskiss.
Ögnat igenom allt och öppnat lite i väggen. Det är 80 reglar även i den bärande väggen. Dock är överliggaren 90 vilket var det som fintade mig.

Bifogar ritningen.

Kan jag ta bort en väggregel (mellanbjälklaget är cc60 så tänker att jag tar en som är emellan) och ersätta med en liggande 45x220? med extra reglar på båda sidorna? Sätter man vinkeljärn eller vad är bäst?

Då boarden är limmad så misstänker jag lär jag få ersätta den i sin helhet när jag öppnar upp väggen. Limmad k-plywood funkar det som ersättning?
 
  • Teknisk ritning av en innervägg med måttangivelser, reglar, board och limspikas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med elementbyggda trähus är att även tapeten ingår i hållfastheten... Om det bara är en mittregel som ska avväxlas behövs inga grova dimensioner. Det räcker med en 45x95 regel på högkant. Svårigheten ligger ju i att kunna lossa den limmade boarden på ett snyggt sätt. 10 mm furuplywood är nog ett utmärkt ersättningsmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.