Vad menar man med
arkitektritat? Nästan alla hus är ju
arkitektritade
 
BirgitS
M maria01 skrev:
Vad menar man med
arkitektritat? Nästan alla hus är ju
arkitektritade
Kataloghusen är nog oftare ritade av byggnadskonstruktörer och liknande. En riktig arkitekt har 5 års högskolestudier i just arkitektur bakom sig.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kataloghusen är nog oftare ritade av byggnadskonstruktörer och liknande. En riktig arkitekt har 5 års högskolestudier i just arkitektur bakom sig.
Dom har nog haft en arkitekt inblandad en då förutom dom som är fyrkantiga lådor

här nere är alla hus arkitekt ritade för lagen säger att man måste ha en arkitekt
 
Jag har ritat mitt hus själv och vill nog ändå kalla mig snickare då det är det som står i mina papper att jag är utbildad i;)
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vad menar man med
arkitektritat? Nästan alla hus är ju
arkitektritade
Med begreppet avses ett hus som är anpassat för en specifik familj och tomt, vilket därmed också resulterat i ett unikt hus.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Arkitekt är väl ingen skyddad titel? :thinking: Alltså är min hund också arkitekt :rofl:
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Arkitekt är väl ingen skyddad titel? :thinking: Alltså är min hund också arkitekt :rofl:
Är din hund medlem i Sveriges arkitekter och har femårig utbildning inom arkitektur ? :)

Här kan du läsa om skyddade titlar inom arkitektur. Det krävs hårt arbete och får att få yrkestiteln Arkitekt SAR/MSA.

https://www.arkitekt.se/medlem/dina...r/vad-betyder-forkortningarna-efter-titlarna/

Husföretag refererar ofta till sina ”arkitekter” men vid närmare granskning är de ofta en konstruktör som läst några kurser i arkitektur, ingen Arkitekt SAR/MSA.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är din hund medlem i Sveriges arkitekter och har femårig utbildning inom arkitektur ? :)

Här kan du läsa om skyddade titlar inom arkitektur. Det krävs hårt arbete och får att få yrkestiteln Arkitekt SAR/MSA.

[länk]

Husföretag refererar ofta till sina ”arkitekter” men vid närmare granskning är de ofta en konstruktör som läst några kurser i arkitektur, ingen Arkitekt SAR/MSA.
Min hund är då vanlig arkitekt, inte arkitekt SAR/MSA :D

Däremot är hunden inte läkare, för det krävs lång utbildning och är skyddad titel :crysmile:
 
  • Gilla
Johnny_
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är din hund medlem i Sveriges arkitekter och har femårig utbildning inom arkitektur ? :)

Här kan du läsa om skyddade titlar inom arkitektur. Det krävs hårt arbete och får att få yrkestiteln Arkitekt SAR/MSA.

[länk]

Husföretag refererar ofta till sina ”arkitekter” men vid närmare granskning är de ofta en konstruktör som läst några kurser i arkitektur, ingen Arkitekt SAR/MSA.
Du glömde lite av texten
Sverige är ett av få EU-länder där arkitekttiteln inte är skyddad. I Sverige är det dock vanligt att arkitekter med fullgjord arkitektexamen (som uppfyller EU:s kvalifikationsdirektiv) och minst två års arbetserfarenhet beviljas använda den skyddade titeln arkitekt SAR/MSA. Yrkestiteln arkitekt SAR/MSA utfärdas av och refererar till medlemskap i bransch- och fackorganisationen Sveriges Arkitekter. Den fungerar som en kvalitetsgaranti för arkitekter. Den betydligt mindre yrkesideella föreningen Arkitekter I Sverige utfärdar titeln arkitekt AIS.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Kul det här med titel och skydd av den, alla kan gestalta allt, blir bara olika fint :) Enligt tycke och smak.

Gertan har gjort saker jag absolut inte tycker om, han är ju arkitekt för det :)
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Alla är arkitekter innerst inne och på pappret :p
 
V VillaWP skrev:
Vi vill bygga ett hus på ca 300kvm, vi är inne på bottenplatta på 200kvm (50kvm garage) och 2 våningar, där en del är öppen hela vägen upp. Plattak. Helst stenhus. 3 badrum, var av en lite större med både dusch och badkar.

Tomt i Skåne utanför detaljplanen på 4500kvm

Var hamnar man på för pris, vad är rimligt? Var behöver vår budget ligga på? 3milj, 5 milj 7 milj, 10 milj? Normal standard.
Vad hamnar man om man väljer ett trähus istället?
Pris om man bygger det som 1 plans? Dvs bottenplatta på 350kvm?

Tomt, va och el finns redan och är betalt. Tomten behöver inte sprängas men jämnas ut.

Känner oss lite vilsen på vad vi kan förvänta oss och inte många som skriver ut sin budget.
Jag tycker du tänker bakvänt. Sätt en budget utifrån er ekonomi och sammanställ vad ni vill skall finnas i huset. Anlita sedan en arkitekt som får hjälpa er att rita ett hus som passar er budget, tomt, behov och önskemål. Vissa justeringar får sedan göras när priserna börjar komma in från tillverkarna och hantverkarna.

För att bli bra måste det finnas en process. Ett hus, dess utförande och byggnation sitter i ett väldigt komplext nät av markförhållanden, marknadsförhållanden tillfälligheter och nya insikter. Man måste lotsa projektet genom detta och optimera valen längs vägen. Helst som Marko säger i förväg under projektering eftersom det är billigare än att göra fel på bygget. Men även under byggnationer kommer man måsta ändra sig och göra val.

Ett kvm mål är rätt grovt eftersom man kan få till "samma" hus på många olika sätt. Mätt och upplevd yta är inte samma sak. En plan kan också vara extremt effektiv eller lite slappare. Det är bättre att beskriva vad man vill skall hända i huset, hur många som skall bo där och sätta en budget. Arkitekten kanske kommer att ifrågasätta vissa funktioner eller föreslå nya men det är ju alltid ni som beställare som bestämmer.

Olika arkitekter kan komma fram till olika lösningar och inspirera med saker ni inte tänkt på. Marko ovan kanske har en idé att använda mässingsdetaljer någon annan kanske skulle förseslå att ni lägger pengarna på extra ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.