Hej,

behöver lite råd för hur min jag skall göra med planlösningen. Pannrum/torkrum, hall med elcentral, förråd och tvättstugan med trapp från övervåning.
Första bilden hur det ser ut idag med 3 stk dörrar på litet utrymme. Vilka dörrar skall jag ha kvar? Den andra bilden är när jag tagit bort lilla väggen under trappen för att skapa utrymme för tvättkorgar. Denna kommer man bara åt från hall/central delen nu.
3D-ritning av husplanlösning med trapp, dörrar och borttagen vägg under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dator med ritningsprogram öppet som visar en 3D-modell av en trapp och planlösning för en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pannrummet måste normalt sett ha dörr, den är oftast brandskydd.

Jag skulle ta bort allt annat, dvs dörrar och vägg mellan förråd, hall och tvättstuga och sätta upp bra garderober eller hyllor istället. Alltså de som är ritade som tunnare väggar på ritningen.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pannrummet måste normalt sett ha dörr, den är oftast brandskydd.

Jag skulle ta bort allt annat, dvs dörrar och vägg mellan förråd, hall och tvättstuga och sätta upp bra garderober eller hyllor istället. Alltså de som är ritade som tunnare väggar på ritningen.
Hej. Men behövs brandskydd vid bergvärme? Kan tänka att det var när man hade olje/vedpanna. Men bra tips. Skall uppdatera ritning med förslaget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pannrummet måste normalt sett ha dörr, den är oftast brandskydd.

Jag skulle ta bort allt annat, dvs dörrar och vägg mellan förråd, hall och tvättstuga och sätta upp bra garderober eller hyllor istället. Alltså de som är ritade som tunnare väggar på ritningen.
Läste lite och enligt Boverket är det bara för pannor över 60kW som kräver brandklass. Så väldigt tveksamt i detta fall vid bergvärmepump
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det beror ju som sagt på vad man har för panna, men det är inte så dumt att kunna stänga för torkrummet :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.