Jag är inne på bygglovfri altan.
Min altan som är sammanbyggd med huset har en höjd på 88 cm från marknivån, jag skall bygga ett räcke på altanen nu med en konstruktion så det blir ca:55% luft i räcket p.kvm., räcket blir 90 cm från altangolvet, totalhöjd blir med räcket och höjden på golvet från marknivån 178 cm.

Är min altanhöjd då 88`+90 cm = 178 cm, eller är altanen 88 cm hög ???
Det skrivs mycket här om "marknivå" upp till 120 cm enl, en dom och räcket får vara max 180 cm.

Kan tilläggas att det finns inga berörda grannar, byggs ca 10 m från tomtgräns.
Tacksam om ett klargörande i frågan hur hög är min altan ???
 
När den sitter ihop med huset gäller 3,6m ut från huset och 1,8 m upp till altangolvet. Endast plank på altanen räknas med i höjden. Din höjd på altanen är alltså 88 cm. Sträcker den sig mer än 3,6 m från huset så hör med kommunen.
 
Din altan kräver sannolikt inte bygglov så du behöver inte stämma av med kommunen oavsett storlek. Jag skulle säga att altanens höjd är exklusive staket. Sen kan det även spela roll om altanen är täckt eller öppen under. Om den är inbyggd under och har ett staket upptill kan konstruktion utgöra ett plank, vilket kräver bygglov.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
När den sitter ihop med huset gäller 3,6m ut från huset och 1,8 m upp till altangolvet. Endast plank på altanen räknas med i höjden. Din höjd på altanen är alltså 88 cm. Sträcker den sig mer än 3,6 m från huset så hör med kommunen.
Men,, är det inte så att om höjden som i detta fall inte överstiger 120 cm enl domen som finns så gäller inte 3,6 m , utan jag kan i princip bygga altangolv över hela min tomt oavsett hur långt ut från huset ???
 
P Paragrafryttaren skrev:
Din altan kräver sannolikt inte bygglov så du behöver inte stämma av med kommunen oavsett storlek. Jag skulle säga att altanens höjd är exklusive staket. Sen kan det även spela roll om altanen är täckt eller öppen under. Om den är inbyggd under och har ett staket upptill kan konstruktion utgöra ett plank, vilket kräver bygglov.
Altanen är täckt under, kan inte nyttjas mer än ev, plankupplag i mindre omfattning, helt vanlig altan utan konstigheter, golv och glest altanstaket, inge överbyggnad el, dyl.
 
K Kjellrade skrev:
Men,, är det inte så att om höjden som i detta fall inte överstiger 120 cm enl domen som finns så gäller inte 3,6 m , utan jag kan i princip bygga altangolv över hela min tomt oavsett hur långt ut från huset ???
Jag tänker på hur Boverket har formulerat det: "Om du ska bygga en altan till ditt en- eller tvåbostadhus eller komplementbostadhus och altanen ska sträcka sig ut längre än 3,6 meter från bostadshuset bör du fråga din kommun om det krävs bygglov, anmälan eller inget alls. Det gäller oavsett hur hög altanen är tänkt att bli. Om altanen blir högre än 1,8 meter krävs vanligtvis bygglov. Om det är ett vanligt trädäck som byggs i marknivå krävs oftast inte bygglov."
 
  • Gilla
Kjellrade
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.