Det svårt blir själva lyftet och man får ta ur glasen..
Nä det får bli en vända och köpa mursten så får jag en bild av hur det blir också

Otroligt vad bra forumet är får stt få idéer och synpunkter, tackar!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vad behöver jag för prylar för murningen? Vilka slevar? Och även för pustningen?
 
Staffans2000
Köp ett sats. så får du med allt du behöver.

Staffans
 
  • Gilla
Kantarellerna
  • Laddar…
KristinaRT
Alla växthus där dörren går utanför taklutningen är för låga tycker jag.....
Vi köpte ett Willab Maxi m förhöjda väggar så vi har 2 m som lägst. Det ger enorm rymd att ha vertikala väggar när man står i det och tittar ut.

Med det sagt; grunden och växthuset passar perfekt ihop och det ger ett så ”stilrent” intryck. Supersnyggt!!!

Som jag ser det har du nog två alternativ; acceptera höjden (det blir inte bra att höja så mycket som du vill) eller byt ut det mot ett som har högre väggar....
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Är det omöjligt att förlänga dörren med en svart plåt som är formpassad? Skulle se ut som en sparkplåt och smälta in fint.
 
P polarsson skrev:
Är det omöjligt att förlänga dörren med en svart plåt som är formpassad? Skulle se ut som en sparkplåt och smälta in fint.
Inte omöjligt men väldigt mycket jobb då det är en skjutdörr.
Så det är otänkbart för mig, då köper jag nog ett växthus med sådan dörr
 
Testat lägga ut några lecablock för att se hur blir. Det blir en väldig tröskel..
Syällde också in bord och stolar för att känna av takhöjden. Grund med lecablock som tröskel och plattor på marken i ett pågående byggprojekt utomhus, med verktyg och växtlighet runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marksten i förgrunden med några lecablock till vänster, verktyg och en träplanka på stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från ett växthus mot en trädgård med lecablock, bord och stolar, samt ett pågående byggprojekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog får man det snyggt utifrån sett med ett varv putsad leca också men inifrån sett får jag inte den stilrena känslan jag var ute efter. Typ lite medelhavet med markstenen osv.

Beslutsångest deöuxe.. Får väl ställs ut leca hela vägen runt och lyfta på växthuset för att få svaret haha
 
  • Gilla
sylvain_swe
  • Laddar…
Hur ser marken ut runt omkring? Kan du höja den så att du inte får en tröskel, utan snarare ett steg ner i växthuset?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ser marken ut runt omkring? Kan du höja den så att du inte får en tröskel, utan snarare ett steg ner i växthuset?
Det är ju gräsmattan framför och den ska höjas lite ändå så där blir det nog rätt okej. Ett litet steg sär jag isåfall lägger en stor natursten.
Men mest fundersam stt det här blir en dålig kompromiss som inte ser bra ut..

Ska ställa ut stenarna i eftermiddag och lyfta dit växthuset för utvärdering(y)
 
Mitt förslag, om än motvilligt....
Är att sälja detta innan du satt inglasning -och köpa ett med samma/liknande mått.. men med den höjden som du vill ha (alt gjort för mur).

Lägger du ner tiden, pengarna och är redan missnöjd nu.. ja då blir det inte bättre. Du kommer störa dig på ”det” hela tiden och det förtar lite av glädjen.

Kolla upp alternativen, innan du sätter glas.. innan du bestämmer dig!
 
  • Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mitt förslag, om än motvilligt....
Är att sälja detta innan du satt inglasning -och köpa ett med samma/liknande mått.. men med den höjden som du vill ha (alt gjort för mur).

Lägger du ner tiden, pengarna och är redan missnöjd nu.. ja då blir det inte bättre. Du kommer störa dig på ”det” hela tiden och det förtar lite av glädjen.

Kolla upp alternativen, innan du sätter glas.. innan du bestämmer dig!
Hehe ja det ligger någonting i det helt kart! Blir man inte nöjd så kommer det gnaga på en tills man gör nytt..
 
Nu var blocken oå plats och även växthuset.
Hör och häpna så tycker jag faktiskt det blir bra!
Växthuset upplevs helt annorlunda och känslan är nästan perfekt haha.
Tröskeln känns hellre inte så farlig som jag befarade och jag kommer lägga en stor flat natursten utanför i samband med kullerstenen så höjden blir inget att bråka om.
Så det blir ett varv med leca efter alla goda råd, tips och funderingar!
Växthus under konstruktion med metallram på en nylagd grund av block och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade betongblock och stenläggning inuti ett växthus med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterat växthus på en nylagd grund med lecablock och grus, omgiven av natursten, trädbakgrund och en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur bred fog har man mellan stenarna? Och hur tjockt eller tunnt lager puts kan man ha? Det kommer ju avgöra vart jag ställer stenarna och växthusets ram har en liten läpp som måste få plats och hänga utanför, så kant i kant med gjutningen kan jag inte sätta dom.
Grundmur med leca och grön växthusfot över ett lager småsten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker fastsättningen av växthuset är lite märklig också för man ska borra och fästa genom "syllen" men man kommer då fruktansvärt nära kanten av grundmuren. Det borde varit mot insidan istället.
Som det ser ut nu kommer jag sätta vinklar i ramen, popnita dessa sen fästa i mitten på grundmuren istället.
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Imorgon om vädret tillåter ska jag mura fast blocken.
Plastade in markplattorna för att inte grisa ner, framförallt inför putsningen. Gissar att även om jag är noggrann så hamnar bruket på plattorna och går inte få bort
Köpte en mixer på biltema för att blanda bruket också(y) Grundläggande byggarbetsplats med täckta markplattor och betongblock redo för murning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Var hittar du all tid?! Ge mig lite
 
P polarsson skrev:
Var hittar du all tid?! Ge mig lite
Haha jag tycker själv att jag inte har så mycket tid över men förmodligen har man några bokstäver så när jag tar mig för något, oavsett vad så blir det i ett rasande tempo och en jakt på perfektion! Men det är inte alltid så bra och det sliter på en, men effektivt;)
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.