Hej

Vi funderar på att byta det mycket gamla och slitna parkettgolvet i vår lägenhet. BRF har skrivit i instruktion att om man ska byta golv så måste man tänka på isoleringen eftersom det är mycket dåligt ljudisolerat mellan våningarna. Vi hör när grannen nedanför ser på TV och hon störs av att vår hund leker. Dessutom är våra golv otroligt kalla, trots att vi bor på 3:e våningen :/

Vad bör vi tänka på när vi byter golv, vad kan vi göra för att få mer ljuddämpat och lite varmare utan att höja golvet alltför mycket?
 
Hejsan.

Om det är dåligt värme isolerat så borde det ju vara varmt o gott på våning 3. Ju mera ni isolerar golvet så borde ju golvet bli kallare..

Vet ni hur golvet är uppbyggt i dag?
 
Per-Erik skrev:
Hejsan.

Om det är dåligt värme isolerat så borde det ju vara varmt o gott på våning 3. Ju mera ni isolerar golvet så borde ju golvet bli kallare..

Vet ni hur golvet är uppbyggt i dag?
Intressant, inte tänkt på det tidigare. Men enligt uppgift från BRF så är det väldigt dåligt isolerat. Å andra sidan kanske hon nedanför har ständigt öppet fönster och inga element på?

Men ljudet "måste" vi isolera bort. Är lite osäker på hur det ser ut under golvet. Ska skära lite i hörnet ikväll så får vi se.
 
Ljud isolering är ju alltid trevligt. Det är en annan 5a.

Tunga matreal isolerar bra har jag förstått det som.

Om ni öppnar lite i hörnet så får du säkert några förslag på lösningar.. Jag är inte så bra på ljud isolering. Fast det borde man kanske bli med tanke på att man har 2 skrikande ungar hemma ;-)

Att det blir kallt på golvet kan ju bero på att era fönster är dragiga. Kall luft "rinner" ner på golvet och utåt. Samma sak kan det ju vara väggarna som är kalla..
 
Mikael_L
Är det betonggolv, dvs betong mellan våningarna?
 
Mikael_L skrev:
Är det betonggolv, dvs betong mellan våningarna?
Nej, träbjälklag.
 
Avseende kalla golv så har det sannolikt inte med dålig isolering att göra utan kallras från dåligt isolerade fönster.

Att ni skall ljudisolera vid omläggning av golv låter inte enligt mig som den enklaste metoden. Ljudisolering tror jag utförs lättast i taket, dvs på er underliggande grannes tak. Å andra sidan är jag inte någon expert på detta.

Frågan är ju också om brf kan ställa något krav på er i detta fall. Bostadsrättsföreningen ansvarar för fastigheten och eran inre underhållsskyldighet begränsas enligt er förenings stadgar, vanligtvis ansvarar man för inre ytskikt. Jag är dock mycket tveksam till om föreningen kan ställa funktionskrav där det mer handlar om fastighetens stomme, vilket är föreningens ansvar.
 
Lekkamraten skrev:
Avseende kalla golv så har det sannolikt inte med dålig isolering att göra utan kallras från dåligt isolerade fönster.

Att ni skall ljudisolera vid omläggning av golv låter inte enligt mig som den enklaste metoden. Ljudisolering tror jag utförs lättast i taket, dvs på er underliggande grannes tak. Å andra sidan är jag inte någon expert på detta.

Frågan är ju också om brf kan ställa något krav på er i detta fall. Bostadsrättsföreningen ansvarar för fastigheten och eran inre underhållsskyldighet begränsas enligt er förenings stadgar, vanligtvis ansvarar man för inre ytskikt. Jag är dock mycket tveksam till om föreningen kan ställa funktionskrav där det mer handlar om fastighetens stomme, vilket är föreningens ansvar.
Intressant. Har inte upptäckt något kallras vid fönstrena än. De är rätt nya (vi flyttade in i slutet av jan). Men det är kanske inte otänkbart.

När det gäller ljudisoleringen så styr det inte uttryckligen att man måste isolera med särskilt material, men det står att man inte får ta bort det befintliga golvet utan man måste lägga det nya ovanpå som minimum för att få bättre ljudisolering. Och som sagt så störs ju vi lika mycket av grannen som hon störs av oss. Så vi känner oss ändå motiverade att göra något.
 
* Träbjälklag är rätt kasst när det kommer till ljud av olika anledningar dels att trä är ett mycket dåligt ljudisolerande material generellt och sedan beter det sig lite konstigt. Fyllningen mellan bjälkarna är viktigast nya hus har gullfiber som hjälper i störst del till att ta hand om egenresonanser som i träbjälklag är mycket spridda över frekvensspektrat då det läcker från bas till diskant. Äldre hus har tyngre material (oftast)

* skall du dämpa bort grannens ljud så skall grannen spika ett tak alternativ grannen ovanför pilla in ett nytt golv. det är 2 olika ljudfenomen så att säga. Här är betong klart bätter än trä på ALLA sätt.

*Anledningen till at det kan vara kallt på golvet är att det förmodligen finns köldbryggor vid bjälklagets infästning i väggen. Detta beror iofs på om det är nytt eller gammal hus. Ett gammalt så läcker det definitivt.

Men för att återgå till ljudet. Det som stör under ifrån är luftljud och i brett frekvensspektra. Det går att bygga bort detta i rimlig mån inom den egna lägenheten men kräver en aning pill och pengar. Alternativen spänner från 100-3000 kr/kvm exkl ytskikt. Med blandade resultat. Sedan kan du ju alltid knacka på hos under liggande granne med en bunt gips i handen och göra ett innertak :)

Stegljud från ovanliggande granne är värre. Man skall ta hand om ljudet där det alstras är ett bra sätt att tänka. Så därfär tar man hand om stegljud med fjäder och luftljud med täthet i konstruktion. Nu är det iofs säkert en rätt tätkonstruktion men brister i tyngden i konstruktionen bla...bla...bla....

Men om du sliter ut golvet då snackar vi rubbet bjälkar och fyllning e kvar... på detta läggs spån sen gips sen ett flytande golv med stepisol (helst) så har du gjort ett bra jobb man kan byta spån och gips mot minerit eller annan cementbunden skiva för att öka tyngden. Dock finns det som påpekats max belastning av bjälklaget men men... Ett nytt golv av dubbel spån + gips och ytskikt väger i slängarna 50 kg/ kvm vilket borde vara fullt acceptabelt dock bygger det 80 mm vilket kan vara känsligare beroende på tidigare golv.... Får du inte härja i befintliga golv så smetar du på ett nytt skruvat spångolv på aerolen 3mm och sen ett ytskikt på detta alternativt kan du knöla in en gips emellan....
Finns mängder av lösningar i olika prisklass och kvalitet som sagt... tom nivellsystem eller likvärdigt kan vara en ide....
 
Hej
Jag har ett hus med 3 våningar där jag också besväras av kallt golv. Konstruktionen är betongvalv med träbjälklag på. Träbjälklaget består av 195 reglar med råspont på. I facken ligger kutterspån som isolering. Den har över tid sjunkit ihop så att det är 4-5 cm luftspalt under trägolvet. Från mina Siporexväggar "strömmar" sedan kalluften in och lägger sig MELLAN isolering och golv = kalla golv. Kanske har du ett liknande problem ? Hos mig varierar kylan i de olika rummen förmodligen beroende på "fyllnadsgraden"(fackens fyllnadsgrad, inte min.).
Jag tänker fylla upp isolering allteftersom jag gör iordning golven.

MVH/LOB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.