Vi vill bygga ett hus på ca 300kvm, vi är inne på bottenplatta på 200kvm (50kvm garage) och 2 våningar, där en del är öppen hela vägen upp. Plattak. Helst stenhus. 3 badrum, var av en lite större med både dusch och badkar.

Tomt i Skåne utanför detaljplanen på 4500kvm

Var hamnar man på för pris, vad är rimligt? Var behöver vår budget ligga på? 3milj, 5 milj 7 milj, 10 milj? Normal standard.
Vad hamnar man om man väljer ett trähus istället?
Pris om man bygger det som 1 plans? Dvs bottenplatta på 350kvm?

Tomt, va och el finns redan och är betalt. Tomten behöver inte sprängas men jämnas ut.

Känner oss lite vilsen på vad vi kan förvänta oss och inte många som skriver ut sin budget.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
V VillaWP skrev:
Vi vill bygga ett hus på ca 300kvm, vi är inne på bottenplatta på 200kvm (50kvm garage) och 2 våningar, där en del är öppen hela vägen upp. Plattak. Helst stenhus. 3 badrum, var av en lite större med både dusch och badkar.

Tomt i Skåne utanför detaljplanen på 4500kvm

Var hamnar man på för pris, vad är rimligt? Var behöver vår budget ligga på? 3milj, 5 milj 7 milj, 10 milj? Normal standard.
Vad hamnar man om man väljer ett trähus istället?
Pris om man bygger det som 1 plans? Dvs bottenplatta på 350kvm?

Tomt, va och el finns redan och är betalt. Tomten behöver inte sprängas men jämnas ut.

Känner oss lite vilsen på vad vi kan förvänta oss och inte många som skriver ut sin budget.
Min syster har byggt ca 240 kvm i 1½ plan. Hög standard men inte en massa marmor...

Bygget inklusive el- och vvs-anslutning landade på knappt 6, så i ren byggkostnad ca 5,7.

Alltid svårt att jämföra men kanske en fingervisning, jag skulle gissa på 6-7 miljoner...
 
  • Gilla
VillaWP
  • Laddar…
Jag skulle säga att det varierar otroligt mycket om du anlitar en arkitekt. Kanske 25-40 000 per kvadratmeter? De flesta som anlitar arkitekt vill ju gärna ha hög standard, och då går priset upp, men det går att rita billiga hus med!

Så det bästa är kanske är att hitta en arkitekt du tror på och diskutera budget med dem, den beror kraftigt på vilka prioriteringar du har.
 
  • Gilla
VillaWP och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kolla med flera arkitekter - det är viktigt att man känner att arkitekten förstår vad man som kund är ute efter. En skicklig arkitekt kan hålla nere byggkostnaden genom design, materialval och ytresurser. Det är inte så svårt att rita stort exklusivt hus till hög kostnad. Däremot krävs det skicklighet att uppnå god design med begränsningar.
 
  • Gilla
eded och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som svar på TS fråga så skulle jag tro att det går på +8 miljoner, förmodligen mer, uppåt åtminstone 10miljoner.

Vi började bygga 2006 på en stor tomt, 1,3 ha. Den var helt tom, dvs fanns varken el eller va eller något annat. Allt behövde anläggas. Hus (inte så stort men arkitektritade och lösvirkesbyģgd), friggebod, gäststuga, alla tillstånd mm. Tror vi landade uppåt 8 miljoner.

Så räkna med högre kostnad. Å andra sidan så kostar vilket litet begagnat hus som helst i Sthlmstrakten ungefär lika mycket.

Så att få ett nytt stort hus på stor tomt för ungefär samma summa idag är helt rimligt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som svar på TS fråga så skulle jag tro att det går på +8 miljoner, förmodligen mer, uppåt åtminstone 10miljoner.

Vi började bygga 2006 på en stor tomt, 1,3 ha. Den var helt tom, dvs fanns varken el eller va eller något annat. Allt behövde anläggas. Hus (inte så stort men arkitektritade och lösvirkesbyģgd), friggebod, gäststuga, alla tillstånd mm. Tror vi landade uppåt 8 miljoner.

Så räkna med högre kostnad. Å andra sidan så kostar vilket litet begagnat hus som helst i Sthlmstrakten ungefär lika mycket.

Så att få ett nytt stort hus på stor tomt för ungefär samma summa idag är helt rimligt.
Menar du inkl eller exklusive tomt? Skrev visserligen Skåne inte Stockholm, även om vi ibland ser oss som storstadsfolk hehe. Men ovanligt här nere för huspriser över 8-10 miljoner, då måste huset verkligen sticka ut.

Tomten är redan köpt och VA och el är inkopplat och indraget på tomten. Så det är kostnade utan tomt jag är intresserad av, speciellt tanke på att tomtpriser kan variera mycket.
 
Hemmakatten
Ok, dra av ca 1,7 miljoner för tomt, el, va, lagfart. Men det blir ändå kvar 6,5 miljoner för husen, markarbeten, infart, bygglov, arkitekt mm, detta för år 2006.

Och betänk att detta var för 15 år sedan!! Priserna lär ha gått upp väldigt mycket! Och ni bygger ett betydligt större hus än vad vi gjorde. Exakt hur mycket bygg- och materialpriserna gått upp vet jag inte, men det borde vara ganska enkelt att googla fram.

Betänk att minsta lilla standard kataloghus kostar många miljoner. Man gör sig själv en stor otjänst och kan hamna i en väldigt olustig situation om man räknar med glädjesiffror! Dessutom blir ett hus ALLTID dyrare än man trott.
 
En generell uppskattning för totalentreprenad :
Tomtpris x milj
Trähus 25-30k/kvm boa/bia
Stenhus 30-35k/kvm boa/bia
(Lägg på 5k/kvm om ni ska bygga avancerat och extra lyxigt)
Anslutning VA & el 200k
Lagfart 1,5% av tomtpris
Geoteknisk undersökning 15–20k
Utsättning 15k
Trädgård 100-200k
Sprängning/fyllning 150-500k
Kontrollansvarig 20k
Bygglov 30-70k
Byggel 20k
Arkitekt ca 10% av byggkostnaden
Garage 300k
Attefallshus 500k
Rivning av bef hus 100-300k

Så räkna bort det ni redan betalt så har ni en ungefärlig uppskattning. Det är inte billigt att bygga hus. ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Haft ett första möte med en arkitekt och vår budget verka kunna hållas innanför där vi tänk. Självklart behöver man tänka på hur man bygger etc.

Vi vill gärna ha en buffert för saker som dyker upp längst med arbetets gång och inte ligga på marginalerna.

Därefter får man hoppas att mäklare och banken tycket vårt hus är värt minst lika mycket som de kostar att bygga.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Jag är arkitekt verksam i norden.

Jag får ofta frågan av beställarna om pris för byggen, igentligen går inte att säga pga, det beror på husets innehåll, gestaltning och nivå av material osv. samt platsens förutsättningar.

Störst påverkan gör ibland byggarens prissättning och skicklighet.



som arkitekt kan man rita dyrare eller billigare lösningar, när man jobbet ett tag, dessa lösningar får sedan en byggare prissätta.

bra att fråga flera, då det kan variera stort!

Jag skulle spontant säga iallafall omkring 7-miljoner för normal standard på ett hus med en hyffsat enkel stomme i den storleken det är rätt många kvm ni önskar.

sen påverkas priset ganska mycket av tomtens förutsättningar för grundläggning skulle jag säga.

Allt detta förutsätter även bra byggare och en projekterande arkitekt och hyfsad projektledning.

kom ihåg att tid som läggs ritpappret ger ett bättre hus och ett mer korrekt prisat bygge innan man sätter igång, värt att investera i en bra projektering.

Men ska ni ha lite högre standard så får ni räkna minst omkring 10, men då sticker huset ut är något mer unikt och därmed ofta värt lite mer också.
 
  • Gilla
VillaWP och 1 till
  • Laddar…
V VillaWP skrev:
Vi vill bygga ett hus på ca 300kvm, vi är inne på bottenplatta på 200kvm (50kvm garage) och 2 våningar, där en del är öppen hela vägen upp. Plattak. Helst stenhus. 3 badrum, var av en lite större med både dusch och badkar.

Tomt i Skåne utanför detaljplanen på 4500kvm

Var hamnar man på för pris, vad är rimligt? Var behöver vår budget ligga på? 3milj, 5 milj 7 milj, 10 milj? Normal standard.
Vad hamnar man om man väljer ett trähus istället?
Pris om man bygger det som 1 plans? Dvs bottenplatta på 350kvm?

Tomt, va och el finns redan och är betalt. Tomten behöver inte sprängas men jämnas ut.

Känner oss lite vilsen på vad vi kan förvänta oss och inte många som skriver ut sin budget.

Vi håller precis på med bygglov, och vi har sonderat terrängen mycket.

20.000:- kr kvadraten går att komma ner till med färdiga hustillverkare om det är större hus.
18.000:- kr kvadraten enklare arkitektritat hus med inriktning på hållbar ekonomi/design. Lösvirke. totalentrepenad.

Så i ditt fall tror jag du får 300 kvm som billigast för runt 5-6 milj.
Med något enklare konstruktion/standard. sen är det bara att plussa på allt godis man vill ha.

Sen kan du komma ner ytterliggare om du vill göra saker själv.

I dessa priser så räknar jag inte med tomt och bygherrekostnader eller någon speciell trädgårds/tomt schakt.

Hoppas det var till hjälp.

Mvh
 
Trä: 7,2 MSEK
Sten: 9,3 MSEK
 
  • Gilla
  • Haha
MrJay och 3 till
  • Laddar…
Betänk att virkespriser fullständigt spårat ur och beräknas fortsätta uppåt. Med andra ord är det svårt att räkna på materialpriserna.
 
PeterFalun
troligtvis runt 10m + tomt

måste det vara så stort?
 
MrJay
B boohoo skrev:
Betänk att virkespriser fullständigt spårat ur och beräknas fortsätta uppåt. Med andra ord är det svårt att räkna på materialpriserna.
Glöm inte cellplasten, +30% nu och beräknas gå ännu mer uppåt i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.