Har inte alla kommuner konsumentvägledare? Vet inte om de hjälper med såna här ärenden men kanske de kan stötta lite.
 
L Lars Beddingestrand skrev:
Tack för ditt svar.
Vi utförde besiktning och anlitade egen auktoriserad besiktningsman som inte upptäckte felet som syns om man står på en stege och ser in under takutsprånget.Det är en tråkig händelse som vi anmält till alla instanser.
Ja, och det är absolut inte ER mitt inlägg är riktat till.

Jag anser att ni gjort "allt ni ska" och tycker det är rent förj*vligt agerat av besiktningsmannen (om det nu inte faktiskt är så att han har en ansvarsförsäkring och denne är inkopplad).

Ni har gjort vad ni "ska" (utom möjligtvis att ni inte själva tog en stege och tittade upp på taket redan innan köpet) eftersom ni faktiskt anlitade någon annan att hjälpa er med er lagstadgade undersökningsplikt.. att denne sedermera gjort en rejäl tabbe (och man ifrågasätter dennes yrkesskicklighet) är en annan femma..

Att ert försäkringsbolag inte verkar vara behjälpliga med rådgivning tycker jag också är alldeles fruktansvärt beklagligt.. :(
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja, och det är absolut inte ER mitt inlägg är riktat till.

Jag anser att ni gjort "allt ni ska" och tycker det är rent förj*vligt agerat av besiktningsmannen (om det nu inte faktiskt är så att han har en ansvarsförsäkring och denne är inkopplad).

Ni har gjort vad ni "ska" (utom möjligtvis att ni inte själva tog en stege och tittade upp på taket redan innan köpet) eftersom ni faktiskt anlitade någon annan att hjälpa er med er lagstadgade undersökningsplikt.. att denne sedermera gjort en rejäl tabbe (och man ifrågasätter dennes yrkesskicklighet) är en annan femma..

Att ert försäkringsbolag inte verkar vara behjälpliga med rådgivning tycker jag också är alldeles fruktansvärt beklagligt.. :(
Tack för ditt stöd och kloka ord.Det har nu gått 3 veckor sen läckaget så det är ganska rörigt just nu.:thinking:
 
  • Ledsen
Violina
  • Laddar…
S
Violina Violina skrev:
Vad är detta för j*vla daltande?

Det är upp till köparen att bedöma hur mycket denne är beredd att betala för ett hus utifrån det skick denne bedömer att det är i vid visningen. Efter vunnen budgivning får man (om man sett till att skriva in det i kontraktet) göra en noggrannare undersökning (besikta) av det hus man köpt, och (i de fallen brister man inte visste om sen tidigare upptäcks) försöka justera priset därefter..

Att det ska vara NÅGON ANNANS uppgift att ta reda på om köparens vara motsvarar förväntningarna (utan att köparen bett om detta, som vid en besiktning) var nog det mest korkade jag läst på länge..

Tyvärr är det ändå vad många köparen idag tror, och vaggas in i falsk trygghet av koncept som "varudeklarerat" odyl. Oavsett vilka undersökningar säljaren (eller någon annan) gjort så räcker detta inte.

*SUCK*
:rolleyes:
Se det hur du vill. Jag anser att säljaren ska visa att priset han sätter motsvaras av skicket. Det är väl för jävelen inte köparen som sätter utgångspriset. Eller är du så korkad att du annonserar ut huset utan pris och låter köparna bestämma priset?
Om en köpare vill buda över begärt pris är upp till denne. Den som säljer en vara ska fan i mig bevisa att värdet ligger i paritet med kvaliteten.
 
Det du glömmer, eller bortser från, @Stego1 är att även säljaren normalt är en privatperson. Hur denne ska förväntas gissa sig till vad köparna förväntar sig för pris/prestanda vid en enstaka stor affär är att begära för mycket.

Mäklaren kanske du säger då. Denne är dock inte part i frågan, och att lägga mer ansvar där gör bara transaktionskostnaden högre. Och att det är dyrt att flytta är redan nu ett skäl till att folk låter bli.

Så nej, att försöka flytta runt ansvaret hjälper nog inte så mycket egentligen.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Se det hur du vill. Jag anser att säljaren ska visa att priset han sätter motsvaras av skicket. Det är väl för jävelen inte köparen som sätter utgångspriset. Eller är du så korkad att du annonserar ut huset utan pris och låter köparna bestämma priset?
Om en köpare vill buda över begärt pris är upp till denne. Den som säljer en vara ska fan i mig bevisa att värdet ligger i paritet med kvaliteten.
Nä, korkad är det sista jag är..

Som säljare sätter man ju ett pris man önskar få för sin vara..

Sen är det upp till marknaden (efter skicket) att göra bedömningen vad de är villiga att betala..

Finns ju inget som säger att man måste buda begärt pris?
En korkad säljare som sätter ett överpris vid försäljning och vägrar sänka kommer med största sannolikhet aldrig att få huset sålt heller.

Du verkar ganska korkad, med tanke på ditt sätt att resonera.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det du glömmer, eller bortser från, @Stego1 är att även säljaren normalt är en privatperson. Hur denne ska förväntas gissa sig till vad köparna förväntar sig för pris/prestanda vid en enstaka stor affär är att begära för mycket.

Mäklaren kanske du säger då. Denne är dock inte part i frågan, och att lägga mer ansvar där gör bara transaktionskostnaden högre. Och att det är dyrt att flytta är redan nu ett skäl till att folk låter bli.

Så nej, att försöka flytta runt ansvaret hjälper nog inte så mycket egentligen.
@Stego1 vill göra den söndercurlade generationen ännu mer söndercurlad.. :rofl:

Varför ska dagens "gullegrisar" behöva lära sig ta något ansvar och tänka efter före, lägg över alla förpliktelser på någon annan istället! :seenoevil::poop:
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
@Stego1 vill göra den söndercurlade generationen ännu mer söndercurlad.. :rofl:

Varför ska dagens "gullegrisar" behöva lära sig ta något ansvar och tänka efter före, lägg över alla förpliktelser på någon annan istället! :seenoevil::poop:
”Nånannansvar” kallar min kloke kollega fenomenet som vi råkar på dagligen i yrkesutövandet. Främst förekommande i den curlade generationen. Någon annans ansvar.

Jag håller med @Violina, tänk efter före, läs läxan, sök information, undersök förutsättningar INNAN ett projekt påbörjas/hus köps/hus byggs mm mm.

TS, detta gäller inte dig, du verkar ha undersökt det du kan och jag beklagar din situation. Detta var ett inflik till tidigare inlägg av @Stego1
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
L Lars Beddingestrand skrev:
Vi bor i ett kjedjehus från 60 talet där grannens tak har överhäng på vårt garagetak som säljaren har byggt om till sovrum.Vi köpte huset 2018 .Vi fick inträngade vatten för 3 veckor sedan som skadade vårt tak och vår vägg samt matta.Rummet är nu obeboligt pga fuktskadorna.
Vi har haft en besiktning innan vi köpte huset.
Det visar sig att säljaren utförde ett nytt papptak med tillhörande förarbeten strax innan vi köpte huset 2018.Det visar sig nu att takentreprenören inte utfört arbetet korrekt på den delen som är under grannens takutsprång.Detta har konstaterats via Anticimex och en annan takentreprenör.Säljaren hänvisar till takentreprenören som inte vill åtgärda utan ersättning från oss. Vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar Malmö vill inte hantera ärendet.Vår besiktningsman vill inte hellre deltaga trots att han vid besiktningen missat felet.Vi börjar bli desperata eftersom det är vårt första boende och vet inte hur vi ska göra.Kan någon hjälpa oss vidare?
Jag vill för den goda ordnings skull berätta att efter många olika turer så har detta hänt:
1.Takentreprenören har kostnadsfritt åtgärdat yttertaket .Efter mycket tjat och lång väntan.
2.Vi anmält till Besiktningsmannen att han missat skadan vid besiktningen.Han lär ha anmält till sitt försäkringsbolag.
3.Vi får tydligen själv bekosta de invändiga skadorna pga vattenläckaget.Arbetet pågår för fullt.
4.Försäkringsbolaget Folksam har inte varit behjälpliga i något avseende inte ens med rådgivning.
5.Vi har själv bekostat ett antal kontroller av Anticimex som är utmärkta.
6.Nu har vi också upptäkt att hela den inredda ovanvåningen saknar isolering!!
Detta har säljaren inte berättat och Besiktningsmannen har inte hellre observerat det....så nu är det att jobba och betala igen...
OOH HAPPY DAYS...
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
L Lars Beddingestrand skrev:
Jag vill för den goda ordnings skull berätta att efter många olika turer så har detta hänt:
1.Takentreprenören har kostnadsfritt åtgärdat yttertaket .Efter mycket tjat och lång väntan.
2.Vi anmält till Besiktningsmannen att han missat skadan vid besiktningen.Han lär ha anmält till sitt försäkringsbolag.
3.Vi får tydligen själv bekosta de invändiga skadorna pga vattenläckaget.Arbetet pågår för fullt.
4.Försäkringsbolaget Folksam har inte varit behjälpliga i något avseende inte ens med rådgivning.
5.Vi har själv bekostat ett antal kontroller av Anticimex som är utmärkta.
6.Nu har vi också upptäkt att hela den inredda ovanvåningen saknar isolering!!
Detta har säljaren inte berättat och Besiktningsmannen har inte hellre observerat det....så nu är det att jobba och betala igen...
OOH HAPPY DAYS...
Tack för återkopplingen!

Tråkigt läge med övervåningen :surprised:

En tanke om det andra:
Borde ni inte kunnat få ersättning för det från takläggaren och dennes ansvarsförsäkring?
Det är ju pga dennes bristfälliga arbete som skadan uppstått..
 
Hej och tack för ditt råd..
Vi har haft många och långa diskussioner för att få honom att åtgärda taket.Han är UE till säljarens Entreprenör.Viljan har tyvärr varit helt obefintlig.
Vår lärdom är att för noviser som vi är tar man en jättestor risk vid ett husköp.Trots besiktningsman och undersökningar åkte "vi dit" .Hjälpen från Folksam har varit noll trots att vi är helkund med både lån och försäkringar.
 
Staffans2000
Vad menar du med att ovanvåningen saknar isolering?

Staffans
 
När vi började byta lockpanelen på gavelspetsarna så upptäckte vi att det saknades isolering i stort sett ialla väggar och tak som byggts på ovanvåningen.Det fanns på vissa väggar mineralull på ca 5 cm.Ovanvåningen är indelad i ett antal rum och med ett undertak,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.