Nu har jag och min sambo blivit väldigt sugna på att bygga hus. tomt har vi men det är inget vatten, avlopp eller el draget till tomten. tomten är belägen på landet och runt 100 meter från närmaste hus där elen kommer att dras ifrån. Vattenbrunn och 3 kammar-brunn till avlopp är nåt vi måste fixa dit skjälva då kommunalt vatten och avlopp inte finns.

Säkert många som tycker denna fråga är dum men måste ändå ställa den, är det någon som har gjort liknande tidigare och som vet vad det kostar?
Svår fråga eftersom det beror på hur djupt man måste borra och så, men nåt medelpris... vad kostar det att dra el/telefon/lägga ner 3kammarbrunn? vilka entreprenörer är det som sköter sådana saker.

Vi har en budget på runt 2mkr, tänkte köpa oss ett hus från smålandvillan. tror ni att det räcker med pengar eller är vi för optimistiska?

Tack för hjälpen :)
 
Hemmakatten
100´för vatten (inkl. pump) och avlopp inkl. nedläggning av rör fram till huset.
Elen måste du höra med nätägaren om (Eon, Vattenfall?). Det är inte säkert att det går att dra från det nära huset utan kanske måste dras längre ifrån. Själva betalade vi 50´. Elen drogs då från stolpe(med nytt skåp) borrades under vägenoch sedan 250 meter fram till huset. Vi grävde själva för elkabeln. Telefon är jättedyrt (hör med Telia) och läs i andra trådar här i forumet. Eventuellt kan el- o teleledningar läggas i samma rörgrav. Väg och infart kostar också en slant. Ring runt och hör med grävare, de gör sådana jobb. Brunnsborrare via tex geotec.se
 
Kolla med kommunen vad gäller avlopp. Man får inte lägga ner vad man själv vill, utan vissa kommuner har bestämmelser angående det.
 
Om inte förutsättningarna är klockrena och man vet vad man gör kan jag rekommendera att du anlitar en konsultfirma som projekterar trekammarbrunnen. För oss gick det på 11 000 (WSP), med jordprover och ritningar. Jättedyrt, tyckte vi, men den fungerar hittills klockrent och andra i området har redan fått gräva om sina. Förutom kostnaden med att gräva om anläggningen, så är det inte så kul att riva upp halva trädgården.
 
Priser beror givetvis på förutsättningarna på just er tomt, men jag kan bidra med vad det kostade för oss.

Avloppsutredning (behövs för att få tillstånd att anlägga eget avlopp i vår kommun) = 7 000 Kr
Tillstånd från kommunen för eget avlopp= 2 000 Kr

Borrning för vatten ingick i vår VVS ent. och markbädden i markarbetena så jag har inga exakta summor, men vi har räknat med 100 000 Kr.

Som sagt, kolla med din kommun vad de har för riktlinjer för enskilda avlopp, de bör även kunna tipsa er om konsulter som kan hjälpa till med en utredning om sådan behövs.

Mvh / Louise
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.