Jag har värdesaker i en garderob och som extra säkerhet vill jag göra dörren låsbar.
Problemet är att det är en innerdörr (under en trappa) som inte har vare sig en låskista eller är standardmått på dörren.
Dörren har måtten 570x1940 och det verkar svårt att hitta en ny sådan dörr och alternativet vore isf att monera ett lås på den befintliga dörren, men den har å andra sidan ingen låskista.

Dörren är synlig så en elegant lösning är att föredra framför ett beslag med ett hänglås. Och det vore tacksamt att slippa montera ny karm med allt vad det innebär i jobb och kostnader.

Hur skulle ni gå tillväga?
 
B Byggare Sonja skrev:
Jag har värdesaker i en garderob och som extra säkerhet vill jag göra dörren låsbar.
Problemet är att det är en innerdörr (under en trappa) som inte har vare sig en låskista eller är standardmått på dörren.
Dörren har måtten 570x1940 och det verkar svårt att hitta en ny sådan dörr och alternativet vore isf att monera ett lås på den befintliga dörren, men den har å andra sidan ingen låskista.

Dörren är synlig så en elegant lösning är att föredra framför ett beslag med ett hänglås. Och det vore tacksamt att slippa montera ny karm med allt vad det innebär i jobb och kostnader.

Hur skulle ni gå tillväga?
Låst dörr signalerar ju dock till en eventuell tjuv att du har värdesaker där inne ;)

Kanske fundera på att sätta in en ytterligare låsbar dörr innanför?
 
Violina Violina skrev:
Låst dörr signalerar ju dock till en eventuell tjuv att du har värdesaker där inne ;)

Kanske fundera på att sätta in en ytterligare låsbar dörr innanför?
Det måste ju inte synas att den är låst. Just nu sitter det en knopp bara och är alltså för enkelt att öppna och "titta in". En ytterligare dörr innanför känns komplicerat.
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att skaffa ett lämpligt skåp att låsa in värdesakerna i?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Är det inte bättre att skaffa ett lämpligt skåp att låsa in värdesakerna i?
De finns i ett litet värdeskåp redan. Två skalskydd är bättre än ett.
 
Okej så värdesakerna är redan skyddade men du vill även låsa dörren.
Låter som en platsbyggd garderob under en trappa, är det möjligt att posta bilder så det går att sa vad det är för sorts dörr och konstruktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.