Hej,

Behöver hjälp att tolka en konstruktionsritning för att hitta de bärande innerväggarna.

Detta är undervåning av 2 vånings radhus. Byggt i trä, bjälklaget mellan våningarna är byggt med 220mm reglar liggandes från ytter vägg till vägg mellan, vilket blir en längd på 6500mm.
Min gissning är att IV-101 och IV-102 och IV-103 är bärande för konstruktionen då dessa är markerade och helritade medan övriga innerväggar är streckade.
Dessa väggar är byggda med träreglar och är ca 120mm tjocka, medans övriga väggar är metallreglar i sig.

Finns även en platsbyggt stabiliserande vägg vid trapp som går från gjuten platta hela vägen upp till takkonstruktionen.

Vi vill riva IV-103 för att öppna upp och behöver troligen växla av detta med en balk och stolpe.

Om någon har förslag på konstruktör i Stockholmsområdet tar jag gärna emot det också för att komma vidare.

Konstruktionsritning av en byggnad med markerade bärande innerväggar IV-101, IV-102 och IV-103.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog lägga upp lite fler ritningar om man ska kunna begripa hur huset är byggt. Gärna om du har detaljritningar på t.ex. BJL-103 (bjälklag 103). Huset är elementbyggt på något sätt.
 
J justusandersson skrev:
Du får nog lägga upp lite fler ritningar om man ska kunna begripa hur huset är byggt. Gärna om du har detaljritningar på t.ex. BJL-103 (bjälklag 103). Huset är elementbyggt på något sätt.
Hade jag haft mer ritningar och underlag hade jag såklart lagt upp det. Har ingen mer ritning över konstruktionen som säger mer än denna tyvärr.
 
Vad heter husleverantören? Husmodell? Byggår?
 
J justusandersson skrev:
Vad heter husleverantören? Husmodell? Byggår?
Har tyvärr inte så mycket mer information, vi flyttade hit för ett år sen bara, har letat dokument på Huddinges bygglovsarkiv där jag hittat ovan ritning bland annat men inte mycket annat bra.

Vet att det är byggt av JM med start 1997.

Får nog ta och leta reda på en konstruktör som kan hjälpa till.
 
Utan fler ritningar är det nog tyvärr ingen mening med att anlita en konstruktör, om du inte är beredd att riva delar av huset. Frga dina grannar vad de har.
 
Efter några månader så har jag kommit vidare en del och fått tag på lite mer konstruktionsritningar, vet dock inte om de är till någon hjälp. Har även öppnat upp väggen som skall rivas för att se hur den är uppbyggd.

Bifogar bilder här.
Bjälklaget mellan våningarna är 200mm och ser ut att ligga med cc400.

Finns det något mer information som skulle kunna vara nyttig för att kunna räkna mer på detta?
 
J justusandersson skrev:
Utan fler ritningar är det nog tyvärr ingen mening med att anlita en konstruktör, om du inte är beredd att riva delar av huset. Frga dina grannar vad de har.
Nu när jag kompletterat med lite mer information om väggen och bjälklaget, har du några kloka tips att komma med då? =)
 
E EJHermansson skrev:
Efter några månader så har jag kommit vidare en del och fått tag på lite mer konstruktionsritningar, vet dock inte om de är till någon hjälp. Har även öppnat upp väggen som skall rivas för att se hur den är uppbyggd.

Bifogar bilder här.
Bjälklaget mellan våningarna är 200mm och ser ut att ligga med cc400.

Finns det något mer information som skulle kunna vara nyttig för att kunna räkna mer på detta?
Dina konstruktionsritningar bilagda i #7 är ganska "tomma".
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Galt
Den infällda avväxlingen under hammarbandet är där för att fördela krafter ovanifrån och torde vara en stark indikation på att väggen är avsedd att vara bärande.
 
K Kane skrev:
Dina konstruktionsritningar bilagda i #7 är ganska "tomma".
Ja det är ju helt sant. Testar igen då och hoppas på bättre lycka!
Illustration av byggnadsdetaljer och konstruktionstekniska ritningar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av olika byggkonstruktionsdetaljer med måttangivelser och beskrivningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av byggprojekt med mått och teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med mått och anvisningar, sannolikt för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en byggsektion med måttangivelser och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av flerfamiljshus med planlösningar och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning eller bygglovsritning med måttangivelser och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en byggnad med mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en flervåningsbyggnads planlösning med detaljerade mått och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska byggnadsritningar med detaljer och snitt för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitekturritning av flervåningshus med planlösningar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritningarna styrker antagandet att IV-101 (innervägg 101) inte kan tas bort. Huset är ett elementbygge och mellanbjälklaget består av tre kasetter som behöver stöd på mitten. Allt är ganska sofistikerat uträknat så jag avråder från experiment.
 
J justusandersson skrev:
Ritningarna styrker antagandet att IV-101 (innervägg 101) inte kan tas bort. Huset är ett elementbygge och mellanbjälklaget består av tre kasetter som behöver stöd på mitten. Allt är ganska sofistikerat uträknat så jag avråder från experiment.
Är det inte IV-103 de vill ta bort? Se första bilden i inlägg #7.
Men den är väl också bärande.
 
J justusandersson skrev:
Ritningarna styrker antagandet att IV-101 (innervägg 101) inte kan tas bort. Huset är ett elementbygge och mellanbjälklaget består av tre kasetter som behöver stöd på mitten. Allt är ganska sofistikerat uträknat så jag avråder från experiment.
K Kane skrev:
Är det inte IV-103 de vill ta bort? Se första bilden i inlägg #7.
Men den är väl också bärande.
Tack för era svar, det stämmer att det är IV-103 vi vill ta bort och har kommit fram till samma som er att den är bärande i konstruktionen. Så nu är frågan om möjlighet till att växla av den med stolpar i varje ände.
Röda= stolpe och grönt = Balk.

Delvis rivet mellanvägg med digitalt markerade planerade stolpar i rött och balk i grönt ovanför en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag har förstått det så är det endast vikt från mellanbjälklaget som belastar denna vägg. Belastning från taket tas upp från en limträbalk som fördelar ut till yttervägg och väggen till nästa radhus.
Rött streck nedan som är från ovanvåningen.
Ritning av ett hus med markerad bärande vägg (rött) och planerad balk (grönt) samt potentiella stolpar (röda cirklar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en uträkning på Svenskt trä och får då detta.
3D-modell av en tvåvåningsbyggnad med beskrivande text om byggkalkyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kommer fram till en mindre deformation med 90x405 än vad din uträkning visar. Men 90x405 är ju en omöjlig dimension i sammanhanget. Du kan byta ut den mot 140x360 eller 190x315. Det räcker med 90x90 pelare ur bärförmågesynpunkt, men pelarna bör ha ett breddmått gemensamt med balken. Du får kolla med detaljsektionerna genom bottenplattan att pelarna hamnar rätt så att det finns förstärkning som kan ta upp pelarlasterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.