Idag har jag gjort ett nytt quiz om ogräs där du kan testa om du kan skilja de giftiga, rent av dödliga, från de som du kan laga nyttig mat av.

Quiz: Vad kan du om onda och goda ogräs? https://www.byggahus.se/quiz/228-vad-kan-du-om-onda-och-goda-ogras

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Växt med stora gröna blad och tjocka rödlila stjälkar, misstänkt vara ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av ett misstänkt ogräs som medlemmen S_B_O hade fotograferat.
 
BirgitS
Fråga 4. Stärkelse är en sorts kolhydrat så svarsalternativen är inte bra valda.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Inte bra, nu är det ändrat!
 
Du fick 10 av 10 rätt. Det är bättre än 37 personer (94%) av de 39 som gjort quizet

:geek:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ormbunkar är jag visst inte så bra på, men resten blev rätt :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med den nya funktionen med direkträttning och utvisande av hur andra svarat! (Kanske inte är jättenytt, men jag gör inte så många quiz och såg det för första gången.

För övrigt har jag hela mitt liv trott att det hette grodblad, men det gjorde det inte! :geek:
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Snyggt med den nya funktionen med direkträttning och utvisande av hur andra svarat!
Instämmer till fullo, bra gjort, Bygga Hus-gänget!
Men synd att man inte kunde ändra sitt svar, när man såg att man svarat fel :cool:
7/10 inte så tokigt ändå av ett gammalt asfaltbarn.

PS
Har ätit nässelsoppa en gång. Kalasgott!
Det var på hotell Freden i Knäred.
Ni minns väl alla freden i Knäred år 1613? https://www.laholm.se/uppleva_gora/evenemangskalender/400-ars-firande-av-freden-i-knared/historia/
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
8 av 10. Supernöjd med det resultatet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
7/10
Detta var ju klurigt! :D
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till fullo, bra gjort, Bygga Hus-gänget!
Men synd att man inte kunde ändra sitt svar, när man såg att man svarat fel :cool:
7/10 inte så tokigt ändå av ett gammalt asfaltbarn.

PS
Har ätit nässelsoppa en gång. Kalasgott!
Det var på hotell Freden i Knäred.
Ni minns väl alla freden i Knäred år 1613? [länk]
Ja vi minns, det var skönt när det var så man kunde återgå till sina vanliga sysslor. :coffee::beer:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja vi minns, det var skönt när det var så man kunde återgå till sina vanliga sysslor. :coffee::beer:
Vanliga sysslor, dvs bygga hemsidor och programmera JavaScript?
I stället för att rista runstenar :thinking:
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
harry73
Späda nässelblad kan ätas okokta, men rulla upp bladen och ät försiktigt så att de inte bränns
 
9/10, svarade fel på besksöta/målla/bräken.
Någon djäkla nytta skall man väl ha av sina överlevnadsutbildningar å sånnt...

Kan dra en liten anekdot från när svärföräldrarna skulle passa vårt hus för en del år sedan medan vi var bortresta. Cyniska som vi är så hade vi bett dem att inte röra något i trädgården eller klippa eller rensa något.
Men jovisst, när vi kom hem var hela min svinmålleodling borta, svärmor hade inte stått ut med att se allt "ogräs" i vårt matland.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om man har många fel, betyder det väl bara att man inte störs så mycket av ogräs
 
Fario Fario skrev:
Men jovisst, när vi kom hem var hela min svinmålleodling borta, svärmor hade inte stått ut med att se allt "ogräs" i vårt matland.
À propos ogräs, undrar vad de tidiga människorna tyckte, när deras saft, från pressade vindruvor, som de skulle ha hela vintern och föda sina barn med, hade jäst och förvandlats till vin med 14% alkoholhalt?
Jädrar och fan anamma, att allt skall bli förstört :thumbdown::mad::worried::poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.