N Nikorasu skrev:
Jovisst får man använda kartonggips i badrum men detta sitter bakom tätskiktet. Här är gipset innerbeklädnad, och jag kan tycka att det är mindre lämpligt i ett garage där det dras in mycket vatten. Men håller med att ventilation är superviktig här.
Givetvis är gipsen på baksidan tätskiktet, men även en oorgansikskiva är bakom..

Fast såvida du inte har beställt ett ”spolsäkert” utrymme är det inte så konstigt att ha gips hela vägen ner, även en fiberskiva eller osb hade troligtvis fått påväxt här.
Vad tycker du man skulle använt för material till ytskikt?

Om vi sedan har en fungerande golvbrunn och värme i utrymmet så är det enligt mig enbart brist på ventilation som skulle kunna medföra detta. Förutsatt att det har kommit under de 2 åren och inte uppståt direkt vid uppförandet (ser inte ut så, borde varit mer då)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Givetvis är gipsen på baksidan tätskiktet, men även en oorgansikskiva är bakom..

Fast såvida du inte har beställt ett ”spolsäkert” utrymme är det inte så konstigt att ha gips hela vägen ner, även en fiberskiva eller osb hade troligtvis fått påväxt här.
Vad tycker du man skulle använt för material till ytskikt?

Om vi sedan har en fungerande golvbrunn och värme i utrymmet så är det enligt mig enbart brist på ventilation som skulle kunna medföra detta. Förutsatt att det har kommit under de 2 åren och inte uppståt direkt vid uppförandet (ser inte ut så, borde varit mer då)
Utan bra ventilation kan mögel sätta dig på nästan vad som helst men jag hade aldrig satt kartonggips i ett garage, utan gips utan kartong, eller cementbaserad skiva som Minerit. Pappen på kartonggips är något av det mest mögelkänsliga man kan sätta.
 
om gipsen är målad, minskar risken för mögel då?
 
Du skriver att påväxten är värst i närheten av ventilerna vid porten, det tyder att att kallraset från ventilerna fäller ut fukt som inte ventileras bort.
Så i mina öron låter det som att det är direkt relaterat till ventilationen.

Är huset köpt som en totalentreprenad så är det en funktion man köper och då skall hänsyn tagas till förutsättningarna på plats. Garagemodellen fungerar säkert jättebra utan mekanisk ventilation/avfuktare i de delar av landet som har ett varmare klimat, men kring Östersund har ni ju riktig vinter, och då skall entreprenören ta hänsyn till det.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
M minowi skrev:
Ta ett djupt andetag, långt inlägg! :)

Skulle behöva lite tips om hur jag kan hantera situationen som uppkommit med hustillverkaren min anhöriga byggt hus med.

Min anhöriga har byggt ett Movehome/Trivselhus #105 i Östersundstrakten. Huset är ca 2,5 år och 2-årsbesiktningen är gjord där ett antal fel och brister togs upp.

De enkla felen så som torrsprickor i innerväggarna har de mestadels åtgärdat. Övriga fel vill de inte kännas vid.

1. Plejd. Ytterbelysning är styrd via Plejd och tänds och släcks automatiskt vid skymning, förutom vid ytterdörr som måste tändas manuellt. Detta påpekades vid 2-årsbesiktningen och representant för trivselhus sa att de måste ha missat det för belysningen vid ytterdörr ska styras precis på samma sätt via plejd som all övrig ytterbelysning.
Nu hävdar säljaren att det inte kommer åtgärdas eftersom huset inte har plejd och att de ej använder sig av plejd. Vilket ju är så dumt att jag inte vet hur jag ska bemöta det då det uppenbarligen har det då huset har en plejd-controller som det går att ansluta till med mobilen och tända och släcka ytterbelysningen med. Säljaren hävdar nu att min anhöriga tecknat separat avtal med elektrikern om plejd. Det är rent skitsnack, inget sådant avtal existerar utan detta ingick vid beställningen av huset. I dagsläget om man beställer likadant hus så har de en annan leverantör än plejd.

2. Kallt badrum. Det ena badrummet, som ligger i anslutning till det sk "master bedroom" är kallt. Huset har vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump. Badrummet saknar termostat så värmen går inte att reglera. Detta har påpekats ett flertal gånger även innan 2-årsbesiktningen.
Förklaringen från Trivselhus är att man måste ha en golvvärmeslinga som inte regleras med termostat. I tidigare hus med vattenburen golvvärme har min anhörige ej haft detta problem utan alla rum man vistas i har man kunnat reglera temperaturen i. Om Trivselhus nu har rätt, är det skäligt att lägga den slingan i ett badrum? Badrum vill man ju ha varmt i. Någon annan med Trivselhus #105 eller #106 som ej kan reglera värmen i badrummet? Badrummet har som varmast varit 18 grader under vintern, bra värme i resten av huset.
Detta problem tog jag upp med byggteknisk rådgivning på Villaägarnas som tyckte att det lät mycket märkligt och han rådde oss att ta dit en vvs-konstruktör för att utreda felet och kräva kostnaden av det och eventuella åtgärder av Trivselhus.

3. Mögel i garage. Min anhöriga lät Trivselhus uppföra ett dubbelgarage (varmgarage) med förråd i samband med huset. Problemen med detta startade tyvärr direkt. Säljaren sa åt entreprenören att ta bort den golvbrunn de satt dit innan plattan skulle gjutas då garaget inte skulle ha golvbrunn. Detta upptäckte vi tyvärr efter att de redan gjutit plattan. Golvbrunn fanns inritat på ritning och skulle självklart ha funnits. Även entreprenören hade tagit en extra kontakt med säljaren innan gjutning för att verkligen säkerställa att hen sagt att det inte ska vara någon golvbrunn.
Överbevisad så erkände säljaren till slut att hen gjort fel.
Plattan bilades upp och golvbrunn installerades. Sedan flytspacklades golvet i garagedelen. Det är här jag tror problemen med mögel kommer i från.
Mögelpåväxt har börjat i nederkant på flertal ställen i gipsväggarna (se bilder). När jag brutit bort golvsocklar så ser det ut som att gipsen är ingjutet i flytspacklet.
[bild] [bild]
Även detta problem har diskuterats med byggteknisk rådgivning hos Villaägarnas. Rådgivaren var mycket tydlig med att det är ett konstruktionsfel. Man får enligt Boverkets byggregler 6:5 inte bygga så att fukt kan orsaka mikrobiell påväxt och han var förvånad att en så "seriös" tillverkare inte tar ansvar för detta.

Trivselhus svar är att de inte kommer åtgärda möglet (eller "prickarna" som dom kallar det. De anser att husägaren ska se till att eventuellt smältvatten rakas bort eller att fläkt/avfuktare installeras i garaget. Till saken hör är att inget smältvatten har legat på golvet. Det har ju runnit ner i golvbrunnen (som ju till slut sitter där).
Jag kan inte tycka att det är skäligt att ett nyckelfärdigt garage från en vad jag trodde var en seriös tillverkare ska vara så ömtåligt att det inte går att parkera fordon i det utan det möglar. Om nu Trivselhus anser att det måste installeras fläkt/avfuktare för att man ska kunna nyttja garaget som just ett garage har de ju levererat en felaktig produkt!
Men felet tror jag som sagt kommer från att man gjutit in gipsväggarna i flytspackel så att fukt kunnat vandra från plattan till gipset. Finns ju en anledning till att man inte längre använder vanliga gipsskivor i våtutrymmen.

Jag tar gärna alla inspel och tips hur jag ska gå vidare i att hjälpa min anhöriga i de fortsatta kontakterna. Att ha kontakt med säljaren på trivselhus är helt hopplöst. Möts bara av lögner och dåliga bortförklaringar.
Vi lutar åt att ta dit en oberoende besiktningsman och sedan koppla in en jurist. Men finns det något annat vi bör göra innan? Jag tycker ju att det är rätt självklart att dessa fel är något som hustillverkaren ska åtgärda.
Hej! Vi har ett #105 påskrivet juli-18 och inflytt april-19. Nyss tvåårsbesiktigat.

1: Säljaren har rätt. Det är Z-wave som är standard. Vår elektriker sa även att han tar bort knappen vid entrén då den bara förstör. Har elektrikern kopplat in Plejd är detta inte enligt specifikation. Finns det inget sep.avtal så är det ändå totalentreprenörens ansvar vad deras elektriker tar sig för friheter.

2: styrs via termostat master bedroom. Precis utanför toa finns det två (2!) friskluftsintag. Då badrummet har frånluft så sugs dessa direkt in där. Prova stänga ena (närmsta) luftintaget under de kallaste månaderna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej, har movehome 202. Flyttat in för ett år sedan.

1. Dom dimrar som finns har z wave. Utebelysning styrs av ett astrour. Vet inte om det är smart. Men iallafall inte plejd.

2. Golvvärmen har vi på samma sätt - ingen termostat i badrummet. En termostat kan bara minska värmen om det är för varmt. Så avsaknaden av termostat kan inte göra det för kallt. Däremot finns det strypventiler som ska vara rätt justerade. Vi har ett protokoll där det står hur det ska vara justerat. Kolla att det är justerat enligt detta. Dessutom så stängde dom av golvvärmen för oss i badrummet då kaklet var nytt för att kaklet inte ska torka för fort. Det kan vara så att golvvärmen i badrummet fortfarande är avstängd för er.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
H
M minowi skrev:
Ta ett djupt andetag, långt inlägg! :)

Skulle behöva lite tips om hur jag kan hantera situationen som uppkommit med hustillverkaren min anhöriga byggt hus med.

Min anhöriga har byggt ett Movehome/Trivselhus #105 i Östersundstrakten. Huset är ca 2,5 år och 2-årsbesiktningen är gjord där ett antal fel och brister togs upp.

De enkla felen så som torrsprickor i innerväggarna har de mestadels åtgärdat. Övriga fel vill de inte kännas vid.

1. Plejd. Ytterbelysning är styrd via Plejd och tänds och släcks automatiskt vid skymning, förutom vid ytterdörr som måste tändas manuellt. Detta påpekades vid 2-årsbesiktningen och representant för trivselhus sa att de måste ha missat det för belysningen vid ytterdörr ska styras precis på samma sätt via plejd som all övrig ytterbelysning.
Nu hävdar säljaren att det inte kommer åtgärdas eftersom huset inte har plejd och att de ej använder sig av plejd. Vilket ju är så dumt att jag inte vet hur jag ska bemöta det då det uppenbarligen har det då huset har en plejd-controller som det går att ansluta till med mobilen och tända och släcka ytterbelysningen med. Säljaren hävdar nu att min anhöriga tecknat separat avtal med elektrikern om plejd. Det är rent skitsnack, inget sådant avtal existerar utan detta ingick vid beställningen av huset. I dagsläget om man beställer likadant hus så har de en annan leverantör än plejd.

2. Kallt badrum. Det ena badrummet, som ligger i anslutning till det sk "master bedroom" är kallt. Huset har vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump. Badrummet saknar termostat så värmen går inte att reglera. Detta har påpekats ett flertal gånger även innan 2-årsbesiktningen.
Förklaringen från Trivselhus är att man måste ha en golvvärmeslinga som inte regleras med termostat. I tidigare hus med vattenburen golvvärme har min anhörige ej haft detta problem utan alla rum man vistas i har man kunnat reglera temperaturen i. Om Trivselhus nu har rätt, är det skäligt att lägga den slingan i ett badrum? Badrum vill man ju ha varmt i. Någon annan med Trivselhus #105 eller #106 som ej kan reglera värmen i badrummet? Badrummet har som varmast varit 18 grader under vintern, bra värme i resten av huset.
Detta problem tog jag upp med byggteknisk rådgivning på Villaägarnas som tyckte att det lät mycket märkligt och han rådde oss att ta dit en vvs-konstruktör för att utreda felet och kräva kostnaden av det och eventuella åtgärder av Trivselhus.

3. Mögel i garage. Min anhöriga lät Trivselhus uppföra ett dubbelgarage (varmgarage) med förråd i samband med huset. Problemen med detta startade tyvärr direkt. Säljaren sa åt entreprenören att ta bort den golvbrunn de satt dit innan plattan skulle gjutas då garaget inte skulle ha golvbrunn. Detta upptäckte vi tyvärr efter att de redan gjutit plattan. Golvbrunn fanns inritat på ritning och skulle självklart ha funnits. Även entreprenören hade tagit en extra kontakt med säljaren innan gjutning för att verkligen säkerställa att hen sagt att det inte ska vara någon golvbrunn.
Överbevisad så erkände säljaren till slut att hen gjort fel.
Plattan bilades upp och golvbrunn installerades. Sedan flytspacklades golvet i garagedelen. Det är här jag tror problemen med mögel kommer i från.
Mögelpåväxt har börjat i nederkant på flertal ställen i gipsväggarna (se bilder). När jag brutit bort golvsocklar så ser det ut som att gipsen är ingjutet i flytspacklet.
[bild] [bild]
Även detta problem har diskuterats med byggteknisk rådgivning hos Villaägarnas. Rådgivaren var mycket tydlig med att det är ett konstruktionsfel. Man får enligt Boverkets byggregler 6:5 inte bygga så att fukt kan orsaka mikrobiell påväxt och han var förvånad att en så "seriös" tillverkare inte tar ansvar för detta.

Trivselhus svar är att de inte kommer åtgärda möglet (eller "prickarna" som dom kallar det. De anser att husägaren ska se till att eventuellt smältvatten rakas bort eller att fläkt/avfuktare installeras i garaget. Till saken hör är att inget smältvatten har legat på golvet. Det har ju runnit ner i golvbrunnen (som ju till slut sitter där).
Jag kan inte tycka att det är skäligt att ett nyckelfärdigt garage från en vad jag trodde var en seriös tillverkare ska vara så ömtåligt att det inte går att parkera fordon i det utan det möglar. Om nu Trivselhus anser att det måste installeras fläkt/avfuktare för att man ska kunna nyttja garaget som just ett garage har de ju levererat en felaktig produkt!
Men felet tror jag som sagt kommer från att man gjutit in gipsväggarna i flytspackel så att fukt kunnat vandra från plattan till gipset. Finns ju en anledning till att man inte längre använder vanliga gipsskivor i våtutrymmen.

Jag tar gärna alla inspel och tips hur jag ska gå vidare i att hjälpa min anhöriga i de fortsatta kontakterna. Att ha kontakt med säljaren på trivselhus är helt hopplöst. Möts bara av lögner och dåliga bortförklaringar.
Vi lutar åt att ta dit en oberoende besiktningsman och sedan koppla in en jurist. Men finns det något annat vi bör göra innan? Jag tycker ju att det är rätt självklart att dessa fel är något som hustillverkaren ska åtgärda.
Ang. Plejd har TH rätt, det är något som de har beställt av elektrikern på på plats. Ingår inte i TH. De har Smarthem tror jag det heter som man kan köpa till men det är inte Plejd. Kontakta elektrikern som satte dit Plejden. Det andra har jag för dålig kunskap om men det finns andra här som har den kunskapen och kan kan råda dig.
 
Det borde vara byggfel att flytspackla in vanliga gipsskivor. Helt bisarrt. Men mögelpåväxten beror sannolikt på dålig ventilation om det är så att ägaren inte kör in en snöig bil. Jag har ett nybyggt garage där jag fick problem med fukt i vintras pga att det är uppvärmt med vattenburen golvvärme och den avsevärda snömängden gjorde att vi nästan alltid körde in en massa snö. Det avhjälptes tillfälligt med avfuktare som nu ska kompletteras med ytterligare ventilation.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om det inte sitter en termostat i badrummet så borde du kunna öppna en ventil i golvvärmefördelarskåpet så att flödet ökar.

Angående mögel i garaget så beror det troligen på dålig ventilation och eventuellt tillskott av fukt. Tvättas det bilar/annat inne i garaget?

Gällande snö som andra är inne på, även om det inte är aktuellt i ditt fall.
Givetvis sopar man av så mycket snö man kan innan man kör in bilen, oavsett om du har golvvärme, radiatorer eller något annat. Dels för att minska fuktbelastningen, men även för att slippa betala för att fasomvandla vattnet från fruset till flytande :)
 
3. Det borde finnas fuktrosor på gipset ifall fukten sugits upp från golvet och flytspacklet.
 
Jag håller med övriga. Installera en paxfläkt i garaget så slutar mögel tillväxten.
Att installera en plejd i din entré belysning kan inte kosta många kr. Skulle gissa på max 2tuss. Gör det så kommer ni vara glada för alltid sen. Plejd is the shit.
 
Hej TS,
Att det har tagit drygt 2 år eller längre att bygga upp det svartmögel som visas i bilderna du lade upp tyder på att mögelskadan inte inträffade i samband med byggnationen, utan att det har successivt vuxit till allteftersom tiden har gått.

Fukt måste ventileras bort eller tas bort med en avfuktare.

Frågan är var fukten kommer ifrån? Den kan vara regn eller snö som då och då kommer in med bilen som parkeras i garaget, det kan komma upp ur golvbrunnen beroende på hur det systemet är utformat och det kan komma från marken under betongplattan om ingen fuktspärr användes. Det kan också under vissa förutsättningar komma in genom luftventilerna, tex. när det är varmt och fuktigt ute och luften som kommer in i garaget under sommaren då betongplattan och de nedre delarna av gipsväggarna är kallare än uteluften.

Utan mekanisk ventilation i ett garage som används sällan, (du nämner c:a 1 gång per vecka) så kan fuktig luft stanna kvar länge. Där friskluftsintagen sitter blir det kallare lokalt på väggytorna under vintern på grund av att kyla leds in och kall luft kommer in. Då kommer den uppvärmda luften i garaget (som har ett högre fuktinnehåll än den kalla uteluften) att kondensera på gipsets kallare ställen och om ventilationen är otillräcklig stannar fukten kvar länge nog för att mögelpåväxt kan ske.

Notera också att när man jämför med andra garage som är äldre och problemfria ska man komma ihåg att nya hus och nya garage är byggda mycket tätare än förr, de saknar alltså den "naturliga" ventilation som en otät byggnad uppvisar. Resultatet är att fuktig luft inte kan komma ut.

Till sist, möglet måste tas bort!
Använd vatten och en Klorinlösning som dödar eventuella mögelrester och skrubba lagom så att ytpappen inte skadas. Du behöver inte vara rädd för att gipspappen blir tillfälligt fuktig eller blöt så läge som fukten inte tillåts stanna kvar. En enkel värmefläkt eller byggfläkt fixar detta på ett dygn eller två. Efter det skulle jag måla gipsen med en lämplig "badrumsfärg", alltså en färg med bättre fukttålighet och antibakteriella tillsatser som försvårar mögelpåväxt.

Mitt råd angående garaget är att inte lägga pengar på konsulter och inspektioner för att sedan försöka få Trivselhus att bygga om eller rätta till garaget och betala ersättning för utläggen. Problemet är inte dyrt eller svårt att fixa själv, och man ska inte glömma bort tillfredställelsen av att ha löst ett problem på egen hand jämfört med en surdeg till process med ett företag.
Lycka till!
 
  • Gilla
Charlotte Edvinsson och 3 till
  • Laddar…
Sannolikt är det ventilationsproblem i kombination med kalla ytor/luft som skapar fukt så att mikrobiell påväxt uppstår som flera redan nämnt. Däremot så ska kan du inte tvätta bort detta utan allt skadat material måste bytas ut. Detta är tyvärr en vanlig och utbredd missuppfattning som skapar mycket ohälsa. Detta är såklart ännu viktigare i bostadsutrymmen. Det finns material om detta på Folkhälsomyndighetens hemsida, även en bra inspelad seminarieserie om man har några timmar över. Jag har tyvärr liknande erfarenheter av Trivselhus kundservice och sitter även jag i en tråkig tvist med dem. Inte det man vill ha när man byggt ett nytt hus och vill känna glädje över detta. Hoppas det löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.