Kan någon tala om vad detta är för material?
Har haft större skivor som vi nu har kört till återvinningen. Dum som man är så läste jag inte på om detta innan jag hanterade materialet..
 
  • Hand som håller en kantbruten grön skiva av oidentifierat byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser inte ut som det iallafall, de brukar vara gråare även om såklart färger kan vara svårt att uttala sig om på en bild i olika ljus.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Kan det kanske vara?

Innehåller det cement?
 
S Stefan1972 skrev:
ser inte ut som det iallafall, de brukar vara gråare även om såklart färger kan vara svårt att uttala sig om på en bild i olika ljus.
Här är en bättre bild på materialet
 
  • Hand håller ett triangulärt byggmaterial med små hål, utomhus med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ev kanske minerit
 
Staffans2000
Det ser ut som "fattiglappar". Eternitskivor för fasadbeklädnad. Mina var rosa, för att efterlikna sydlänsk sten. Innehåller isåfall vanligtvis asbest. mitt hus "sanerade" jag med hjälp av kofot och skottkärra. Hur som helst, är dina bitar helt ofarliga. Så använd ditt liv till något bättre, än att oroa dig för spöken.

Staffans
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det ser ut som "fattiglappar". Eternitskivor för fasadbeklädnad. Mina var rosa, för att efterlikna sydlänsk sten. Innehåller isåfall vanligtvis asbest. mitt hus "sanerade" jag med hjälp av kofot och skottkärra. Hur som helst, är dina bitar helt ofarliga. Så använd ditt liv till något bättre, än att oroa dig för spöken.

Staffans
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..
 
Simonpee Simonpee skrev:
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..
Ingen fara, du lever och kan fortfarande skriva.
Det är långvarig exponering som är farlig.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Simonpee Simonpee skrev:
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..
Det gjorde jag också som rörläggare, när asbestisolerade rör revs, så jag såg ut som en nypudrad semla. Likaså när eternitskivorna revs, samt när jag sågade kanaler för golvvärme genom asbestgolvplattorna. Men det var före Internet och den asbesthysteri det medfört.
Inga skyddskläder för asbest användes i något av fallen. Så gissningsvis är din exponering en millioner, eller mindre, än det jag inandats.
Senast i somras rev jag ner de sista plattorna under takfoten, medelst kofot.

Så. Simma lugnt.

Staffans
 
E
Simonpee Simonpee skrev:
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..
Det kanske är större risk för den som ska hantera materialet på ÅV centralen..
 
E epw skrev:
Det kanske är större risk för den som ska hantera materialet på ÅV centralen..
Det betvivlar jag starkt. På den återvinningscentralen som jag lämnar eternit, gräver dom ner den.
 
E
Immobil Immobil skrev:
Det betvivlar jag starkt. På den återvinningscentralen som jag lämnar eternit, gräver dom ner den.
Jo det är ju så om dom hanteras som asbest. Om dom är slängda i låt säga brännbart så är det så dom hanteras vilket således blir en risk för personalen. Jag betvivlar att ts slängt dom i asbest bingen eftersom ts i efterhand vill veta om det är asbest.
 
E epw skrev:
Jo det är ju så om dom hanteras som asbest. Om dom är slängda i låt säga brännbart så är det så dom hanteras vilket således blir en risk för personalen. Jag betvivlar att ts slängt dom i asbest bingen eftersom ts i efterhand vill veta om det är asbest.
Då jag inte visste helt säkert vad det var för material så slängde jag det i en container avsedd för asbest. Inplastad.
 
  • Gilla
epw och 2 till
  • Laddar…
Simonpee Simonpee skrev:
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..
Det funkar inte så. Farligt damm bildas om man borrar, sågar eller slipar i materialet. Dessutom ska man utsättas för det mer än någon enstaka gång.
 
  • Gilla
Simonpee
  • Laddar…
E
Simonpee Simonpee skrev:
Då jag inte visste helt säkert vad det var för material så slängde jag det i en container avsedd för asbest. Inplastad.
Klokt, då har du gjort helt rätt. Att av misstag råka vara i närheten av att dammet frigörs är inte detsamma som att andas in fibrerna. Du behöver således inte oroa dig.
 
  • Gilla
Simonpee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.