Z
Jag tänkte bygga en stödmur mot en slänt. Idag ligger det gammal halvrutten slipers där så det hade varit snyggare med en mur. Dock sluttar tomten lite olika, vilket inte gör så mycket med slipers, men med en mur är det ju snyggare om den är i våg. Det gör att det kommer bli olika höjd på muren på olika ställen. Man får bygga 0.5m högt utan bygglov där jag bor, men vad räknas den höjden ifrån? Mätt från marken precis vid muren så man kan lägga upp en jordhög där och då få högre mur totalt sett men ändå hålla sig inom 0.5m? Räknas det från tomtens lägsta punkt. Ja då kan jag inte ha en 1dm hög mur ens på vissa ställen då det är över 0.5m sett från lägsta punkten....

När jag mäter ut vilken höjd muren bör ha så blir det snyggast om den på lägsta stället har ett par dm och då på det högsta blir uppåt 70cm. Håller man sig på 50cm på "värsta stället" blir muren 0 på lägsta, så inte lika snyggt. Alternativt får man bygga den i trappsteg. Inte lika snyggt tycker jag dock.
Frågan är ju då om man bygger 70cm högt under ett par meter. Behövs bygglov då? (antar det om man är petig), men om jag höjer marknivån där med en kulle mot muren funkar det? Om man mäter bara själva murens höjd från marken jämte den.
 
Z
Förstår inte riktigt. Jag hittar ju detaljplankartor men står inget om vad tomten har för höjd?
 
Claes Sörmland
Z ZamuelA skrev:
Förstår inte riktigt. Jag hittar ju detaljplankartor men står inget om vad tomten har för höjd?
Ofta hittar du nog den infon på nybyggnadskartan.

Är det en äldre fastighet som byggdes för länge sedan kanske sådan dokumentation inte finns. Då får du utgå från befintlig markhöjd vid dina mätningar.
 
Z
Jo det är en fastighet sen mitten av 70 talet. Frågan är ju vad befintlig markhöjd är? gräver man en grop vid muren blir den ju t.ex flera meter hög om man gräver djupt, men har svårt att tro det räknas ändå...
 
Claes Sörmland
Z ZamuelA skrev:
Jo det är en fastighet sen mitten av 70 talet. Frågan är ju vad befintlig markhöjd är? gräver man en grop vid muren blir den ju t.ex flera meter hög om man gräver djupt, men har svårt att tro det räknas ändå...
Om du ämnar att gräva en grop i samband med murbygget så får du söka lov för gropen också i bygglovet för muren.

Men om du menar att det är rätt lätt att skjuta lite på gränserna för en dåligt dokumenterad fastighet vad gäller marklov så stämmer detta. Men PBL utgår från att du inte är bedräglig.

Mitten av 70-talet. Då borde det väl finnas detaljerade nybyggnadskartor i kommunens arkiv?
 
Z
Jag frågade kommunen vad som gällde och tydligen mäter man vid varje punkt. Så man kan "fuska" genom att bygga en högre mur och hälla upp en kulle med jord där så avståndet kullen - muren blir lägre än 0.5m sa de. Dock inte så snyggt kanske...
 
Du får ändra markhöjden 0,5 meter utan lov. Så bygg muren som du tänkt dig. Blir det krångel så gör eventuella justeringar sedan.

Det är i allmänhet lättare att få förlåtelse än tillåtelse.
 
Man får även justera marknivåer upp till 50 cm.
Och det finns inga regler för hur många murar man får göra.
Så du kan göra din som du tänkt och sen lägger du en mur till framför. Lämna ca 80 cm mellan och gör den 50 cm lägre än den ovanför. Fyll området med bra jord och plantera lite vackra små buskar/krypväxter.
Sen justerar du marknivån framför så att genomsnittsnivån inte överstiger 50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.