N nybyggarn3 skrev:
Men vart ska all fukt komma ifrån om ts lägger sina prylar i en mindre låda som är lufttät? Fukten som finns i den instängda luften kan förstås kondenseras, men sen då?
För det första är det extremt svårt att få en helt tät låda. Lyckas man med det så är det naturligtvis möjligt men då måste luften inne i lådan vara väldigt torr från början.

En dynlåda är knappast lufttät, inte heller en vanlig plastback med lock.
 

Bästa svaret

Sittställning
Sorosh Shafai Sorosh Shafai skrev:
Tack för alla svar. Får fundera vidare på ett rimligt alternativ. Plastlådor är förstås ett alternativ, tyvärr finns inga som är stora nog för ex kap och gersåg.

Tja ja det en ju sant men prov sätt in ventilation och någon form av isoleringpå väggar och tak.

Finns ju många bodar som inte har massa fukt problem att ha ett stort luftombyte hjälper lång väg.

Men just kalla metall ytor där den varma luften gärna vill kondensera vill man undvika.

En annan sak jag tänkte på var att flytta plattorna och lägga plast under alternativ rulla ut något tätt ovanpå så slipper du markfukten.

Kall luft på kall metall kondenserar ej, men varm luft på metall kondenserar .. men överlag kan du inte bli av med fukten om man inte värmer utrymmet på något sätt.

Har själv ett kall garage och allt som inte är rostfritt blir gärna lite rostigt, ett tunt lager olja löser mycket av dom bekymmer fram tills man blir förbannad över att man slinter hela tiden ;)
 
Istället för att bygga täta lådor så kanske du ska bygga ett tätt tak?
 
Svart plåtskjul på stenplattor med gräsmatta i förgrunden och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning Forlowt skrev:
Tja ja det en ju sant men prov sätt in ventilation och någon form av isoleringpå väggar och tak.

Finns ju många bodar som inte har massa fukt problem att ha ett stort luftombyte hjälper lång väg.

Men just kalla metall ytor där den varma luften gärna vill kondensera vill man undvika.

En annan sak jag tänkte på var att flytta plattorna och lägga plast under alternativ rulla ut något tätt ovanpå så slipper du markfukten.

Kall luft på kall metall kondenserar ej, men varm luft på metall kondenserar .. men överlag kan du inte bli av med fukten om man inte värmer utrymmet på något sätt.

Har själv ett kall garage och allt som inte är rostfritt blir gärna lite rostigt, ett tunt lager olja löser mycket av dom bekymmer fram tills man blir förbannad över att man slinter hela tiden ;)

Supertack för bra inspel och råd.
Problemet är att det är nyprod i BRF-form där jag inte kan flytta varken skjul eller stenplattorna under. Annars hade jag låtit bygga ett nytt riktigt förråd med el indraget. Det här är förmodligen den billigaste och tunnaste varianten av plåtskjul som finns och den har glipor lite överallt.

Tror du jag kan lägga någon form av tunn isolering över plattorna och lägga på ex trall över det för att minska kondensen?
 
Kan man få nått hyfsat lufttätt så kanske en torrboll kan plocka ur den sista fukten?
 
  • Gilla
Sorosh Shafai
  • Laddar…
H
Sorosh Shafai Sorosh Shafai skrev:
Jag har många verktyg, men ont om plats inomhus för att förvara dessa. Saknar garage eller förråd sånär som på ett plåtskjul som står på stenplattor. Allt organiskt möglar under de perioder som är som mest fuktigt då det droppar från taket och allmänt blir blött i skjulet.

Kan man bygga en låda och isolera den så allt i den lådan blir ”fuktfritt”?
Är helt novis på isolering, så all vägledning tas tacksamt emot.
Karnak går det att plasta in dem torrbollar och sen i en Box med tätslutande lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.