Nissens Nissens skrev:
Jo, men om jag tycker att det ser ok ut, så gör nog fler det. Jag är ju objektiv och har inga intressen i detta, det är ju inte säkert att du är helt objektiv.

Att du skulle få kommunen att ändra sig för att du tycker saker om hur det borde byggas om är nog rätt utsiktslöst. Tåget har gått.

Spara energi, tid o pengar genom attt plantera några Tujor är mitt råd..
Säkert, men de som sett det i verkligheten, inklusive byggherrens egna föräldrar tycker att det ser hemskt ut.
 
M Michael_w skrev:
Av altanen såklart. Att hans altan inte sträcker sig upp till min andra våning.
H Håkan V skrev:
"Terasserigen" kan ju göras genom att sänka muren OCH sänka dom ytrre 2 metrarna av trädäcket så att höjdskillnaden hamnar på trädäcket. Då skulle TS slippa den direkta insynen från uteplatsen, vilket var TS önskan redan i första inlägget.
Troligen den bästa lösningen på den här historien om det går att genomföra det. :)
Hur mycket skulle grannen behöva sänka altanen för att du skulle bli nöjd?
50cm?, 1m?, 1,5m?
 
Nissens
H Håkan V skrev:
"Terasserigen" kan ju göras genom att sänka muren OCH sänka dom ytrre 2 metrarna av trädäcket så att höjdskillnaden hamnar på trädäcket. Då skulle TS slippa den direkta insynen från uteplatsen, vilket var TS önskan redan i första inlägget.
Troligen den bästa lösningen på den här historien om det går att genomföra det. :)
Du kanske får framgång om du erbjuder grannen att bekosta det hela själv + ytterligare någon morot för grannen så kanske...
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Nissens
M Michael_w skrev:
Säkert, men de som sett det i verkligheten, inklusive byggherrens egna föräldrar tycker att det ser hemskt ut.
Tyckande är inget som någon bryr dig om, och byggherrens föräldrar lär du knappast få någon hjälp av om du trodde det... :rofl::rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tyckande är inget som någon bryr dig om, och byggherrens föräldrar lär du knappast få någon hjälp av om du trodde det... :rofl::rofl:
Du argumenterade för att det såg bra ut, jag argumenterade mot.
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
Saknar svar från TS på mitt senaste inlägg.
 
Ni andra i tråden förutsätter jag är ute å demonstrerar mot höga murar.:crysmile::rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ni andra i tråden förutsätter jag är ute å demonstrerar mot höga murar.:crysmile::rofl:
Och du som älskar höga murar mot närmsta granne är väl ute och demonstrerar för att Trump ska få tillbaka makten :crysmile::rofl:
 
  • Haha
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl klart att bygglovet är utformat efter murens mått. Det ska det vara vare sig muren är byggd innan eller efter bygglovet.

I det du lagt upp står ingenting som berör muren vad jag kan se. Ingenting säger alltså att muren inte får byggas enligt er detaljplan.

En annan liten detalj jag funderat på. Eftersom det inte står något om marknivå i bygglovet så får grannen inte höja marknivån mer än 50 cm om inte detaljplanen säger annat. Han verkar helt enkelt inte ha ansökt om marklov. Hade han tänkt ändra marknivån ska förehöjder och efterhöjder redovisas.
Så stödmuren ska nog mer ses som en mur.
En lite lustig reflektion är att i ansökan så finns inte ens möjligheten att kryssa i stödmur. Endast mur finns med och är också kryssad.
Sen skriver grannen visserligen stödmur.

Så ska grannens altan räknas som marknära måste han antagligen söka lov för markhöjning.
I ansökan så är markändring ikryssat, men står inget om det i bygglovet som sagt.

1 meter sänkning hade varit ok, 1,5 meter ännu bättre.
 
H
Nissens Nissens skrev:
Du kanske får framgång om du erbjuder grannen att bekosta det hela själv + ytterligare någon morot för grannen så kanske...
Morötterna få TS stå för i så fall :D
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M Michael_w skrev:
Du argumenterade för att det såg bra ut, jag argumenterade mot.
Visst, skillnaden mellan oss är att jag sannolikt är mest objektiv.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med vad "stödmur" betyder är ointressant. PBF använder bara begreppet "mur" och allt som faller under det begreppet kräver bygglov. Om det sen är en fristående mur, gabioner, Berlinmuren, en halv mur, en terassmur en stödmur eller en halv stödmur spelar liksom ingen roll. Byggnadsnämnden prövar det byggnadsverk som kommer in oavsett vad det kallas för av den sökande som en mur. Namnet ändrar inte på prövningen eller lovet.

PBF:

[bild]
Det som spelar roll är huruvida det är en markhöjning som skett eller inte. Därav fokus på om det är en stödmur eller ej, inte för att begreppen spelar roll i sig. Om det inte har fyllts upp är det en fristående mur som altanen vilar på, och det avgör huruvida altanen också är lovpliktig eller inte.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Det som spelar roll är huruvida det är en markhöjning som skett eller inte. Därav fokus på om det är en stödmur eller ej, inte för att begreppen spelar roll i sig. Om det inte har fyllts upp är det en fristående mur som altanen vilar på, och det avgör huruvida altanen också är lovpliktig eller inte.
I ansökan så är markändring ikryssat, men sen står det inget om det i bygglovet. Vissa här skriver att man måste söka marklov om man ska höja marken mer än 0,5 m, jag undrar då är om marklov är något separat man söker på en ny blankett eller om man kan anta att markändring är samma som marklov...
 
Claes Sörmland
M Michael_w skrev:
I ansökan så är markändring ikryssat, men sen står det inget om det i bygglovet. Vissa här skriver att man måste söka marklov om man ska höja marken mer än 0,5 m, jag undrar då är om marklov är något separat man söker på en ny blankett eller om man kan anta att markändring är samma som marklov...
Lovet att ändra markhöjden kan bakas in i lovet för muren.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lovet att ändra markhöjden kan bakas in i lovet för muren.
Såg nu att det fanns en kryssruta för marklov som byggherren inte har kryssat i så han har inte ansökt om det. På kommunens hemsida står det att det krävs om man ska höja marken mer än 0,5 meter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.