P
P Patmark skrev:
Precis. Och om den byggs för nära tomtgränsen är det inte planenligt. Om det stämmer att det inte finns några bestämmelser i planen så är det 4,5 m som gäller och då är det en avvikelse. Plus att grannens (TS) tillstånd måste ges för den lovbefriade altanen.
Är det trädäcket eller muren du syftar på?

Trädäcket är ju marknära och inte bygglovspliktigt så det får byggas hur nära tomtgränsen som helst (med vissa i det här fallet icke relevanta undantag).

Muren är däremot bygglovspliktig och om TS granne har fått bygglov för den så ska den vara planenlig, men om TS kan visa att byggnadsnämnden har gett byggnadslov för en mur som inte följer detaljplanen så bör chanserna för ett lyckats överklagande vara ganska stora.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Ja, jag antar att det har avhandlats tidigare i tråden huruvida bygget är närmare tomtgräns än vad som medges, och om grannehörande isåfall gjorts. Tyvärr är tråden för lång för att läsas i sin helhet.
Som jag förståendet följer muren bygglovet
 
P Patmark skrev:
Precis. Och om den byggs för nära tomtgränsen är det inte planenligt. Om det stämmer att det inte finns några bestämmelser i planen så är det 4,5 m som gäller och då är det en avvikelse. Plus att grannens (TS) tillstånd måste ges för den lovbefriade altanen.
Innan du fortsätter med dina killgissningar. Läs på lite. Du kan självfallet bygga en marknära altan fram till tomtgräns. Du kan självfallet höja marken 50 cm och lägga marksten fram till tomtgräns. Du kan självfallet plantera ett träd vid tomtgräns.
Allt förutsatt att inte detaljplanen säger något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Patmark och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det trädäcket eller muren du syftar på?

Trädäcket är ju marknära och inte bygglovspliktigt så det får byggas hur nära tomtgränsen som helst (med vissa i det här fallet icke relevanta undantag).

Muren är däremot bygglovspliktig och om TS granne har fått bygglov för den så ska den vara planenlig, men om TS kan visa att byggnadsnämnden har gett byggnadslov för en mur som inte följer detaljplanen så bör chanserna för ett lyckats överklagande vara ganska stora.
PBL Kap 9
30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
 
” Innan muren och markdäcket uppfördes, fick vi ett bygglov, men då stödmuren placerades längre in på tomten, har vi fått ett bygglovsföreläggande och mätingenjör från kommunen har varit på plats och mätt upp måtten på stödmuren samt markdäcket."

Kommunen har dessutom bedömt arr altanen och räcket inte kräver bygglov.
 
P
P pmd skrev:
Trädäcket är ju marknära och inte bygglovspliktigt så det får byggas hur nära tomtgränsen som helst (med vissa i det här fallet icke relevanta undantag).
Källa på det? Min källa är PBL 9 kap. 4 f §. De får inte byggas närmare tomtgräns än 4,5 m utan grannens tillstånd.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Innan du fortsätter med dina killgissningar. Läs på lite. Du kan självfallet bygga en marknära altan fram till tomtgräns. Du kan självfallet höja marken 50 cm och lägga marksten fram till tomtgräns. Du kan självfallet plantera ett träd vid tomtgräns.
Allt förutsatt att inte detaljplanen säger något annat.
Hörrö killgissarn. Vad har du för källa på det?
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kommunen har dessutom bedömt arr altanen och räcket inte kräver bygglov.
Och bedömningen är felaktig
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag förståendet följer muren bygglovet
Inget av det jag har sagt rör huruvida muren följer bygglovet, utan endast huruvida bygglovet är korrekt.
 
Nissens
P Patmark skrev:
Precis. Och om den byggs för nära tomtgränsen är det inte planenligt. Om det stämmer att det inte finns några bestämmelser i planen så är det 4,5 m som gäller och då är det en avvikelse. Plus att grannens (TS) tillstånd måste ges för den lovbefriade altanen.
Nu gissar du dåligt, en altan får buggas till tomtgräns utan något lov. :)
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nu gissar du dåligt, en altan får buggas till tomtgräns utan något lov. :)
Jag har både hänvisat till paragrafen flera gånger och klistrat in den.
4 f § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
 
Nissens
P Patmark skrev:
Jag har både hänvisat till paragrafen flera gånger och klistrat in den.
4 f § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Nä, det behövs inte bygglov om vissa kriterier är uppfyllda, men marknära trädäck lär få byggas till tomtgräns..
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nä, det behövs inte bygglov om vissa kriterier är uppfyllda, men marknära trädäck lär få byggas till tomtgräns..
Så du tycker att dina GISSNINGAR är bättre än att läsa lagen?
 
P Patmark skrev:
Jag har både hänvisat till paragrafen flera gånger och klistrat in den.
4 f § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Det är en intressant tråd, men att komma och upprepa saker som redan avhandlats flera gånger tidigare fyller den med skräp. Snälla läs tråden först.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Patmark skrev:
Jag har både hänvisat till paragrafen flera gånger och klistrat in den.
4 f § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och 3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Inlägg #731 och vi måste dra det här igen. Ta 30 min och läs tråden från start. Nej, den skrivningen i PBL gäller undantagsregler där en normalt bygglovspliktig altan kan ges undantag från bygglov vid en- och tvåbostadshus om den uppfyller de kriterier som listas. Men grannen har aldrig byggt en altan på de premisserna. Han har svartbyggt en altan och mur där muren i efterhand fått bygglov och därmed gjort altanen till ett trädäck som inte behöver bygglov. Några 4,5 m från gränsen är inte aktuella för grannens altan.

EDIT! Här min grafiska sammanfattning av altan och bygglov i PBL från tidigare i tråden så slipper man läsa:

Flödesschema över beslutsprocess för bygga altan enligt PBL med olika vägar för att få bygglov eller undantag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.