Hej.

Har ej hittat tråd med liknande isolering. Hänvisa mig gärna om ni vet.

Har hittat följande isolering i en bastu i källaren i vårt hus. Bastun är troligtvis byggd på 60talet. Isoleringen är byggd i skivor och är cirka 100mm tjocka. Inte hårt och heller inte mjukt. Halvfasta helt enkelt. Dom sviktar lite när man trycker på dom. Känns nästan gummibaserad.

Har ni sett något liknande? Kan det vara asbest? Material verkar inte damma, men jag har dock inte provat att bryta loss bitar än.

Tack på förhand för hjälp.
 
  • Öppen isolering i bastuvisande halvfasta skivor, cirka 100mm tjocka, inklämda mellan träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal isolering i bastu som syns mellan träbjälkar, ser ut som komprimerade mörka skivor, möjligen gummibaserade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad isoleringspanel i bastu visar brun, halvfast skivisolering, omgiven av träklädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, halvfast isolering i skivor mellan träreglar i en bastu, tjocklek cirka 100mm, möjlig asbestbekymring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tswl Tswl skrev:
Ingen asbestexpert, men jag har stött på en del genom åren - dock ingen som ser ut så här.

Gissar snarare på korkisolering... [länk]

Skulle det kunna stämma?
Tack för snabbt svar.

Ser ju onekligen väldigt likt ut. Vet du om det användes på 60talet?
 
Materialet i sig ser absolut inte fiberliknande ut, mer åt kork-liknande träaktigt. Kan du ta en macrobild? Lite svårt att veta dock vad det är för bindemedel i det.

Däremot kan inte vi sitta här och bedöma till 100%. Skicka på analys om du är osäker, det är en billig slant för att stilla oron.
 
Det ser ut som korkisolering. Bra material som passar bra för invändig isolering om man gör det rätt. Jag har kork under golvet på landet. Grymt material som inte sviktar och ger en härlig känsla på golvet.
 
R rusta skrev:
Materialet i sig ser absolut inte fiberliknande ut, mer åt kork-liknande träaktigt. Kan du ta en macrobild? Lite svårt att veta dock vad det är för bindemedel i det.

Däremot kan inte vi sitta här och bedöma till 100%. Skicka på analys om du är osäker, det är en billig slant för att stilla oron.
 
  • Närbild av en vägg med spröd isolering eller akustikmaterial som visar tecken på försämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silver78 Silver78 skrev:
Det ser ut som korkisolering. Bra material som passar bra för invändig isolering om man gör det rätt. Jag har kork under golvet på landet. Grymt material som inte sviktar och ger en härlig känsla på golvet.
Yes, som du och Tswl skriver så är det nog korkisolering.
Har aldrig hört talas om detta innan.

Stort tack för svar.
 
Påminner också lite om vermikulit tycker jag.
 
Vermikulit kanske? Om så vidta försiktighet. Verkar ha förekommit asbest kontaminering från viss brytning i USA fram till 1990. Det rekommenderas att inte ens vistas i vindsutrymme som har denna typ av isolering. Vet dock inte ifall det bröts på flera ställen under tiden. Troligtvis.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Hej.
Isoleringen är avlägsnad sen länge :) Ser inte likadant ut som vermikulit. Ialf inte när jag googlar på bilder... Men vem vet!?
 
Misstänkte det! Annars får du nog ringa in någon som hjälper dig (med tanke på när tråden skapades ;)). Skriver mest för att donumentera och skriva till eftervärlden. Finns säkert någon som kan finna något nyttigt i denna tråden. Det var säkert inte det. Vet iaf så mycket att det används som bjälklag, skorsten och vinds isolering. Såg en dokumentär om det ganska nyligen. Blev bastun bra då?
 
  • Gilla
Renoveringsprinsen
  • Laddar…
E Eyerash skrev:
Misstänkte det! Annars får du nog ringa in någon som hjälper dig (med tanke på när tråden skapades ;)). Skriver mest för att donumentera och skriva till eftervärlden. Finns säkert någon som kan finna något nyttigt i denna tråden. Det var säkert inte det. Vet iaf så mycket att det används som bjälklag, skorsten och vinds isolering. Såg en dokumentär om det ganska nyligen. Blev bastun bra då?
Du har helt rätt! Bra tänkt.

Bastun revs ut. Den var från 60-talet. Nu blir det större tvättstuga istället, med dubbla tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp etc =)

Har planer på att ordna en vedeldad bastu utomhus så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.