Jag målade om badrumsväggarna med våtrumsfärg. På motsatta sidan av en vägg finns ett fönster och det blev så väldigt tydligt vart jag dragit rollern. Ändå var jag noga med att bara rolla lodrätt. Varför blir det så? Har jag haft för lite färg, tryckt för hårt eller passerat över för många ggr? Jag använde en Anza "Måla inne" roller.
 
  • Ojämn våtrumsfärg på badrumsvägg med synliga rollerdrag och del av kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar måla diagonalt för att undvika detta..

Kan bero på lite för lite färg på rollern också
 
Fick samma med släpljus i ett snedtak. Använde billig Sadolinfärg. Blev mycket bättre när jag bytte till dyrare miltex. Har mycket mer färgpigment.
 
Violina Violina skrev:
Man brukar måla diagonalt för att undvika detta..
Har jag aldrig hört tidigare, får man ränder då så lär det ju se ännu värre ut
 
Jag kör ner rollern i hinken och ser till att få färg på hela, skakar av det värsta, snurrar rollerskaftet när jag för den mot väggen ( för att slippa dropp), sätter rollern ungefär mitt på väggen i höjd, rollar ut 2-3 bredder, fortsätter så kanske 1,5m sen går jag tillbaka och rullar hela den målade väggen med väldigt lite tryck, hela vägen sen är det bara att upprepa.
Men med släpljus så är det nog svårt att få det perfekt...

För lite färg och eller lite för hårt tryck på rullen skulle jag tro.

Man kan oftast höra när det är för lite färg man jobbar med
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
H
C chokonanana skrev:
Jag målade om badrumsväggarna med våtrumsfärg. På motsatta sidan av en vägg finns ett fönster och det blev så väldigt tydligt vart jag dragit rollern. Ändå var jag noga med att bara rolla lodrätt. Varför blir det så? Har jag haft för lite färg, tryckt för hårt eller passerat över för många ggr? Jag använde en Anza "Måla inne" roller.
Jag skulle gå efter med en "finare" roller för lackfärg med ett lätt tryck.
 
Vi köpte Beckers Våtrumstäck. Den var absolut inte billig.
 
Jag gjorde ett försök till på den vägg som det syns som värst på. Den här ggn dränkte jag rollern i färg och smetade ut. Sedan efterdrog jag den uppifrånner med lätt tryck. Det blev lite bättre men man ser fortfarande roller-dragningarna. Nåja. Ska jag ta hit en målare lär det kosta en hel del och det är inte ens säkert att det blir bättre ;) Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Jag gjorde ett försök till på den vägg som det syns som värst på. Den här ggn dränkte jag rollern i färg och smetade ut. Sedan efterdrog jag den uppifrånner med lätt tryck. Det blev lite bättre men man ser fortfarande roller-dragningarna. Nåja. Ska jag ta hit en målare lär det kosta en hel del och det är inte ens säkert att det blir bättre ;) Tack för hjälpen!
Hej. Blanka färger kräver en del av användaren för ett bra resultat. Färgen torkar lite snabbare än mattare färger.
Tips är att sänka värmen, stänga dörren, fukta upp rummet, tunna färgen lite och förbereda allt innan så man inte behöver lägga tid på t ex skyddning när man är mitt uppe i målningen. Underlaget ska inte vara sugande och helst jämnt slätt.
Sen så ska man rulla allt på samma håll sista rullningen annars reflekteras ljuset annorlunda då grängen/knottret är på olika håll.
Mvh
 
  • Gilla
chokonanana och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Blankare färger är svårare att rolla. Fel roller och för lite färg på rollern. Släpljus på det så ser det ut som ett helvete.

Nån skrev att man brukar måla diagonalt, det brukar man inte alls göra. I extremfall kan man tvingas justera dragen efter ljuset men det är verkligen inte nåt man "brukar" göra.

Om du ska plocka målare så var mycket tydlig med vad det är du vill åtgärda. Inte typ "måla det här rummet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.