Jag tänkte utrusta mitt garage med en liten toalett bestående av en toalettstol och ett handfat, på sikt kanske även ett handfat ute i själva garaget samt ett utkast.
Garaget ligger på en fristående tomt utan vatten och avlopp så steg ett blev att göra en VA-anmälan till kommunens VA-"partner". Tomten ligger inte i anslutning till min bostad.
Det gick hyffsat bra tills jag skulle ange flödet för vatten och spillvatten:
Vatten - flöde Qs?
Vatten - flöde Qmax?
Spillvatten - flöde Qs?
Spillvatten - flöde Qmax?
Googlade utan att hitta något vettigt så jag kontaktade VA-"partnern" och undrade vilka värden som är "normala" för den typen av installation och fick svaret att jag får anlita en VA-konsult för att beräkna flöden.
Det är väl rördimensionen som begränsar flödet så jag tänkte att det kanske finns någon här som sitter inne på värdefull information/kunskap om hur man räknar ut eller om det finns någon form av standard gällande detta?

En annan fråga är:
Fastigheten har dagvattenbrunnar på gården samt för stuprännor så jag misstänker att den har en stenkista, kan kommunen ändå ställa krav på att jag även måste ansluta dagvatten till kommunens dagvattennät?
I så fall behöver jag även hjälp med dagvattenflöde.
 
De frågar väl efter antal liter per sekund? Fyll en hink hemma och ta tid, sen adderar du toa till det. Så har du ditt max. Medel lär ju vara extremt lågt med tanke på hur stor del av tiden man spolar i toa eller handfat.
 
Det låter som de tror att det är en industri som ska anslutas, för en villa har jag inte tidigare hört att man efterfrågar detta. Ligger garaget kanske i ett industriområde?

Annars räknar man med 0,1 l/s för vardera varm och kallvatten för ett tvättställ och 0,1 l/s för en toalett. Alltså 0,3 vilket är ditt qmax, det sannolika flödet är 0,2 l/s enligt tabell.

Sidan 61 och 62: https://lundagrossisten.se/animated-vvssteg2/files/assets/common/downloads/publication.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det låter som de tror att det är en industri som ska anslutas, för en villa har jag inte tidigare hört att man efterfrågar detta. Ligger garaget kanske i ett industriområde?

Annars räknar man med 0,1 l/s för vardera varm och kallvatten för ett tvättställ och 0,1 l/s för en toalett. Alltså 0,3 vilket är ditt qmax, det sannolika flödet är 0,2 l/s enligt tabell.

Sidan 61 och 62: [länk]
Tack!
Tomten är klassad som industritomt mitt i ett villaområde så det stämmer säkert att det är orsaken att det efterfrågas. Jag kunde inte ange lägre värde än 1 l/s så det får bli det.
 
@Zwap
Nu vet jag inte om jag har missförstått, men om du anger 1 liter/sekund i flöde, blir inte det ca 86 kubik/dygn?
Kan vara jag som gjort en tankevurpa. Men låter tokigt att inte kunna ange lägre än 1L/sek
 
Flöde och förbrukning är två olika saker.

Om jag skulle räkna baklänges på vår totala förbrukning för att få ett maximalt flöde som då kommunen skulle dimensionera efter skulle jag bli rätt besviken när jag ska vattna gräsmattan samtidigt som någon duschar och tvättmaskinen går...
 
  • Gilla
Niklasberglund
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Flöde och förbrukning är två olika saker.

Om jag skulle räkna baklänges på vår totala förbrukning för att få ett maximalt flöde som då kommunen skulle dimensionera efter skulle jag bli rätt besviken när jag ska vattna gräsmattan samtidigt som någon duschar och tvättmaskinen går...
Såklart, tankevurpa deluxe från min sida.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.