Hej, jag vill måla om ovanför vedspisen samt i/på kåpan och undrar om jag kan använda spackel och väggfärg för detta, (vet inte om detta kallas murstock men tror det :)). Jag vet inte vad det är för färg/puts på idag. Det har spruckit och lossnat lite och jag vill ha den vit alt ljust grå för att passa med resterande ommålning och tapetsering. Det är i ett nyinförskaffat fritidshus från 1960.

Det blir inte speciellt varmt på "väggen"/murstocken vid eldning men det stiger ju upp värme från plattorna som däremot blir väldigt varma.

Det behöver vara hyfsat enkelt och ganska snabbt gjort för att jag ska ha möjlighet att göra det denna säsong, good enough (och helt giftfritt pga gravid) men vill inte riskera att orsaka mycket merarbete om jag senare vill eller behöver göra om den igen.

Tips vore tacksamt!
 
  • Vedspis med sprucken och sliten vägg ovanför, fläkthängare och vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg ovanför vedspis med sprickor och lite färg som lossnat, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller upp tapet framför murstock vid en vedspis i ett kök, ommålning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är huset kallställt när ni inte är där eller hålls varmt året runt? Våran murare tipsade om silikatfärg alt. Kalkfärg, det finns matt linoljefärg som passar till putsade ytor (se tex. Gysinge matt linoljefärg), men det rekommenderas inte om huset kallställs enligt muraren, då är de första alternativen bättre. Jag skulle nog säga att du kommer behöva skrapa bort färgen som sitter på muren först för att få ett bra resultat, risken är då tyvärr att en del av putsen kan följa med, men har aldrig provat detta själv så kanske går.
 
A
köpte lackfärg på rusta.
fungerade kanon, ovanför spisenpannan i köket. blir väldigt varm och fett där.
Så jag drog på en båtlack utanpå, det skulle jag aldrig ha gjort... Blev gulaktig ton..
Så där får jag göra om..
Men i övrigt så är jag nöjd med rustas lackfärg. men som skrivet så bör man skrapa lite först...
 
  • Gilla
Pernilala
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vanlig väggfärg fungerar bra. Det är akrylat så det blir mjuk och seg om det blir varmt och kan röra sig med putsen.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P Pgam skrev:
Är huset kallställt när ni inte är där eller hålls varmt året runt? Våran murare tipsade om silikatfärg alt. Kalkfärg, det finns matt linoljefärg som passar till putsade ytor (se tex. Gysinge matt linoljefärg), men det rekommenderas inte om huset kallställs enligt muraren, då är de första alternativen bättre. Jag skulle nog säga att du kommer behöva skrapa bort färgen som sitter på muren först för att få ett bra resultat, risken är då tyvärr att en del av putsen kan följa med, men har aldrig provat detta själv så kanske går.
Tack! Det har varit kallställt tidvis verkar det som men jag kommer nog att ha 5-10 grader vintertid. Tror färgen tar med sig putsen så jag försöker nog att spackla sprickor och grunda istället Jag tror att jag kör på vanlig väggfärg nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanlig väggfärg fungerar bra. Det är akrylat så det blir mjuk och seg om det blir varmt och kan röra sig med putsen.
Ja jag kör på det, tack!
 
Maskintok skrev:
köpte lackfärg på rusta.
fungerade kanon, ovanför spisenpannan i köket. blir väldigt varm och fett där.
Så jag drog på en båtlack utanpå, det skulle jag aldrig ha gjort... Blev gulaktig ton..
Så där får jag göra om..
Men i övrigt så är jag nöjd med rustas lackfärg. men som skrivet så bör man skrapa lite först...
Tack! Ska köpa deras takfärg idag så passar på att kolla alternativ där. Blir nog att jag testar med väggfärg nu på spisen.
 
A
P Pernilala skrev:
Tack! Ska köpa deras takfärg idag så passar på att kolla alternativ där. Blir nog att jag testar med väggfärg nu på spisen.
Köp spackel på en gång så du har om putsen släpper.. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.