Har just köpt ett fritidshus och fått tillträde. Upptäcker nu att det saknas ventilationsrör till köksfläkt. Ingen anmärkning i besiktningsprotokoll osv. Ångan går rakt upp i köksskåpet.

Vad gör jag? Tar det med mäklare? Säljare? Besiktningsman?

Tack!
 
tommib
Du konstaterar att du borde kollat detta på visningen? Det verkar inte som att det var så svårt att upptäcka. Att säljaren har gjort någon slags besiktning friskriver inte dig från ansvar att kolla själv.

Kolfilterfläktar har normalt ingen anslutning till ventilationsrör, de blåser tillbaka luften i rummet. Det kan göras på mer eller mindre bra sätt. Är det frågan om en kolfilterfläkt eller är det någon som installerat en frånluftsfläkt och tänkt sätta dit kanalen sen?
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Köp ett rör och skruva dit
 
[
tommib tommib skrev:
Du konstaterar att du borde kollat detta på visningen? Det verkar inte som att det var så svårt att upptäcka. Att säljaren har gjort någon slags besiktning friskriver inte dig från ansvar att kolla själv.

Kolfilterfläktar har normalt ingen anslutning till ventilationsrör, de blåser tillbaka luften i rummet. Det kan göras på mer eller mindre bra sätt. Är det frågan om en kolfilterfläkt eller är det någon som installerat en frånluftsfläkt och tänkt sätta dit kanalen sen?

Snabbt och rappt svar! Det är mycket riktigt en kolfilterfläkt men det känns lite udda att den går rakt ut i köksskåpet inkl mot ett eluttag? Eller är det grönt?
 
  • Kolfilterfläktkoppling inuti köksskåp med synligt eluttag och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Udda? Absolut. Dålig lösning är det också. Jag skulle absolut inte haft det sådär. Även om det är filter så blir det flott som kommer ut och det där skåpet kommer bli rätt äckligt.

Däremot tror jag knappast att du har något att hämta hos någon annan. Det ser ut som att det räckte med att öppna ett skåp i köket för att se det där.
 
Vad finns ovanför hyllplanet som det är ett utsågat hål i ? Ditt ansvar, ditt hus!
 
tommib tommib skrev:
Udda? Absolut. Dålig lösning är det också. Jag skulle absolut inte haft det sådär. Även om det är filter så blir det flott som kommer ut och det där skåpet kommer bli rätt äckligt.

Däremot tror jag knappast att du har något att hämta hos någon annan. Det ser ut som att det räckte med att öppna ett skåp i köket för att se det där.
Fair enough, det är naturligtvis tömt på bråte nu jämfört då. Med tanke på alla mindre grejer som ändå stod i protokollet mot köket kunde man tycka att detta borde varit en av de..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.