Hej, jag ska anlägga en helt ny gräsmatta. Har gjort alla förberedelser och nu är det bara sätta gräset. Jag har fram till idag varit helt säker på att jag vill ha granngårdes slottspark gräs. Har läst gott om den.
Men..
Idag när jag gick in på butiken sa en an säljarna att jag skulle tänka på att denna inte är den slitstarkaste gräset de har. Förvisso är deb stark men om man går/springer runt mycket på den, speciellt i samma gång så lägger den sig efter ett tag. Han rekommenderade istället gräset villaidyllen. Jag blev besviken då slottspark är ett mycket fint gräs och är den jag helst vill ha. Men jag är samtidigt lite orolig för att den ska bli dålig och börja dö/ få fläckar efter sommarens spring och grillkvällar.
Är det någon här som har den (slottspark) vad säger ni? Är den slitstark håller sen för lek och spring?
Den marknadsförs på hemsidan som mycket slitstark. Men han i butiken sa alltså att jag skulle tänka efter.
 
Inte någon själ som använt granngården slottspark gräs?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Lyssna inte på säljaren. Köp slottspark och inget annat. Låt det gro och växa så kommer det bli bra.
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
R Rocky80 skrev:
Lyssna inte på säljaren. Köp slottspark och inget annat. Låt det gro och växa så kommer det bli bra.
Tack för input! Har du själv någon erfarenhet från det gräset?
 
Har använt slottspark i flera år tillsammans med weibull extra green som är samma sorts gräs utan problem. Nu vet jag inte vad du ska använda mattan till men vänd på frågan. Vill du rajgräs och annan skit som torvar och växer stumpvis och i olika höjder i din matta.
 
  • Gilla
Mameludi
  • Laddar…
R Rocky80 skrev:
Har använt slottspark i flera år tillsammans med weibull extra green som är samma sorts gräs utan problem. Nu vet jag inte vad du ska använda mattan till men vänd på frågan. Vill du rajgräs och annan skit som torvar och växer stumpvis och i olika höjder i din matta.
Jag kommer köra på Slottspark har bestämt mig. Vad intressant, så du blandar alltså frön från slottspark och weibull extra green i din matta?Får man fråga vad fördelen med att göra så är?
 
R Rocky80 skrev:
Har använt slottspark i flera år tillsammans med weibull extra green som är samma sorts gräs utan problem. Nu vet jag inte vad du ska använda mattan till men vänd på frågan. Vill du rajgräs och annan skit som torvar och växer stumpvis och i olika höjder i din matta.
Jag har ju två olika sektioner i min trädgård. Skulle man kanske kunna prova slottspark i ena delen och slottspark i den andra delen?
Hade de kunnat funka?
 
Jag har sått med Slottspark själv men kan ännu inte uttala mig om hur det fungerar på lång sikt. Ett område såddes förra hösten (månadsskiftet augusti/september) och det upplever jag ännu som lite känsligt. Där kan man rycka upp en näve gräs med rötterna för hand. Nu har det ju inte varit många veckor med faktisk tillväxt sedan jag sådde det – vädret är riktigt kyligt fortfarande med snö och frost. I min erfarenhet tar det 2–3 månader innan rotsystemet kommit så långt att gräset sitter ordentligt fast; innan dess kan man skala av gräset med en spark. Du får nog räkna med en hel säsong innan gräsmattan är robust och tålig, tror jag.

Däremot ser det fantastiskt ut. Tätt, nätt, grönt och fint.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag har ju två olika sektioner i min trädgård. Skulle man kanske kunna prova slottspark i ena delen och slottspark i den andra delen?
Hade de kunnat funka?
Funkar förstås. Har själv reparerat mina länge oälskade gräsmattor (tidigare ägare var ingen gräsnörd direkt) och på vissa områden där det bara var ogräs har jag nysått, på andra har jag stödsått och på några har jag gjort något mellanting (tagit några fula tofsar med grovt skräpgräs, räfsat omilt och sedan slängt ut frön för att fylla på med ”bra gräs” underifrån). Således består gräsmattan av olika fält, men det stör mig inte utan tanken är att gradvis förbättra med någorlunda liten insats varje år samt hålla gräsmattorna i stort sett användbara (istället för att förlora en säsong till nysådd – barnen kan inte hålla sig borta).
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag kommer köra på Slottspark har bestämt mig. Vad intressant, så du blandar alltså frön från slottspark och weibull extra green i din matta?Får man fråga vad fördelen med att göra så är?
Ingen strategi där. Det är samma sort och och vad jag fått erfara från folk i branschen så är det samma tillverkare. Köper det jag kommer över. Undvik de billigaste blandningsrna på byggvaruhandeln. Gräset blir tåligt men ack så fult.
 
TF83
Vi har granngårdens slottspark och tycker den fungerar bra. Den innehåller:
60% Rödsvingel casanova
20% Rödsvingel smirna
20% Ängsgröe evora

Dvs störst andel rödsvingel (sorter med och utan utlöpare) som har egenskapen att bli tät, skuggtolerant, vinterhärdig och motståndskraftig mot de flesta svampsjukdomar. Den tål låga klipphöjder bra men har inte jättehög slitagetolerans jämte tex rajgräs och ängsgröe, varav dem nog kompletterat blandningen med just ängsgröe som tål kraftigt slitage. Gräsmattan tål även torka rätt bra.

Gror långsamt så lite längre etableringstid, men ger sedan fördelen av en icke super snabbväxande gräsmatta i gengäld.

Har vid tidigare fastighet sått Weibulls extra green, och den var vi också nöjd med. Kommer dock inte ihåg vilket blandningsförhållande det var i % där i, men den innehöll också enbart rödsvingel och ängsgröe.

Vill man nöta hårt på mattan kanske en sort med mer rajgräs och ängsgröe är att föredra.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Det är nytt recept på slottspark i år.
Etikett på en säck med sädesslagsblandning för "Slottspark Granngården" som visar ingredienser och förseglingsdatum, hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fgo fgo skrev:
Det är nytt recept på slottspark i år.
[bild]
Intressant med 5% av något … ser ut att vara ungefär samma pris som förra året fast 2 kg mindre i påsen. Krympflation!
 
halper halper skrev:
Intressant med 5% av något … ser ut att vara ungefär samma pris som förra året fast 2 kg mindre i påsen. Krympflation!
Det står 15kg på framsidan också!
Kan väga den sen och se.
 
12,6 kg var det i min påse.
Bruttovikten var tydligen 13 kg. En påse gräsfrö från Granngården märkt 15 kg på ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påse med gräsfrö märkt "15 kg", faktisk vikt angiven som "13 KG BRUTTO", närbild på etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.