Snart börjar jag skruva trädäck i nya huset. Jag har snöat in på dolda skruvar med Camo Marksman. Behöver runt 1700 skruv och har noterat en stor prisskillnad mellan de olika skruven.


* TRALLSKRUV CAMO 4,2X55MM Premium 1750ST/FP 575,00 kr
* TRALLSKRUV CAMO 4.2X48MM PROTECH 1750ST 1 495,00 kr

Båda verkar ha korrosionsklass C4 men den sistnämnda är nästan tre gånger så dyr. Varför? Rent instinktivt vill jag ju köpa de dyrare, men vet jag inte varför så känns det ju dumt.
 
  • Produktbilder av CAMO trallskruvar i olika storlekar och priser, 4.2x55mm och 4.2x48mm, korrosionsklass C4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte Premium funkar för dold skruvning. De har för stor skalle. Jag väljer alltid rf skruv till trall, antingen A2 eller A4. Senast använde jag MFT A4-skruv för dold skruvning med dess verktyg.

Att priserna är betydligt högre på skruvar för dold skruvning är nog nyhetens behag. Det borde egentligen inte skilja så jättemycket i pris mellan traditionell trallskruv och dito dold skruv.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tror inte Premium funkar för dold skruvning. De har för stor skalle. Jag väljer alltid rf skruv till trall, antingen A2 eller A4. Senast använde jag MFT A4-skruv för dold skruvning med dess verktyg.

Att priserna är betydligt högre på skruvar för dold skruvning är nog nyhetens behag. Det borde egentligen inte skilja så jättemycket i pris mellan traditionell trallskruv och dito dold skruv.
Se där! Inte förrän nu ser jag att skallen är större på den billigare skruven. Noterade inte det tidigare på produktbilderna. Du har säkert rätt där, tack!

Men då bör de andra skruven jag ringat in fungera bra till ändamålet.
 
Beroende på vilken tjocklek på virket ska du kanske ha 60mm varianten till vänster.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Beroende på vilken tjocklek på virket ska du kanske ha 60mm varianten till vänster.
Trallen är 28mm. Bör man kanske satsa på 60mm ändå?
 
Ja, då är det 60.
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, då är det 60.
Där det man! Nu sparade du mig en hel del huvudvärk och självömkan - det tackar jag för!
 
Köp inte protech utan A2 eller A4.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Robbinb85 skrev:
Köp inte protech utan A2 eller A4.
Jag köpte Protech C4.. varför skulle jag istället ha valt A2 eller A4, menar du? Gick efter beskrivningarna nedan. Bor i Skåne och har ingen pool... än :)

ProTech-behandlad (C4-klassad)
En ytbehandlad stålskruv som fungerar utmärkt i ej utsatta miljöer (pool och västkusten). Camo trallskruv fungerar med vanligt tryckimpregnerat virke och är den skruv de allra flesta väljer.

Rostfritt stål (A2-klassad)
En rostfri skruv från CAMO för de lite tuffare miljöerna och som kan användas med ädelträ så som cederträ och lärk.

Syrafast rostfritt stål (A4-klassad)
En syrafast rostfri skruv CAMO för de tuffaste miljöerna så som västkusten och pooler. Kan användas med ädelträ så som cederträ och lärk.
 
Jag har ingen bra erfarenhet av ytbehandlad skruv. kanske är fint i 5-6 år men sen blir det värre.
nu är iof detta dolda skruvar så vi kanske kan säga 7-8 istället.

essve som är en av de seriösa i skruvväg, har dom ens mindre än A2 i sin HDS serie? Kanske om man specialbeställer isf men inga av dom välsorterade handlarna har dom.

när man ändå ska lägga ner dessa timmar på ett riktigt slitjobb som lägga trall ändå är, varför inte lägga några kronor och veta att det håller?

Att använda ytbehandlad skruv är att fuska tycker jag iaf.
”De flesta” som dom refererar till väljer inte C4 för att det är bäst, utan för att det är billigast.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.