Jag har köpt en lägenhet med litet kök och två rum. Jag funderar på flytta köket eller slå ut en vägg, för min dröm är att ha ett stort levande kök med köksö och stort matbord.

Problemet om man slår ut väggen är att lägenheten blir en etta. Är det väldigt dumt?

Hur skulle ni gjort?
 
  • Ritning över en lägenhet med litet kök, hall, vardagsrum, sovrum, badrum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt litet kök med vitt matbord, stolar och kopparfärgade lampor, bredvid öppning till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus vardagsrumsinteriör med svart soffa, kaffebord och växter vid fönstret, neutral färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med säng framför ett fönster, vita gardiner och en stor grön planta, modernt och minimalistiskt inrett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av sovrum med vy mot köksingång, vit byrå och växter på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är väl att även om du slår ut väggen så blir det inte "ett stort levande kök" :)

Edit: Alltså, visst, det blir ju inget litet kök, men frågan är om du lyckas få till den där känslan du är ute efter, om du förstår hur jag menar?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Haha, nej det är sant
 
Skulle inte ha ändrat nåt. Att börja flytta kök i en lägenhet är ofta rätt svårt iom att man har stammar att förhålla sig till.
Spara dina drömmar om ett stort kök till nästa stora lägenhet eller hus
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Problemet är väl att även om du slår ut väggen så blir det inte "ett stort levande kök" :)

Edit: Alltså, visst, det blir ju inget litet kök, men frågan är om du lyckas få till den där känslan du är ute efter, om du förstår hur jag menar?
ja, det kanske blir för litet för att få till det

så svårt. Vill få ut så mycket på så få kvadrat!
 
K Karen Miller skrev:
ja, det kanske blir för litet för att få till det

så svårt. Vill få ut så mycket på så få kvadrat!
Jag tycker ju det ser ganska bra och välplanerat ut som det är nu..

Men då har inte köket varit så jätteviktigt för mig när jag bott i en "liten" lägenhet heller :)

Jag hade nog snarare försökt jobba med den ytan du har och få den så funktionell som möjligt.. KANSKE flytta väggen något in mot sovrummet, beroende på storlek på köket idag och vad det skulle få för påverkan på tillgången till sovrummet i övrigt (med storlek på dörr/säng osv)
 
  • Gilla
Karen Miller
  • Laddar…
Hade inte ändrat layouten alls.

Har själv bott i en lgh med nästan exakt den layouten och den var riktigt trevlig. Visst, köket var inte gigantiskt men det gjorde jobbet :)

Känner du att köket inte räcker till så hade jag försökt maximera den ytan som är i köket och kanske struntat helt i plats för matbord, alt gjort en bardisk längs med fönsterväggen. Den ytan kan då användas både som bänkyta och som matplats (y)
 
  • Gilla
Karen Miller
  • Laddar…
Rickard.
Om planritning stämmer hade jag funderat på att bredda öppningen mer från köket. Om det är värt jobbet tar jag ingen hänsyn till men det känns som det skulle koppla ihop rummen bättre. Trist om det känns som att man "låser in sig" i köket med gäster i rummet.
 
  • Gilla
Karen Miller och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte riva väggen mellan kök och sovrum, ta bort garderoberna och göra om allt det till vardagsrum? Du skulle kunna ha en "köksö" på nedre väggen vid kök mellan fönsterna, med utstick på bänkskivan mot nya vardagsrummet där du kan ha barstolar tex.

Ovanför toan i nuvarande vardagsrum kan du få plats med en garderob som du kan gå i in och resterande mot fönstersidan blir sovrum.
 
  • Gilla
Karen Miller och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den känns aningen klaustrofobisk, med ett sånt avlångt kök och en kontraproduktiv vägg mellan kök och "sovrum".

Bort med väggen däremellan så blir det ett kök och allrum i ett. Kanske räcker det med en lång köksö med 4 platser, lite beroende på hur många gäster du tänker ha och hur ni har tänkt sitta och äta. Vardagsrummet gör du om till ett riktigt sovrum med en massa förvaring, det ser ut att vara lagom storlek. En liten privat balkong får du också. Den verkar ändå vara alldeles för liten för att rymma gästerna eller för att sitta ute och äta tillsammans i. Däremot kanske mysig att själv sitta och läsa en bok och ta ett glas vin innan sovdags.

/S
 
  • Gilla
Karen Miller och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.