Har precis rivit bort gammal tapet från väggen som innehöll x-antal lager med gammal tapet. Nu är fråga....

Kan jag bryta loss de bruna skivorna(mdf?) som den gamla tapeten sitter fast på och ersätta dessa med nya gipsskivor/spånskivor? Eller är den enklaste lösningen att bredspackla allt så man får en jämn yta då vi tänkt måla vägarna härnäst.

Vägg med avlägsnat tapetlager som avslöjar bruna MDF-skivor, med vardagsrum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flera lager gammal tapet delvis bortriven, exponerar bruna MDF-skivor mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbiten hörna av en vägg visar lager av gammal tapet och brun mdf-skiva bredvid vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flera lager avsliten gammal tapet i ett tomt rum med träbalkstak och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är byggboard, typ masonit, den är troligen spikad med massor med spik.

Går relativt enkelt att riva om man sågar ett snitt ungefär mitt emellan två reglar å sedan bänder bort skivorna.

Om väggarna är byggda av moduler så är skarvarna mellan modulerna jobbiga.
 
Tack för svar. Det verkar inte vara allt för många spik på skivorna och bakom verkar det vara vanliga träplankor som sitter runt om, se bilder Detaljbild av ett hörn med sparsamt spikade skivor och synliga träplankor bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på spikar i en väggskiva med träplankor synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du har bendit bort lite så ändrar jag mig lite.
Det verkar vara ren masonit uppsatt på plankvägg / spontad vägg.
Jag hade troligen rivit allt och satt upp 6mm renoveringsgips.
 
Jag tänkte säga renoveringsgips på men det såg ju väldigt enkelt och ta bort så sen kan du sätta renoverings eller vanlig gips. Vad som skiljer är tjockleken.
 
Kanon. Vad är den största fördelen med vanligt gips istället för renoveringsgips? :)
 
Vanlig gips är mer böjstyv än renoveringsgips.
Vanliga gipsskivorna buktar inte in lika lätt om underlaget är ojämnt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När du har bendit bort lite så ändrar jag mig lite.
Det verkar vara ren masonit uppsatt på plankvägg / spontad vägg.
Jag hade troligen rivit allt och satt upp 6mm renoveringsgips.
På 2 av väggarna verkar det sitta lite tjockare skivor. Dessa väggar går ut mot yttervägg. Är det samma sak där? Ta bort och ersätt med gips? Kanske tjockare gips än 6mm?

Närbild av vägg med olika tjocklek på skivor och synlig spik mot en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.