T Takläggare skrev:
Fast å andra sidan är allt byggt av träflis även taket , sedan att den hållit i nästan 100 år innan renovering. bevisar att tjäran fungerar. tror inte du hittar någon färg som klarar av ens halva den tiden, speciellt på tak.
Jo men det gick inte att sitta i den.
 
T
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jo men det gick inte att sitta i den.
Nu kanske du har lite fel info , tjärfärger finns på många ställen ta bara Vännäs station, även den är tjärmålad då för mycket länge sedan.
Kiruna kyrka var det SIAB som senare blev uppköpta av NCC som utförde renovering, jag tror inte dom bytte den Finska träflisen som användes vid renoveringen? men doft av tjära har den, jag är uppvuxen i Kiruna.
 
T Takläggare skrev:
Nu kanske du har lite fel info , tjärfärger finns på många ställen ta bara Vännäs station, även den är tjärmålad då för mycket länge sedan.
Kiruna kyrka var det SIAB som senare blev uppköpta av NCC som utförde renovering, jag tror inte dom bytte den Finska träflisen som användes vid renoveringen? men doft av tjära har den, jag är uppvuxen i Kiruna.
Jo mina forna kollegor var med och bytte ut det som finnarna hade tjärat, och ja jag är också byggare från stan
 
G Gabbe1 skrev:
I det fallet så bör ju inte lukten behöva vara ett problem öht.

Jag bodde tidigare i ett hus med en 100m2 altan som behandlades varje vår med tunn tjära. Det luktade som ett gammalt båtvarv i hela kvarteret ett par dagar, men inne i huset var det aldrig något problem med lukt.
Jag drog vår altan, ca 25m2, för en månad sedan. behöver bara ha altandörren öppen i ngn minut så sitter lukten i hela huset, den dan. Lukten är inte båtvarv - mer åt tranhållet! Bräderna torkade på ngt dygn och nyansen är väl ok. Men lukten....
 
Ja det är ju så klart subjektivt vad man tycker om lukt, om det luktar, hur mycket det luktar, vad det luktar osv.
 
Det finns inget annat träskydd som fungerar så bra på tak och fasader av trä. Varenda kyrka med spåntak och de är många tjäras ju med något års mellanrum och aldrig har jag hört någon påstå att det inte går att sitta i dem.
Jag har hört folk klaga på tjärlukt när jag och andra tjärar både ett och annat men intressant nog verkar det oftast vara samma personer som själva använder så starka parfymer eller vad det nu är att jag känner att det börjar sticka i näsan på mig då jag kommer i närheten av dem. De går ju själva omkring och luktar plastbåtsbygge tycker jag. I min näsa luktar de där parfymerna som styren från härdande polyesterharts.
Jag vet att jag har extremt dåligt luktsinne och att jag antagligen uppfattar lukter ungefär som en halvblind uppfattas en utsikt........ men litet komiskt blir det för mig när en person som jag uppfattar att luktar "styren" så det sticker i näsan talar om att tjära luktar för starkt.

Gissningsvis hade de installerat någon ventilationssystem I Kiruna som tog in luft på olämpligt ställe eller så hade någon slarver tappat en 20 liters dunk med tjära på något olämpligt ställe så tjäran rann inåt i konstruktionen. Inomhus vill man inte ha tjära för då kan lukten bli störande även för mig. Sannolikt outhärdlig för andra.

I Norge är det vanligt att tjära husfasader så det vore säkert en bra ide att fråga råd av norrmännen. Det går ju bra för dem.
 
  • Gilla
Zkalman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.