1 16386 skrev:
Den "stående råsponten" är alltså inte i närheten av att vara 5 cm tjock?
Nej, den är typ 17mm Bilden är från där jag tagit bort en dörr i väggen. Spiken man ser i regeln är för en liggande regel. Det är fack ungefär på 60cm som är helt tomma. Öppen väggstruktur efter dörrborttagning med synlig regel och spik för liggande regel, cirka 60 cm mellanrum mellan fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant. Du ska nog vänta på en kunnig forummedlem, som Justus, att svara.
 
På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
 
J justusandersson skrev:
På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
J justusandersson skrev:
På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
Tekniska beskrivningen finns ju där ovanför och förutom sektionen så finns det fasadritningar och denna
Det är den röda väggen jag vill öppna upp och den är byggd så som jag beskrev och som du ser på närbilden jag fotat i ett gammalt dörrhål. Arkitektritningar av ett hus, inklusive fasadvyer och planlösning, med en markerad röd vägg för öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det verkligen är som sektionsritningen visar att huset har W-takstolar (dvs fackverk) är inga mellanväggar på övervåningen bärande.
 
J justusandersson skrev:
Om det verkligen är som sektionsritningen visar att huset har W-takstolar (dvs fackverk) är inga mellanväggar på övervåningen bärande.
Tack!
Såhär ser takstolarna ut: Träbjälkar och takstolar på en vind med synlig isolering och ventilationsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt klart W-takstol.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.