Hej

Kan ni hjälpa mig att bedöma om vi kan få ersättning för dolda fel när det kommer till våra fönster? Jag undrar om det ens är lönt att försöka driva detta eller om jag ska släppa det och gå vidare direkt.

Jag och min sambo köpte hus i november 2020. Huset är byggt 2007, är i bra skick och ligger i en sydsvensk stad.

Vi märkte ganska snabbt efter att vi flyttat in att det drog kallt genom ett par fönster och fönsterdörrar. Vi förbättrade läget genom att sätta extra gummilister på dörrar och fönster och tejpade även runt något fönster för att hålla draget ute under vintern. Jag ringde även en fönsterfirma som kom hit och tittade på våra dörrar och fönster.

Firman som var här dömde ut våra fönster då det verkar som att både fönsterbåge och karm är oisolerade. Det går heller inte att få fönstren helt täta från drag, trots korrekt påsatta gummilister och inställning av fönstren drar det på vissa ställen då själva fönsterbågen inte håller tätt, utan släpper igenom luft.

Vi märkte även att det läckte in vatten mellan fönsterbåge och karm genom ett fönster i badrummet nu i helgen då det både regnade och blåste från ett håll det inte brukar blåsa ifrån.

Min fråga är om detta kan anses vara ett dolt fel? Borde vi eller besiktningsmannen ha upptäckt att fönstren inte håller för nordiskt klimat under besiktningen? Eller kan man anta att fönster från 2007 ska vara isolerade och hålla helt tätt från drag?

Fönstren och dörrar är byggda med huset, alltså från 2007. De är tvåglas, aluminium-fönster. Tillverkade av Fapim.

Kan vara värt att nämna att säljarna har tecknat en dolda fel-försäkring från Länsförsäkringar.

Uppskattar råd:)
 
Kunde det hittas vid besiktning innan ni köppte huset?
Om svaret är ja så är svaret på din fråga nej (vilket det är)
 
Allt som har med fönster är "kännsligt" om man säger så.
Så allt beror på vad är det för fönster. Hur ser det ut med monteringen (förmodligen fel), hur såg det ut när ni gjorde besiktning. Man ser ganska lätt att det är fel med fönster så svårt att få det som "dolt fel".
Rådet jag kan ge är att fönster är en känslig punkt på huset så lägg hellre energin på att fixa fönstren än driva nå "dolda fel process" det känns som inte lönt
 
D Melb skrev:
Kunde det hittas vid besiktning innan ni köppte huset?
Om svaret är ja så är svaret på din fråga nej (vilket det är)
T TheGame skrev:
Allt som har med fönster är "kännsligt" om man säger så.
Så allt beror på vad är det för fönster. Hur ser det ut med monteringen (förmodligen fel), hur såg det ut när ni gjorde besiktning. Man ser ganska lätt att det är fel med fönster så svårt att få det som "dolt fel".
Rådet jag kan ge är att fönster är en känslig punkt på huset så lägg hellre energin på att fixa fönstren än driva nå "dolda fel process" det känns som inte lönt
Tack för era råd.

Ja jag eller besiktningsmannen kunde väl ha gjort en annorlunda kontroll av fönstren under besiktningen och upptäckt att de är dåligt isolerade. Lite frustrerande då jag tyckte vi kollade fönstren ganska noggrant, men just isoleringen tänkte jag inte på.

Men om vi leker med tanken att ett fönster ser rätt ut på alla sätt, lister är bra och det verkar tätt när man stänger det på besiktningen. Men det är ändå något med karm, båge eller själva konstruktionen som gör att man inte får fönstret helt tätt när vinden ligger på från ett visst håll. Jag har inte kollat upp hur vinden blåste just den dagen men om vi för sakens skull säger att det var helt vindstilla. Kan det då anses vara ett dolt fel?
 
Joogi Joogi skrev:
Tack för era råd.

Ja jag eller besiktningsmannen kunde väl ha gjort en annorlunda kontroll av fönstren under besiktningen och upptäckt att de är dåligt isolerade. Lite frustrerande då jag tyckte vi kollade fönstren ganska noggrant, men just isoleringen tänkte jag inte på.

Men om vi leker med tanken att ett fönster ser rätt ut på alla sätt, lister är bra och det verkar tätt när man stänger det på besiktningen. Men det är ändå något med karm, båge eller själva konstruktionen som gör att man inte får fönstret helt tätt när vinden ligger på från ett visst håll. Jag har inte kollat upp hur vinden blåste just den dagen men om vi för sakens skull säger att det var helt vindstilla. Kan det då anses vara ett dolt fel?
Jag tycker du ska fundera ist vad det är du vill få ut av "dolt fel".
Dolt fel är ett fel man inte kan kunna upptäcka vid en nogran undersökning och är värdet om man hade vetat om det "dolda felet".
Värderas felet lågt i förhållande till vad man betalat så räknas det inte heller.
Du har helt enkelt dåliga fönster, det är nog enklare både för ekonomi och själen om du konsentrerar dig på att fixa fönstren än att börja en dolda fel process som du med 99% chans kommer förlora, det är som slöseri med tid imo.
 
T TheGame skrev:
Jag tycker du ska fundera ist vad det är du vill få ut av "dolt fel"...
Det jag vill åt är någon sorts kompensation för reparation eller byte av fönster. Det är både obehagligt och dyrt med drag och dålig isolering under vintermånaderna och det kostar mycket att byta fönster. Men i grunden är det väl också en besvikelse över att man fick något annat än vad man trodde att man betalat för, och det känns inte så roligt.

Samtidigt vill jag inte lägga energi och pengar på en process som inte leder någon vart förutom att kanske göra de förra ägarna upprörda, och med dem även våra grannar som de är goda vänner med.

Nej det blir nog att lägga dolda fel-kravet på is, försöka fixa vad jag själv kan med gummilister och byta ut en fönsterdörr eller två där det påverkar oss för mycket för att låta det gamla sitta kvar.
 
Har ni tagit bort fönster / dörrfoder från ut & insida och kollar om det saknas isolering ?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bild?
 
Karlia
Hade det gått att kolla upp fönstren, läsa omdömen och så? Är de ansedda som bra fönster?

Det är verkligen mycket som måste kollas upp vid husköp!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni tagit bort fönster / dörrfoder från ut & insida och kollar om det saknas isolering ?
Nej det upptäckte fönsterfirman utan att plocka ner fönstren så det svarar ju på frågan huruvida det felet är dolt eller inte :)

Karlia Karlia skrev:
Hade det gått att kolla upp fönstren, läsa omdömen och så? Är de ansedda som bra fönster?

Det är verkligen mycket som måste kollas upp vid husköp!
Ja det hade jag kunnat kollat upp. Det är en italiensk tillverkare så där borde ringa en del varningsklockor med tanke på deras klimat jämfört med vårt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Joogi Joogi skrev:
Nej det upptäckte fönsterfirman utan att plocka ner fönstren så det svarar ju på frågan huruvida det felet är dolt eller inte :)



Ja det hade jag kunnat kollat upp. Det är en italiensk tillverkare så där borde ringa en del varningsklockor med tanke på deras klimat jämfört med vårt.
Hej,

Av nyfikenhet. Hur kunde fönsterfirman se att isolering saknades? Är inblandad i liknande case själv och behöver lite kött på benen då folk kommit med sinnessjukt ersättningskrav.
 
P Per-Elofsson skrev:
Hej,

Av nyfikenhet. Hur kunde fönsterfirman se att isolering saknades? Är inblandad i liknande case själv och behöver lite kött på benen då folk kommit med sinnessjukt ersättningskrav.
Fönstren va monterade rakt mot väggen (lättbetong) utan utrymme för isolering. Det var inte heller spårat i väggen bakom vilket de upptäckte genom att knacka och känna på fönsterkarmen (aluminium). De var väl inte 100% säkra att det va så det förelåg och det visade inte stämma helt. Där va ett litet utrymme som faktiskt var skummat, men de hade snålat med skum för det läckte in kyla på flera ställen runt flera fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.