Hoppas på er hjälp.
Ska montera en ljudisolerad dörr med integrerar karm/tröskel. Alltså kommer jag inte kunna byta/förändra tröskeln.

Karmen är 118mm och tröskeln 93mm.
Jag kommer behöva såga av ändarna på trägolvet ca 25mm där rätskivan ligger så att de livar med tröskeln. Tanken var att tröskeln skulle stå på spånskivan, men får väl lägga en masonit under så att tröskeln kommer upp lite annars kommer dörren knappt gå att öppna då golvet är nån mm tjockare än tröskeln är hög.
(sen kommer väl få bottna med lite mer spånskiva då tröskel kanten kommer gå ut över spånskivekanten).

Min fråga är hur kapar jag trägolvet bäst och snyggast?
Med tanke på att jag inte kommer kunna ha en liten list över glipan mellan golv och tröskel är det viktigt att sågningen blir helt rak o snygg.

Kan jag låta golvet gå emot tröskeln? (i andra änden av golvet ligger det ca 12mm från vägg). Om inte, fogar man springan då? Med vad i så fall så det håller sig snyggt?

Men cirkelsågen sitter ju klingan från änden på sågen att jag inte kommer kunna såga hela vägen.

Med multipel som jag sågar mot nån slags kant blir det ändå hackigt? Cirkelformat sågbland att föredra i så fall?

Överhandsfräs har jag ingen. Skulle en sådan komma åt ända ut?

En kombo mellan cirkelsåg/multipel? Känns som det blir svårt att få multipel att fortsätta i samma spår som cirkelsågen?

Andra förslag?
 
  • Trägolv som behöver kapas vid tröskel där en tumstock mäter bredden, exponerad spånskiva synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av trägolv och spånskivekanter inför kapning vid dörrinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av golvet mot dörrtröskeln med en tumstock för att avgöra avståndet för tillpassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går absolut att kapa rakt med multi efter. Men som alla golv bör det finnas rörelsemån för golvet. Men det behövs inte så mycket på längden. Finns ekfärgad fogmassa.
Varför kan du inte ställa karmen på golvet?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det går absolut att kapa rakt med multi efter. Men som alla golv bör det finnas rörelsemån för golvet. Men det behövs inte så mycket på längden. Finns ekfärgad fogmassa.
Varför kan du inte ställa karmen på golvet?
Tröskeln är nån mm tunnare än golvet är tjockt, och det sitter en tätningslist på dörren som inte får skrapa i golvet när dörren öppnas/stängs
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
[länk]. Denna typ av blad , .Märke spelar mindre roll.
Precis, det var ett sånt jag tänkte på till multipeln. Det har jag ett fräscht.
Ett rakt blad känns som det hugger lättare.
Får väl provköra på nån träbit.
 
A
Är problemet att karmen tar i uppe om du ställer tröskeln på bef golv?
 
Handyman 1 skrev:
Är problemet att karmen tar i uppe om du ställer tröskeln på bef golv?
Nä, där kommer jag ha ca 5-7mm till godo så då är nog inget problem, jag lägger bara masonit eller nåt annat lämpligt under.

Det jag var orolig för var att såga golvet rakt utan hack eller snitt
 
A
Jag menar du kan inte ställa tröskeln på det ljusa golvet,istället för att såga av golvet?
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag menar du kan inte ställa tröskeln på det ljusa golvet,istället för att såga av golvet?
Aha, nä tyvärr såpass mycket har jag inte att gör på upptill. Sen hade tröskeln blivit väldig hög på andra sidan (köksidan) då den är 25mm där.
 
Är det tröskeln påden nya dörrkarmen du mäter på en bild till ca 14mm?
 
T Tompafix skrev:
Är det tröskeln påden nya dörrkarmen du mäter på en bild till ca 14mm?
Stämmer bra det, men kan också vara så att den kommer bli perfekt i höjdnivå med golvet. Får nog se när jag sätter den på plats.

Karmen monteras väl lämpligast först utan dörrblad?
 
Ja karmen monterar du utan dörrblad. Här du nivåskillnader mellan golven som ligger?
Är verkligen tröskeln mått mindre än dörrkarmens mått? Eller menar du måttet på öppningen?

Du verkar vilja montera dörren så att den precis klarad att öppnas utan att den tar i golvet. Tänk på att kolla så inte golven har någon bula som dörren kan ta i. Själv råkat ut för det..
 
Körde med multipeln och en rätskiva som mothåll. Blev ett riktigt snyggt och rakt snitt.
 
  • Rakt snitt i sockeln för golvmontering vid vägg och dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
(y) Hur mkt sticker tröskeln upp på den sidan nurå?
Hoppas du klarar dig med den rörelsemånen.
Istället för någon fogmassa så hade nog jag sågat till två eklister som sträcker sig ut till foderna. Då kommer det se ut som en del av tröskeln. Då kan du också fräsa bort lite till av plankgolvet om du märker att rörelsemånen inte räckte till.
 
Redigerat:
På insidan är tröskeln nästan exakt i nivå med trägolvet ( som förra tröskeln) men lyckades få under en lång masonit bit för att höja den aningens.

Saken är den att förra förre kapade vi i underkant så dörrblad var 203 på handtagssidan och 203,5 på gångjärnsidan för att den inte skulle ta i golvet. Det kan vi ju inte göra med denna dörren. Det var ju synd att jag inte tog kort på hur långt över golvet den rörde sig.

När jag lägger vattenpasset på tröskeln lutar det lite åt fel håll. Antagligen därför vi fick kapa dörren. (sen är ju inte golvet helt platt heller). Så jag hade velat gå upp tröskeln på hantagssidan ytterligare nån eller några mm för att få den helt i lod.

Måste tröskeln vara helt i lod eller kan jag tom överdriva lite, för att säkerställa att yttersta delen på dörrbladet inte tar i golvet när jag öppnar dörren?

Det sitter en kraftig spik som sticker ner från regeln. Har slått på den med dorn men hade velat få in den helt, nästan så jag är sugen på att fil lite på kanten av spiken som sticker ut men det kanske är helt "förbjudet".
Skulle jag få i spiken har jag nån mm till att röra mig med men vet inte om det räcker när jag reser upp karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.