Hej!

Jag har ett tak lagt -97 som börjar ha lite mossa. Har tagit bort ett par träd som tidigare skuggat men mossan verkar inte vilja ge med sig.

Jag har hört/läst att järnsulfat uppblandat i vatten skall fungera mot mossa. Men vissa säger att det kan ge missfärgningar. Där jag främst läst det är gråa markplattor.

Är det någon fara att testa på ett svart tak? Fungerar det?

Tack på förhand!

MVH
Kalle
 
Kör på bensaltensid istället. Fungerar utmärkt och garanterat ingen missfärgning.

Köp på allt-fraktfritt.se eller lite billigare på behandlatak.se
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp
Hur gick det där med järnsulfat? Jag har använt (dyr) bensaltensid men tänker inte göra det igen då det inte är miljövänligt.

Vi har hemma drygt 20 år gamla svarta betongpannor som är mer mörkgråa nuförtiden. Någon som har koll om det kan bli flammigt och fult eller bara att köra? Tänkte sprida med den gamla Nelson GTI-dunken kopplad till vattenslang.
 
nikasp nikasp skrev:
Hur gick det där med järnsulfat? Jag har använt (dyr) bensaltensid men tänker inte göra det igen då det inte är miljövänligt.

Vi har hemma drygt 20 år gamla svarta betongpannor som är mer mörkgråa nuförtiden. Någon som har koll om det kan bli flammigt och fult eller bara att köra? Tänkte sprida med den gamla Nelson GTI-dunken kopplad till vattenslang.
Liksom flera andra mossmedel består GTI:s produkter för gräs mestadels av järnsulfat.
 
Claes Sörmland
Järnsulfat (handelsnamn järnvitriol) är verkligen ingen bra idé. Betongpannorna är basiska och järn(II)jonerna från järnsulfaten fäller ut som roströda järnhydroxider på betong. Kalciumjonerna från betongen fäller med sulfaten som vitt gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.