Jag har många verktyg, men ont om plats inomhus för att förvara dessa. Saknar garage eller förråd sånär som på ett plåtskjul som står på stenplattor. Allt organiskt möglar under de perioder som är som mest fuktigt då det droppar från taket och allmänt blir blött i skjulet.

Kan man bygga en låda och isolera den så allt i den lådan blir ”fuktfritt”?
Är helt novis på isolering, så all vägledning tas tacksamt emot.
 
Bara isolering räcker inte, du måste värma utrymmet också för att sänka den relativa fuktigheten.

Protte
 
Borde väl räcka med att lådan är någorlunda lufttät? Jag har en container som tillfälligt förråd efter husbygget. Tyvärr har det mesta där inne möglat under vintern, dock inte dynorna till utesoffan som var i en dynlåda med en tygpåse på insidan.
 
Men om man stänger den lufttäta lådan när det är varmt och fuktigt och sedan blir det kyligare........då kondenserar en del av fukten och blir vatten....

Protte
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men om man stänger den lufttäta lådan när det är varmt och fuktigt och sedan blir det kyligare........då kondenserar en del av fukten och blir vatten....

Protte
Jo. Anledningen till att det fungerar i min dynlåda måste vara att det är så lite fukt i luften som ryms i själva låda. Kanske i kombination med att vi inte öppnar den när det är som fultigast. Samma princip borde ju fungera med annat innehåll i lådan.
 
Det låter rimligt. Skjulet är 4m2, där den fuktiga luften har fritt spelrum. I en mindre låda som är tät och som inte har så mycket fri yta så borde det heller inte bli kondens, likt en fullpackad dynlåda.
 
Sittställning
Låter generellt som en dålig idé.

Som nämnt måste du värma utrymmet för att sänka den relativa luftfuktigheten, dock om du har kalla ytor t.ex väggar och tak kommer det kondensera på dessa.

Har du plåt väggar och tak med plattor till golv ? Jag fattade inte riktigt vad du mena
 
Din idé kommer inte fungera. Möjligen skulle det kunna förbättra situationen lite grann (jämnar ut RH över dygnet lite mer) men det är inte värt besväret säger jag.
 
Men vart ska all fukt komma ifrån om ts lägger sina prylar i en mindre låda som är lufttät? Fukten som finns i den instängda luften kan förstås kondenseras, men sen då?
 
V vectrex skrev:
Din idé kommer inte fungera. Möjligen skulle det kunna förbättra situationen lite grann (jämnar ut RH över dygnet lite mer) men det är inte värt besväret säger jag.
Jag har en dynlåda som säger motsatsen:) Hade några dynor löst i container som jag brände upp nyss. Fulla med mögel. Exakt samma typ av dynor som låg i dynlådan, i samma container, är toppfrächa.
 
Bygg en låda och prova, fungerar det inte får du fundera vidare. Det är ju ett litet arbete.
 
A AndersS skrev:
Bygg en låda och prova, fungerar det inte får du fundera vidare. Det är ju ett litet arbete.
Alternativt köp någon slags plastback mee lock av seriösare modell.
 
N nybyggarn3 skrev:
Alternativt köp någon slags plastback mee lock av seriösare modell.
Hade förresten igång min makita överhandsfräs som också övervintrat i containern, i orginalplastlådan. Också topfräch.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Låter generellt som en dålig idé.

Som nämnt måste du värma utrymmet för att sänka den relativa luftfuktigheten, dock om du har kalla ytor t.ex väggar och tak kommer det kondensera på dessa.

Har du plåt väggar och tak med plattor till golv ? Jag fattade inte riktigt vad du mena

Stämmer, plåtskjul med stenplattor som underlag.
 
Tack för alla svar. Får fundera vidare på ett rimligt alternativ. Plastlådor är förstås ett alternativ, tyvärr finns inga som är stora nog för ex kap och gersåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.