Har ett fd pannrum i en sutterängkåk från 50 talet där det sitter en öppen ventil med 200mm diam. Min teori är att det behövdes som tilluft för oljepannan då det begav sig. Idag så skapar den bara ett rejält kallras så den fg ägaren har helt enkelt stoppat igen den med lite gamla kläder... Men tanken är att förvandla rummet till ett torkrum för tvätten då det är granne med vårt tvättstuga men hur ska vi göra med ventilationen. Min tanke är att sätta in en frånluftsfläkt som är fuktstyrd, gärna med konstant drift pga radon etc, men "förstör" vi huset övriga ventilation när vi vänder tilluft till frånluft? I källaren sitter det lite ventiler men de har tveksam funktion. Måste vi kontrollera ngt före eller efter?
 
Rickard.
Köp en avfuktare istället och sätt in en liten vanlig ventil i väggen. I ett torkrum behöver man inte en massa ventilation utan man behöver bli av med fukten och det gör en avfuktare bättre, snabbare och effektivare än att försöka blåsa ut den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Faran om det är en ouppvärmd källare och börja ventilera under den varma årstiden är att man ofrånkommligen drar in en massa fukt.
Gjorde själv det misstaget. Brukar hänga tvätt i pannrummer och fick en lagom liten fläkt på 10W 230V från jobbet. Den satte jag i en ventil.
Funkade på vintern.
På sommaren blev hela källaren fuktig.
Kopplade ur fläkten och efter några dagar märkte jag hur fukten sakta började avta.
Har tagit bort fläkten idag.

När det är vinter torkar kläderna fort ändå pga spillvärmen från pannan.
Vår och höst räcker det inte riktigt till och då kör jag avfuktaren. Vit avfuktare av märket Woods står på ett blått golv intill en vägg och en värmeledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pontus7111 och 1 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Åhå, såg precis detta efter att jag postat precis om mitt garage under mark i suterränghus.

Det stod en eldriven panna i det innan fjärrvärmen installerades ca 2005 ( vi köpte huset 2010).

Kanske är det ett tilluftsrör, inte frånluft som jag trott...

[länk]
Men en elpanna behöver väl inte tilluft? Eller kan det ha funnits en olje eller vedpanna tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.