Jag tror att all el ska vara bortkopplad, men enligt elektrikern skulle man behöva kolla uttagen för att vara säker. Men det kommer vi aldrig få tillgång till. Dock om man kollar på våran elförbrukning så känns den realistisk till vad vi själva konsumerar. Men svårt att veta säkert såklart.

K kioskdavid skrev:
Tror du det finns el i boden så se till att den inte kommer från dig.

generellt så får man inte dra elkablar över fastighetsgränsen. Anmäl i så fall till elbolaget.
Står det något i servitutet om att han får dra el?annars så anmoda att han genast tar bort kabeln då vi tänker gräva där.
Jag tror inte det finns någon el där,
K kioskdavid skrev:
Tror du det finns el i boden så se till att den inte kommer från dig.

generellt så får man inte dra elkablar över fastighetsgränsen. Anmäl i så fall till elbolaget.
Står det något i servitutet om att han får dra el?annars så anmoda att han genast tar bort kabeln då vi tänker gräva där.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Dra inte igång fler konflikter än det är. TS tycks ha en sansad inställning. Men många tips som mest går ut på att jävlas med grannen tycker jag är riktigt dåliga. Lös problemen som finns, skapa inte nya.
 
  • Gilla
Sara Ek och 14 till
  • Laddar…
Väntar otåligt på bilder...
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vem som helst kan ju läsa/citera lagtexter, visa istället på fall där man tolkat dessa (gärna prejudicerande sådana) för annars är det ett ganska meningslöst inlägg
Oj, ursäkta om jag gjorde ett meningslöst inlägg, var verkligen inte meningen att irritera dig. Hade jag gjort ett sånt här inlägg där det egentligen bara är jag som vet exakt hur allt ligger till, hade jag varit jättetacksam om någon hade lagt upp den exakta lagtexten så man kan titta igenom ordentligt.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Oj, ursäkta om jag gjorde ett meningslöst inlägg, var verkligen inte meningen att irritera dig. Hade jag gjort ett sånt här inlägg där det egentligen bara är jag som vet exakt hur allt ligger till, hade jag varit jättetacksam om någon hade lagt upp den exakta lagtexten så man kan titta igenom ordentligt.
Vem som helst kan ju själv googla och få fram den?

Det viktiga är ju hur den ska tolkas.
 
Violina Violina skrev:
Vem som helst kan ju själv googla och få fram den?

Det viktiga är ju hur den ska tolkas.
Precis. Det var just därför jag googlade och tog fram den. Super mysko att ingen annan googlat fram lagtexten trots flera hundra inlägg? Nu kan ju TS som är den enda som vet alla turer och vinklar och all info tolka lagtexten ....
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle inte förvåna mig om TS fick ett föreläggande om att städa bort skräpet.

"Kommunen gör sällan något åt enbart skräpiga tomter" står det i en underrubrik.
Problemet blir då om TS får ett föreläggande att städa eftersom det kan inte personen göra då denne inte är ägare till sakerna, Alltså faller det på grannen.
 
P
Det blir ju lite spekulation här, men vem ska tvinga grannen att ta bort skräpet från TS tomt?
 
F frityreldarn skrev:
Super mysko att ingen annan googlat fram lagtexten trots flera hundra inlägg?
Duger inlägg #3 som tidigt nog?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Duger inlägg #3 som tidigt nog?
Det hade det gjort absolut, om det nu hade varit det jag lade upp, och inte en länk till en enda paragraf. Måste säga ändå vilket engegemang!!!! Ni gör allt ni någonsin kan för att sätta någon på plats som har gjort något för att hjälpa till bara för att ni tycker att det var onödigt istället för att bläddra vidare!! Tack!!! Vilket hjärta!
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det blir ju lite spekulation här, men vem ska tvinga grannen att ta bort skräpet från TS tomt?
TS får ta hjälp av KFM.
Sen beror det på om grannen känns vid att det är hans saker eller inte.
 
F frityreldarn skrev:
Det hade det gjort absolut, om det nu hade varit det jag lade upp, och inte en länk till en enda paragraf. Måste säga ändå vilket engegemang!!!! Ni gör allt ni någonsin kan för att sätta någon på plats som har gjort något för att hjälpa till bara för att ni tycker att det var onödigt istället för att bläddra vidare!! Tack!!! Vilket hjärta!
Sluta tramsa. Du frågade förvånat varför inget gjort det tämligen triviala du gjorde och jag visade att det var gjort redan i inlägg tre, men i ett sammanhang. Och hade du besvärat dig med att följa länken hade du sett att hela JB finns i målfilen, även om jag alltid länkar till kapitel och paragraf för att ge stöd till det jag faktiskt skriver.

Och nej, jag bryr mig inte om ditt första inlägg, det kan väl få stå där, men när du skriver att ingen annan tidigare hjälpt TS att hitta lagrummet är det inte sant.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
N
F frityreldarn skrev:
Det hade det gjort absolut, om det nu hade varit det jag lade upp, och inte en länk till en enda paragraf. Måste säga ändå vilket engegemang!!!! Ni gör allt ni någonsin kan för att sätta någon på plats som har gjort något för att hjälpa till bara för att ni tycker att det var onödigt istället för att bläddra vidare!! Tack!!! Vilket hjärta!
Ta till dej kritiken iställlet och acceptera att det du skrev var tämligen onödigt. Sluta göra dig till ett offer här bara för du får kritik på vad du skrivit. En lång inklistrad text förstår tråden och tillför inget mer än en länk hade gjort.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P
R Räknenisse skrev:
TS får ta hjälp av KFM.
Sen beror det på om grannen känns vid att det är hans saker eller inte.
Om TS för ett föreläggande att avlägsna skräp från sin tomt, och inte får göra det eftersom skräpet tillhör grannen så vill nog kronofogdemyndigheten ha bevis för att det är grannens skräp. Det kan bli en ganska utdragen process innan allt är klart.

Om grannen nekar till att det är hans skräp, faller ansvaret för att ta bort det tillbaka på TS. Om TS då tar bort skräpet kanske grannen polisanmäler TS för egenmäktigt förfarande.
 
P pmd skrev:
Om grannen nekar till att det är hans skräp, faller ansvaret för att ta bort det tillbaka på TS. Om TS då tar bort skräpet kanske grannen polisanmäler TS för egenmäktigt förfarande.
Fast är grannens nekande på något sätt bevisbart har nog grannen inget att hämta med en dylik anmälan mer än möjligen en motanmälan avseende falsk tillvitelse så det tror jag inte är något att bekymra sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.