Hej!

Vi ska snart sätta igång med köket och har bara ett par funderingar kvar...
1) Diskbänk: hel eller inbyggd? Just nu lutar det åt hel och jag tycker det verkar som om många på forumet också tycker det? Finns det några fördelar med inbyggd? Känns det gammaldags med hel?
2) Eftersom taket ska sänkas är jag inte så säker på att vi får plats med högre väggskåp än de jag har valt (70 cm). Därför skulle jag vilja bygga upp mot taket för att slippa glipa, men hur får man det snyggt och vad använder man? Gips? Upp mot taket blir det väl inga problem, men hur gör man ett snyggt avslut mot skåpet?

Tacksam för synpunkter,

Magnus
 
  • kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2) du använder en passbit, förslagsvis en sockel av samma typ som du använder som sockel i köket. Om det är ett mindre avstånd så kan du titta på krönlister eller dylikt.

Vi kommer att sätta väggskåpen relativt högt så i kombination med sänkt tak får vi inte mycket till övers så jag planerar att ha en täcksidas höjd (18 mm) mellan väggskåp och tak. Men det återstår att se exakt vilket avstånd det rör sig om i praktiken.
 
tror det blir snyggare att inte bygga upp mot taket, vi valde att inte göra det, köket blir öppnare o luftigare! /mia
 
Hemmakatten
Vi har takanslutningar mellan skåp och tak. De är gjorda i samma material som luckorna, dvs vitlackad MDF ovanför de vita skåpen och valnöt ovanför valnötsskåpen. jag tycker att det många gånger är snyggare med takanslutning, det blir en större enhetlighet vilket ger ett lugnare helhetsintryck.
 
...och mycket enklare att hålla rent.

MDF låter som en klockren lösning, stabilt och enkelt/snyggt att måla på.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Jag har ett ventilationsrör som ligger över skåpen och i svängen ligger det även utanför skåpen. Jag har även kopplat elen till spottarna här uppe. Så jag valde gipsskiva ovan skåpen av bla. 2 skäl. Slippa städa & dölja el och vent. rör. Sen målade jag ner takfärg på trumman för att det inte skulle upplevas som mindre.

Jag funderade på MDF men då det är 30cm upp och taket är ojämnt så blev det bättre med gips, mjukfog och sedan måla. Sen slapp jag spik- eller skruvhålen som jag hade fått på MDF-skivan. Dessutom hade jag behövt 8-10 löpmeter så det hade blivit några kronor av det. Denna går ju givetvis att spackla och måla MDF:en men då blir det nog billigare med gips-skivor. Och det var lättare med det röret som går utanför att bygga in.

Finns självklart flera bra sätt att göra.
 
Hemmakatten
Det allra enklaste är att kökstillverkaren skickar med takanslutningar och passbitar i samma material som skåpen/luckorna.
 
Det jag gillar med MDF är att det nästan inte behövs något regelverk (jämfört med gipsskivor). 8-10 löpmeter MDF a' 30cm är fortfarande bara en skiva för ca 300:- Försänka skruvar och förborra är mer jobb, men snyggt blir det.
 
OK, priset kanske inte blir så mycket mer och det kan man klart leva med. Även snyggt försänkta skruvar är ju en lösning. Hade just försänkta skruvar innan och tyvärr lyste de upp för mycket, kanske därför jag själv vill slippa dem. Men kvar återstår ändå glipan mot taket och mitt utanpåliggande ventrör. Man kan mjukfoga osv. Jag hade iaf materialet hemma och därför blev det så i mitt fall.

Jag säger inte att MDF skulle vara dåligt på något sätt men i mitt fall gjorde jag så som jag beskrev. Finns flera sätt, viktiga är att slutresultatet blir bra och man blir nöjd.
 
Hej!
Att bygga upp till tak känns som ett måste, både för att det blir snyggt och för att det blir så mycket flott och damm som samlas. I ett tidigare kök brukade dessutom katten lägga sig där uppe...
Instruktionen var ju väldigt bra. Någon som vet om IKEA har takanslutningar? Känns inte som jag sett det när jag tittat.

Ang diskbänken så tror jag vi fastnat för hel sådan. Tror det passar oss bäst. Återstår att lösa frågan med bärande vägg som ska bort, väggar som ska rätas upp och inte minst golvet! Klinker eller trä? Ni som har klinker, behövs det golvvärme i köket? Förstår att kan vara mysigt, men man skaffar sig dubbel uppvärmning... Ni som har flytande trä/laminat, håller det ihop trots tunga grejer?

/Magnus
 
Jag har precis lagt in Kährs 15mm parkett med Woodloc. Denna skall hålla bra enligt min kontakt (golvläggare). Och han sa oxå att clickgolv hade han själv aldrig lagt in då han tyckte det var lite av en chansning. Woodloc från Kährs är ett så kallat "vikgolv" som har dubbel låsning och skall därmed klara mer påfestningar. Tarkett har motsvarande som heter Combiloc. Nu har mitt golv i köket bara legat i 3 veckor, så jag kan inte uttala mig efter egna erfarenheter, men än så länge håller det :)

Jag lade själv parkett över hela isf klinker som jag var inne på först. Anledningen att jag inte valde klinker var att det bla. är hårdare att gå på och att jag har barn, så saker som tappas går lättare sönder. Men för syns skull hade jag gärna lagt klinker. Men om jag hade lagt in klinker så hade jag självklart lagt in golvvärme. Jag har klinker i hallen och golvvärmen är inte inkopplad ännu och det är kallt.
 
Använd en täcksida för högskåp från IKEA för att ansluta mot taket. Dessa kan också med fördel användas som passbitar mot väggarna.

Då får du samma finnish som köket i övrigt. Blir kanonbra om man är duktig på att såga..


Ankan
 
Jag har IKEA-kök och jag använde deras golvsockel som takanslutning. Jag skruvade fast ben på ovansidan av skåpen och sen var det bara att snäppa fast sockeln på dom. Har man inte exakt 16cm mellan skåp och tak så kan man enkelt såga sockeln i längsled.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En kompis sa att om hon fått göra om deras kök så skulle hon ha tagit en hel diskbänk, för som så många har nu med diskbänk underlimmade i ekskivor, blir det fula märken efter att man stått och nött på samma ställe i några år. Vi ska iaf ha en hel i vårt nya hus! :)
Ang. köksskåpen så finns det ju ofta passbitar och liknande att köpa där du köper luckorna.
 
  • Gilla
Förortstjejen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.