Köpte ett hus för drygt ett år sedan och har problem med att det blir väldigt varmt inne från april till september så fort solen kommer fram. Det är stora fönsterpartier åt söder. Tempen kan stiga med 10-15 grader bara från morgon till kväll när solen ligger på. Jag hade ca 50 grader inne förra sommaren när jag inte var hemma några varma dagar och kunde ha öppet. Kan inte vara bra för hus, kyl/frys, mm.

Först tänkte jag bara beställa en kraftig luft/luft och ha som AC. Sen kikade jag på solfilm på fönstren och tog in en del offerter. Det verkar dock inte så effektivt enligt vad jag hört. Sedan funderade jag på någon form av utvändiga markiser men det blir ganska dyrt för jag skulle behöva ha automatik och elstyrning på alla.

En annan variant skulle vara någon form av frånluft typ den här: https://mitsubishielectric.se/produkt/miniventilation-100/

Om jag sätter en eller två såna högt upp i taket (4m takhöjd) och helt enkelt bara styr dem så att de går på över X grader så borde de pumpa ut all varm luft tills uteluften som sugs in kommer att ha kylt ner till under X grader. Jag fattar givetvis att den lösningen inte kan kyla mer än vad tempen är ute men det kanske kan duga för oss tycker jag. Men det kanske möjligen faller på ljudnivån. Rent spontant känns det dock enklare (och billigare) att pumpa ut varm luft och suga in kallare uteluft än att ta varm luft och försöka kyla den. Är det här en verkligt dålig idé av någon anledning? Motivera isf gärna :)
 
För att det ska att fungera hjälpligt så måste inluften tas från norr eller nordvästsida av huset kan du det. Det behövs rätt mycket flöde för att få ut värmen och det kan generera en del fläktljud, hur mycket svårt att säga men kommer det att bli.
 
Sikta på luft-luft ifall du har budjet. Den är en guda gåva när värmeböljan kommer.
 
Om man nu skulle satsa på luft/luft vilka märken bör man satsa på om man vill ha bra kapacitet och hög kvalitet? (Hoppas det inte bryter mot någon policy nu här i forumet bara att prata märken på sånt) Jag tänker väl ungefär så här: hellre en dyrare lösning som funkar och håller än någon budgetlösning som inte fungerar eller går sönder efter ett par år.
 
Allt utom att se till att värmen inte kommer in kommer att kosta pengar i längden. Även om markiser eller liknande är dyrt vis installation och inköp kostar de inget senare och är effektivt.
Har sett typ tyg jalusier som man kan se ut igenom och inte behöver dra upp när det blåser. Så där kan man spara in en massa pengar på automatiseringen.
Sök på vertikal markis så hittar du några varianter.
 
Redigerat:
Jag har en 10 år gammal toshiba, kom med huset. mitsubishi fh35 var den säkra valet då den ännu såldes. Skulle kolla något från deras sortiment.

Luft/luft är klart den dyraste vägen, men också den effektivaste. När vi får gäster på sommaren brukar det första dom säger vara: ooh, va svalt ni har det..
 
A adbjn skrev:
En annan variant skulle vara någon form av frånluft typ den här: [länk]
Satsa på en luftvärmepump som sagt var. Frånluftfläkten gör ju att det dras in luft utifrån, så om det är varmt ute gör den ganska liten nytta.
 
plus att beroende på existerande uppvärmning av huset kan du spara lite pengar att ha den till värme med.
Edit: luftvärmepump tänkte jag på då
 
Har en sådan där "miniventilation" i huset vi precis flyttat in i. Tycker det blåser ganska kallt från den så kan vara värt att tänka på vid val av placering. Vår sitter högst upp i en trapp och där gör det inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.