Vilken är bäst?

  • John Deere X107

  • Husqvarna TS 142T

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej,

Jag ska köpa en trädgårdstraktor. Har ni någon input? En Husqvarna eller en John Deere. Båda kostar ca 35 000. Ska användas till gräsklippning, plogning och köra grejer runt på tomten med släp.

https://www.husqvarna.com/se/produkter/traktorer/ts-142t/960410432/
https://www.deere.se/sv/gräsklippare/åkgräsklippare/x100-serien/x107/

Tittar man på specifikationerna är dem väldigt lika så det är väl mest om det är några stora kvalitetsskillnader. John Deere maskinen är den minsta dem har. Så jag tänker att den får ärva mycket bra saker av deras större maskiner. Finns det någon annan skillnad som är värd att nämna?
 
C
Har du ÅF i närheten? I så fall skulle jag kolla om det har något demoex du kan låna. Så kan du också känna av om formatet är rätt för din tomt. Traktorn funkar bäst på plana öppna ytor, men det kanske du redan har koll på.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
gå på John deere.
Jag har sålt båda märken.
Ena som återförsäljare och den andra som lantbruksäljare.
John deere är världens största tillverkare av traktorer mm.
Mycket bättre utbud och utbildning på sina mekaniker...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du ÅF i närheten? I så fall skulle jag kolla om det har något demoex du kan låna. Så kan du också känna av om formatet är rätt för din tomt. Traktorn funkar bäst på plana öppna ytor, men det kanske du redan har koll på.
Tack för input. Ja, har en stor plan gräsmatta. Övriga tomten är mer kuperad. Så tror inte det ska vara några problem att klippa med en traktor kontra tex en rider. Bra idé. Ja, hyfsat nära. Bor i Stockholmsområdet.
 
Maskintok skrev:
gå på John deere.
Jag har sålt båda märken.
Ena som återförsäljare och den andra som lantbruksäljare.
John deere är världens största tillverkare av traktorer mm.
Mycket bättre utbud och utbildning på sina mekaniker...
Tack för svar. Det lutar åt en John Deere. Är det någon skillnad på maskinerna du tycker jag ska uppmärksamma? Som sagt, tycket specifikationerna är väldigt lika. Tillverkar John Deere sina egna motorer?
Är det någon du tycker dem saknar som skulle motivera att man går upp i prisklass? Ska klara vanligt trädgårdsarbete.
 
MrJay
John Deere gör allt för att du skall inte kunna meka och reparera grejerna själv, något som varit väldigt uppmärksammat. Är du OK med det kör på de.
 
A
F Lejf skrev:
Tack för svar. Det lutar åt en John Deere. Är det någon skillnad på maskinerna du tycker jag ska uppmärksamma? Som sagt, tycket specifikationerna är väldigt lika. Tillverkar John Deere sina egna motorer?
Är det någon du tycker dem saknar som skulle motivera att man går upp i prisklass? Ska klara vanligt trädgårdsarbete.
Jag hade kollat lite högre, då man kan montera mer redskap på de lite större maskinerna..

Är ingen skillnad på Hva och John deere vad det gäller att kunna skruva själv..
Vissa John deere har B&S motor, andra kawasaki.
 
MrJay MrJay skrev:
John Deere gör allt för att du skall inte kunna meka och reparera grejerna själv, något som varit väldigt uppmärksammat. Är du OK med det kör på de.
Tanken är att slippa mecka. Kan absolut ingenting om det. Så helst en som inte går sönder alls.
 
A
F Lejf skrev:
Tanken är att slippa mecka. Kan absolut ingenting om det. Så helst en som inte går sönder alls.
Köp då inte en Hva..
De är som gjorda för att rasa..
Ser man till garanti åtgärder mellan dessa leder Hva stort... i negativt led...
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
John Deere alla dar i veckan. De är ett eller ett par steg rejälare i detaljer rakt över. Farsgubben köpte en av de minsta, har inte modellbeteckning i huvudet på raken, för ~20 år sedan och den går utmärkt än, med bara oljebyten och normal omvårdnad. Vi har inte ens bytt drivremmen till aggregatet. Jo förresten, nåt batteri också. De gillar inte att stå hela vintern, utan att laddas...:rolleyes:;)
 
  • Gilla
Folkson och 1 till
  • Laddar…
Wheelhorse från 80-talet har gott rykte och det brukar gå att få tag på reservdelar. Nyare modeller känner jag inte till.
 
A
H heimlaga skrev:
Wheelhorse från 80-talet har gott rykte och det brukar gå att få tag på reservdelar. Nyare modeller känner jag inte till.
Toro som äger dessa idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.