Då kom äntligen sms:et att våra häckplantor har kommit, två veckor tidigare än tänkt. Grävningen blev också klar idag. Perfekt.

Men, nu då?
Läser på om hur, inser att det behövs blompinnar, det är många, långa och dyra blompinnar. Två pinnar kostar som en planta. Finns det något billigare alternativ som är enkelt, snyggt, billigt och finns tillgängligt i helgen?

När jag NU läser på så hittade jag att häck ska planteras minst 60 cm från asfalterad väg. Va-fan Har ju grävt verkligen kant-i-kant med vägen. Varför? Stämmer det? Ska jag ringa tillbaka grävaren och dra en nytt dike jämte det andra för att få till avståndet?
 
Ett alternativ skulle kanske kunna vara armeringsjärn? 20 kr för två meter. Går ju att köpa på längre längder och dela också.

Mvh, Magnus
 
Vad är det för häck?
 
Avenbok
 
A axn skrev:
Ett alternativ skulle kanske kunna vara armeringsjärn? 20 kr för två meter. Går ju att köpa på längre längder och dela också.

Mvh, Magnus
Ja det var en bra ide, tillgång, smidigt och billigt. Känns lite si och så dock. Precis jämte en cykelbana och folk kör rätt snabbt här, mycket barnfamiljer. Stålstolpar känns fel.
 
Köp billigast listen/läkten i tillräckligt grov dimension du hittar och kapa lagom långa bitar. Snedsåga/gera vart annat sågsnitt. Rundstav eller bambupinnar funkar också.
 
  • Gilla
Syren243
  • Laddar…
Tala med någon bonde eller skogsägare så får du säkert hugga lämpliga käppar av buskarna längs någon dikeskant.
Någon gång har jag huggit planteringskäppar helt olovandes av buskarna under en högspänningslinje. De röjs ju ändå bort med något års mellanrum så ingen egendom skadades för någon. Inte helt lovligt men det var en nödlösning då vi behövde planteringsstöd på främmande ort.
 
  • Gilla
Syren243
  • Laddar…
Avståendet till vägen är för att det kommer bli snustorrt och ingen som helst näring där under så alla rötter som ger sig av på upptäcktsfärd dit kommer raskt sluta i pur förskräckelse. Om de ens tar sig förbi de väldigt kompakterade massorna. Det är alltså tillplattat, torrt och otrevligt under vägen så inget vill växa för nära. Man kan givetvis hjälpa till med stödbevattning så att vattenbristen inte blir något problem men eftersom rötterna inte vill krypa under kommer busken sitta fast dåligt åt det hållet och riskera att dratta omkull i en kraftig vindby. Samt givetvis riskeras att skadas av snöröjning osv.
 
  • Gilla
Syren243 och 1 till
  • Laddar…
Jag var snål och köpte ( för 3 år sedan) en hel billig vindskyddsmatta, gjord av av bambupinnar. Kommer inte ihåg var, men det var typ Bauhaus, Jula, Rusta, ÖoB ... Klippte av snörena, som höll ihop mattan och fick c:a 100 pinnar a´ 1,6m , till en bråkdel av vad det skulle kostat om jag köpt pinnarna i trädgårdshandeln ! Helt perfekt till min nyplanterade Avenbokshäck.
 
Redigerat:
  • Gilla
Syren243 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.