Hej!
Vi har ett 6x6m stort dubbelgarage på vår tomt, byggt 1968 (två år efter att boningshuset uppfördes). Det är placerat 0,5m från tomgränsen och vätter till grannens garageuppfart. Gediget gjort med betongplatta, tegelfasad, indraget vatten och el. Bygglov söktes och godkändes.

Då boningshuset också har ett inbyggt garage i källarplan + uppställningsyta för 6-7 bilar, så drömmer vi (mest jag) på att göra om garaget till ett växthus/orangeri. Behålla plattan och delar av fasaden som mur.

Hur ska vi tänka kring rivningslov och bygglov? Hur problematiskt är det att garaget står så nära tomgräns? Finns det tom risk för att vi inte kommer få genomföra projektet?

Supertacksam för all feedback!
 
A Anywho skrev:
Hej!
Vi har ett 6x6m stort dubbelgarage på vår tomt, byggt 1968 (två år efter att boningshuset uppfördes). Det är placerat 0,5m från tomgränsen och vätter till grannens garageuppfart. Gediget gjort med betongplatta, tegelfasad, indraget vatten och el. Bygglov söktes och godkändes.

Då boningshuset också har ett inbyggt garage i källarplan + uppställningsyta för 6-7 bilar, så drömmer vi (mest jag) på att göra om garaget till ett växthus/orangeri. Behålla plattan och delar av fasaden som mur.

Hur ska vi tänka kring rivningslov och bygglov? Hur problematiskt är det att garaget står så nära tomgräns? Finns det tom risk för att vi inte kommer få genomföra projektet?

Supertacksam för all feedback![/QUOT

Ligger fastigheten inom detaljplanerat område? I så fall framgår det av detaljplanen hur nära tomtgränsen du får bygga.
 
O
Eftersom det verkar finnas äldre bygglov för byggnaden så bör det inte vara problem att skicka in en ansökan om fasadändring till kommunen. Planenligt utgångsläge behöver då inte granskas igenom eftersom det rör sig om fasadändring. Om de anser att det blir fråga om rivning och nybyggnad kan det eventuellt bli problem med placeringen beroende på vad detaljplanen anger.

En annan fråga är den om olägenhet, men det är svårt att säga så mycket utan att veta hur din granne har det med byggnader och uteplats på sin fastighet. Påverkas denna av att det blir ett växthus etc. Oftast ska det till en del för att något ska anses vara en betydande olägenhet i lagens mening.
 
Hemmakatten
Jag tror att detta kräver bygglov.

Jag skulle absolut kolla med kommunen INNAN rivning mm.
 
Funktionen fortsätter att vara komplementbyggnad för bostadsändamål. Däremot är det en fadadändring som inte kan ses som mindre, samt ändring av planlösning och konstruktion.

Det är bygglov inom detaljplanerat och bygganmälan om det är utanför detaljplanerat.

Skulle säga att det har goda chanser att godkännas om grannen som bor nära ger sitt medgivande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.