Vi har haft ute en firma för att igentligen räkna på garageporten .
Men kom på den fantastiska iden att när dom ändå håller på så kan de byta ytterdörr+sidoljuset också.

Men när jag fick offerten på allt så höll jag på att trilla av stolen :) .

Sen läste jag lite noggrant och där nämns specialmått på både KYM för dörr och sidoljus (se bilder) .

Jag tänkte ,,fine, då får jag la köpa dörr + sidoljus själv och anlita nån lite billigare snickare, dessutom har Doorly bra kampanj just nu ,,,men jag blir ju lite osäker nu när jag läser specialmåtten.

För på Doorly kan man välja modulmått 210x100 på dörrn jag är intresserad av,,, det blir lite fel va?
Eller kommer jag kunna beställa dörren som jag fällt in i bild nedan med de måtten?

Se bilderna på både offert och på dörren.

Vit ytterdörr med sidoljus från Doorly i kampanj, modulmått och priser visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offertdetaljer med priser för specialmått på ytterdörr och sidoljus markerade i gult.
 
M mr_kenzo skrev:
Vi har haft ute en firma för att igentligen räkna på garageporten .
Men kom på den fantastiska iden att när dom ändå håller på så kan de byta ytterdörr+sidoljuset också.

Men när jag fick offerten på allt så höll jag på att trilla av stolen :) .

Sen läste jag lite noggrant och där nämns specialmått på både KYM för dörr och sidoljus (se bilder) .

Jag tänkte ,,fine, då får jag la köpa dörr + sidoljus själv och anlita nån lite billigare snickare, dessutom har Doorly bra kampanj just nu ,,,men jag blir ju lite osäker nu när jag läser specialmåtten.

För på Doorly kan man välja modulmått 210x100 på dörrn jag är intresserad av,,, det blir lite fel va?
Eller kommer jag kunna beställa dörren som jag fällt in i bild nedan med de måtten?

Se bilderna på både offert och på dörren.

[bild] [bild]
Modulsystemet för fönster och dörrar är uppbyggt så att en dörr med modulmått 21x10 skall passa i ett hål som är exakt 2100x1000mm. Karmens yttermått brukar då vara ett par cm mindre än detta. Typiskt 2085x980mm. Detta för att kunna kompensera för skeva reglar/väggar och för att få utrymme att drevisolera.

Att förminska ett dörrhål några cm är troligen en rätt enkel operation. Att förstora det några cm är betydligt krångligare.

Tycker dina specialmått är lite väl nära standardmått för att verkligen behöva vara special. För att veta säkert behöver du mäta upp dörr respektive fönsterhålet.
 
V vectrex skrev:
Tycker dina specialmått är lite väl nära standardmått för att verkligen behöva vara special. För att veta säkert behöver du mäta upp dörr respektive fönsterhålet.
Tack för att du tog dig tid att svara...

Jag ska mäta imorn så noggrant jag bara kan och så lägger jag upp bilder på resultatet här.. :)
 
Nu har jag måttat .

Hela öppningen mäter ~ 1390mm bredd,
Samt 2110mm i höjd.

Höjd KYM på dörr samt sidoljus mäter väldigt nära 2100mm.
KYM på sidoljus mäter 400mm
KYM på Dörr mäter 985mm
 
M mr_kenzo skrev:
Nu har jag måttat .

Hela öppningen mäter ~ 1390mm bredd,
Samt 2110mm i höjd.

Höjd KYM på dörr samt sidoljus mäter väldigt nära 2100mm.
KYM på sidoljus mäter 400mm
KYM på Dörr mäter 985mm
Tycker det låter som du klarar dig alldeles utmärkt med standard modulmått. Behövs knappast special!
 
V vectrex skrev:
Tycker det låter som du klarar dig alldeles utmärkt med standard modulmått. Behövs knappast special!
Music to my ears :rofl: ..

Låt säga att det jag köper blir 1cm för brett... istället för att anpassa öppningen,,, kan man då kapa lite från karmarna i längsled för att få ner bredden ? eller är det big No No att röra karm?
 
Inte kapa i dörr/sidljus. Men nån cm i regeln går att lösa med en kedjesåg/motorsåg.
 
M mr_kenzo skrev:
Music to my ears :rofl: ..

Låt säga att det jag köper blir 1cm för brett... istället för att anpassa öppningen,,, kan man då kapa lite från karmarna i längsled för att få ner bredden ? eller är det big No No att röra karm?
Jag vet inte om sidoljus på något sätt är special, så kanske det är? Är det inte så bör du klara dig enkelt med ditt 1390mm hål. Även om sidoljuset är exakt 400mm brett så bör det gå tycker jag, men då finns det ju inte mycket marginal men det bör vara som det är idag i så fall.
 
J Jan_G skrev:
Inte kapa i dörr/sidljus. Men nån cm i regeln går att lösa med en kedjesåg/motorsåg.
Det är tyvärr tegel och så vitt ja kan se sp sitter inga "regler"

Röd ytterdörr med krans och sidoljus av glasblock på en tegelvägg, barn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har liknande i fasad av tegel. Har du kommit åt att mäta ordentligt? Jag tror att om du tar bort listerna på insidan och mäter så kommer det vara standardmått.

14 000 för montering var rejält mycket!
 
P Pin skrev:
Jag har liknande i fasad av tegel. Har du kommit åt att mäta ordentligt? Jag tror att om du tar bort listerna på insidan och mäter så kommer det vara standardmått.

14 000 för montering var rejält mycket!
Hmmm, jag har ju mätt utifrån, altså tegel till tegel, exakt som offertgubben gjorde :crysmile:,,
Ska kika på insidan som du beskrev...

Ja hela offerten va helt otrolig...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har själv haft en exakt likadan dörr som då var i teak.
En otroligt stadig och bra dörr som jag nog hellre lagt några kronor på att måla (alternativt slipa ner och kolla vad för sorts trä som är under färgen) istället för att köpa en ny som har lägre kvalitet och livslängd.
Även handtaget är exakt som mitt var, det byttes till ett modernare, kostnad ca 500-1000 kr.
Även sidoljuset är som mitt gamla.
Där plockade jag ut bägge rutorna och ersatte med en hel treglas kassett, kostade för 10 år sen ca1000kr.
Så för småpengar får du ett helrenoverat dörrparti som lätt kommer att hålla 50 år till.
Skulle tippa att detta är från mitten 60 till början 70 talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr_kenzo
  • Laddar…
..

Låt säga att det jag köper blir 1cm för brett... istället för att anpassa öppningen,,, kan man då kapa lite från karmarna i längsled för att få ner bredden ? eller är det big No No att röra karm?[/QUOTE]

elhyvel och hyvla av 5 mm på sidorna dock inte gångjärnsidan
 
  • Gilla
mr_kenzo
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har själv haft en exakt likadan dörr som då var i teak.
En otroligt stadig och bra dörr som jag nog hellre lagt några kronor på att måla (alternativt slipa ner och kolla vad för sorts trä som är under färgen) istället för att köpa en ny som har lägre kvalitet och livslängd.
Även handtaget är exakt som mitt var, det byttes till ett modernare, kostnad ca 500-1000 kr.
Även sidoljuset är som mitt gamla.
Där plockade jag ut bägge rutorna och ersatte med en hel treglas kassett, kostade för 10 år sen ca1000kr.
Så för småpengar får du ett helrenoverat dörrparti som lätt kommer att hålla 50 år till.
Skulle tippa att detta är från mitten 60 till början 70 talet.
Håller med dig att det är bättre kvalle på dessa men tyvärr så bestämmer jag inte just i detta fall :crysmile:
 
T tergo skrev:
..

Låt säga att det jag köper blir 1cm för brett... istället för att anpassa öppningen,,, kan man då kapa lite från karmarna i längsled för att få ner bredden ? eller är det big No No att röra karm?
elhyvel och hyvla av 5 mm på sidorna dock inte gångjärnsidan[/QUOTE]
(y)(y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.