P
A ajn82 skrev:
Det är en intressant tråd, men att komma och upprepa saker som redan avhandlats flera gånger tidigare fyller den med skräp. Snälla läs tråden först.
Jag har redan frågat om det har avhandlats i tråden tidigare, och sagt att den är för lång för att läsas i sin helhet. Snälla läs mina inlägg först. Uppenbarligen har informationen inte nått varken TS eller de som opponerar sig mot mina inlägg. I min mening är ditt inlägg mer skräp än att framföra fakta.
 
P Patmark skrev:
Jag har redan frågat om det har avhandlats i tråden tidigare, och sagt att den är för lång för att läsas i sin helhet. Snälla läs mina inlägg först. Uppenbarligen har informationen inte nått varken TS eller de som opponerar sig mot mina inlägg. I min mening är ditt inlägg mer skräp än att framföra fakta.
On du inte orkar läsa vad andra sagt kanske din åsikt inte är så viktig att du ska förorena tråden med den?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inlägg #731 och vi måste dra det här igen. Ta 30 min och läs tråden från start. Nej, den skrivningen i PBL gäller undantagsregler där en normalt bygglovspliktig altan kan ges undantag från bygglov vid en- och tvåbostadshus om den uppfyller de kriterier som listas. Men grannen har aldrig byggt en altan på de premisserna. Han har svartbyggt en altan och mur där muren i efterhand fått bygglov och därmed gjort altanen till ett trädäck som inte behöver bygglov. Några 4,5 m från gränsen är inte aktuella för grannens altan.
Uppenbarligen finns ett behov av att dra det igen. Skrivningen i PBL listar åtgärder som inte kräver bygglov. Trädäcket är en altan. Men eftersom den byggts närmare tomtgräns än 4,5 m krävs grannens godkännande alternativt bygglov.
 
P Patmark skrev:
Uppenbarligen finns ett behov av att dra det igen. Skrivningen i PBL listar åtgärder som inte kräver bygglov. Trädäcket är en altan. Men eftersom den byggts närmare tomtgräns än 4,5 m krävs grannens godkännande alternativt bygglov.
Snälla, läs de sidor som redan avhandlat precis det du framför, och varför du har är fel. Vi som följer och läst hela tråden har noll intresse av att upprepa saker som redan avhandlats flera gånger tidigare.
 
  • Älska
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Patmark skrev:
Uppenbarligen finns ett behov av att dra det igen. Skrivningen i PBL listar åtgärder som inte kräver bygglov. Trädäcket är en altan. Men eftersom den byggts närmare tomtgräns än 4,5 m krävs grannens godkännande alternativt bygglov.
Så är det inte, att bygga marknära trädäck jämställs med att typ lägga plattor eller asfaltera, tror du att man behöver bygglov för det också?
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Patmark skrev:
Uppenbarligen finns ett behov av att dra det igen. Skrivningen i PBL listar åtgärder som inte kräver bygglov. Trädäcket är en altan. Men eftersom den byggts närmare tomtgräns än 4,5 m krävs grannens godkännande alternativt bygglov.
Nej så fungerar inte PBL. Men det finns utrett i trådens början eftersom en och annan skribent trodde att PBL fungerade så. Men skrivningarna om altan i PBL är undantag som har lagts till av våra politiker för att lätta på reglerna för bygglovspliktiga altaner. De är alltså inte regler som gäller för alla altaner.

(Medan du svarade inlägget så jag la till min grafiska sammanfattning av hur PBL fungerar med bygglov i inlägg #735. Kolla där som en utgångspunkt. Annars får du läsa Boverkets sidor om detta.)
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Patmark skrev:
Uppenbarligen finns ett behov av att dra det igen. Skrivningen i PBL listar åtgärder som inte kräver bygglov. Trädäcket är en altan. Men eftersom den byggts närmare tomtgräns än 4,5 m krävs grannens godkännande alternativt bygglov.
Vänligen läs början på tråden, där får du det förklarat för dig.
 
P
Ok, har läst mer i tråden och får backa. Min uppfattning är visserligen att den här altanen kragar ut över kanten på stödmuren som de kallar markhöjd och definitivt är "höjd över marken". Men okej, jag köper argumenten att den kan räknas som att den ligger på marken. Faktum kvarstår dock att de borde ha hört grannar om muren. Och till den dagen marken är uppfylld bakom muren kan altanen knappast räknas som marknära.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ma
P Patmark skrev:
Ok, har läst mer i tråden och får backa. Min uppfattning är visserligen att den här altanen kragar ut över kanten på stödmuren som de kallar markhöjd och definitivt är "höjd över marken". Men okej, jag köper argumenten att den kan räknas som att den ligger på marken. Faktum kvarstår dock att de borde ha hört grannar om muren. Och till den dagen marken är uppfylld bakom muren kan altanen knappast räknas som marknära.
Om vi glömmer altanen och fokuserar på muren. Den är ju byggd närmare än 4,5 meter och inget grannhörande har skett. Det är väl fortfarande fel agerat av kommunen?
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Patmark skrev:
Faktum kvarstår dock att de borde ha hört grannar om muren.
Varför menar du det?

Kommunen menar ju att muren är planenligt och då behövs inget grannehörande i samband med bygglovsprocessen.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför menar du det?

Kommunen menar ju att muren är planenligt och då behövs inget grannehörande i samband med bygglovsprocessen.
Handläggaren som beviljat bygglovet vet inte om den följer detaljplanen eller inte. Alltihopa är enormt dåligt skött av kommunen så man kan inte ta något för givet.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför menar du det?

Kommunen menar ju att muren är planenligt och då behövs inget grannehörande i samband med bygglovsprocessen.
Precis, men jag menar att den inte är planenlig och att kommunens bedömning är fel. Det p.g.a. att det är en lovpliktig anläggning eller dylikt och att det inte finns någon bestämmelse (som TS har kunnat hitta) i detaljplanen om avstånd till gräns. Eftersom planen är från 1966 innebär det att 4,5 m gäller.
 
  • Gilla
Michael_w
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Precis, men jag menar att den inte är planenlig och att kommunens bedömning är fel. Det p.g.a. att det är en lovpliktig anläggning eller dylikt och att det inte finns någon bestämmelse (som TS har kunnat hitta) i detaljplanen om avstånd till gräns. Eftersom planen är från 1966 innebär det att 4,5 m gäller.
Tack, då spelar det egentligen inte någon roll om det är altanen eller muren som diskuteras. Om muren inte får vara där borde altanen automatiskt bli diskad eftersom utan mur så blir det en altan igen. Vilket det visserligen är nu med...
 
Claes Sörmland
P Patmark skrev:
Precis, men jag menar att den inte är planenlig och att kommunens bedömning är fel. Det p.g.a. att det är en lovpliktig anläggning eller dylikt och att det inte finns någon bestämmelse (som TS har kunnat hitta) i detaljplanen om avstånd till gräns. Eftersom planen är från 1966 innebär det att 4,5 m gäller.
Jag är av uppfattningen att 4,5-metersregeln i gamla stads- och byggnadsplaner som upprättats efter byggnadsstadgan gällde byggnader och inte andra bygglovspliktiga åtgärder som t ex murar, plank, skyltar, upplag och vad det nu är. Men är jag ute och cyklar så skicka mig till rätt sida på boverket.se så justerar jag min uppfattning omedelbart.

EDIT:
BF 39 § gäller just byggnader:

Skärmdump av en text om byggnadsförordning med fokus på 4,5-metersregeln gällande byggnadsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men om jag tycker att det ser ok ut, så gör nog fler det. Jag är ju objektiv och har inga intressen i detta, det är ju inte säkert att du är helt objektiv.

Att du skulle få kommunen att ändra sig för att du tycker saker om hur det borde byggas om är nog rätt utsiktslöst. Tåget har gått.

Spara energi, tid o pengar genom attt plantera några Tujor är mitt råd..
Bara för att du är på avstånd och inte har alla fakta innebär inte att du är objektiv. Och att TS är högst inblandad och har åsikter innebär inte att han inte är objektiv.
Bättre f ö att behandla ämnet sakligt, och relevant. Här i slingan finns (subjektiva!) åsikter om att TS borde anpassa sig. Det är inte relevant, för det har han inte bett om. Men som det alltid är: Man tar till sig det man behöver och struntar i resten, och det gäller TS också. Håller tummarna för honom!

Nissens Nissens skrev:
Jo, men om jag tycker att det ser ok ut, så gör nog fler det. Jag är ju objektiv och har inga intressen i detta, det är ju inte säkert att du är helt objektiv.

Att du skulle få kommunen att ändra sig för att du tycker saker om hur det borde byggas om är nog rätt utsiktslöst. Tåget har gått.

Spara energi, tid o pengar genom attt plantera några Tujor är mitt råd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.