Hej, har precis fått mitt ca 6 kvm badrum, ca 25 kvm vägg inklusive ett snedtak. Klinker och duschnisch 10x10, väggar 20x20, flytspacklat, tätskiktat, plattsatt och fogat. Golvvärmen och allt underarbete var klart. Kaklet, klinkersen och alla massor, spackel osv hade jag inhandlat.

Plattsättaren, som gjorde ett bra jobb, fakturerade mig 43 h á 320 skr + moms dvs 400/h. Med alla andra reseersättningar och en del mtrl landade allt på 21900:-Låter det rimligt i era öron? Själv tyckte jag att det blev lite mer än jag trott. Tilläggas bör att jag bor i stockholm och plattisen var från E-tuna.

Tacksam synpunkter. Skulle man tex ha överenskommit om fast pris?

Tim
 
fattar inte rikitgt vad du menar med 6kvm badrum och 25Kvm vägg?

Menar du 6 kvm golv? eller hur menar du?

Ifall det var 25 vägg och 6 golv så skulle jaf väl inte vilja påstå att 22000 e något överpris direkt, Så anser inte att det finns något att klaga på, Och speciellt inte när du själv tycker att arbetet var bra gjort...
 
400 kr/h är väl helt normalt. Sen kan man inte veta exakt hur krångligt det varit i ditt badrum, men en vecka för jobbet låter inte orimligt.
Som du säger, fast pris är ofta bättre. Åtminstone blir man inte så chockad när räkningen kommer.
 
jag tycker det lät mycket men jag har aldrg haft en kakel sättare hemma. men det lter ju väldigt mycket med att en kakelsättare behöver över 40 timmar på sig för att kakla.jag har sett dom kaklt på jobbets toalett och det tog max 2,5 dagar för allt och det är ju inte mer än ca 20 timmar
 
Nu vet jag inte hur ni kommit överens om resekostnader, men om han har debiterat "full" kostnad för resor, dvs. full timpeng och dessutom några tior / mil för bilen så har du ju nästan halva kostnaden bara på resor. Varför anliatde du någon med så långa resor?
 
RobertC skrev:
jag tycker det lät mycket men jag har aldrg haft en kakel sättare hemma. men det lter ju väldigt mycket med att en kakelsättare behöver över 40 timmar på sig för att kakla.jag har sett dom kaklt på jobbets toalett och det tog max 2,5 dagar för allt och det är ju inte mer än ca 20 timmar

Det beror väl på vad du ska göra, Sen e det skillnad på en toalett och ett badrum...

Och för ett normalt stort badrum brukar man räkna ca 40 tim...
För det e inte bara själva sättningen som tar tid, utan allt runt om kring också...

Det e inte så att kaklet flyger in i badrummet av sig själv, någon ska te.x bära ditt det också...
 
Tycker de låter som ett helt ok pris
 
Plattsattare skrev:
Det beror väl på vad du ska göra, Sen e det skillnad på en toalett och ett badrum...

Och för ett normalt stort badrum brukar man räkna ca 40 tim...
För det e inte bara själva sättningen som tar tid, utan allt runt om kring också...

Det e inte så att kaklet flyger in i badrummet av sig själv, någon ska te.x bära ditt det också...
Visst det är sant. men det gick sjukt snabbt på jobbet. toaletten var på 1,6*2 så den var ju mindre en den han dalade om
 
Tycker även jag att det låter ok. Många brukar räkna med 500-1000kr/m2 för kakling vid fast pris om man ska göra underarbete (flytspackel, tätskikt etc) också.
 
RobertC, du skriver "dom", betyder det att det var flera plattsättare i samma utrymme?
 
RobertC skrev:
Visst det är sant. men det gick sjukt snabbt på jobbet. toaletten var på 1,6*2 så den var ju mindre en den han dalade om
Ja, ganska exakt hälften så stor som badrummet i fråga. Och du pratar om att det tog halva tiden.. Dessutom tillkom flytspackling och tätskiktning i det här badrummet.

Tim, jag skulle nog räknat med 35-40 timmar på ett badrum i den storleken, men det beror väldigt mycket på hur mycket håltagningar, ytterhörn, fönster och så vidare som fanns i rummet. Det låter inte orimligt mycket med 43 timmar, särskilt inte om han inte fakturerat reseersättning separat.
 
Ardexsmitten skrev:
RobertC, du skriver "dom", betyder det att det var flera plattsättare i samma utrymme?
nä det var bara en skrev fel. men ska höra på jobbet
 
Kapar tråden. Skulle vilja veta om 150 000 är ett rimligt pris för renoveringen av vårt badrum.

Golv: 6,5 kvm vägg och tak: 22 kvm

Detta ingår i offerten vi fått:

Helkaklas (mtrl max 200 kr/kvm för kakel och 250 för klinker)

Avloppsrör byts från stammen. Toalettstolsplacering ändras. Två nya golbrunnar.

Fallspackling: grovgjutning och flytspackling

El: installation av belysning rakuttag.

Handfat, badkar, duschblandare

Komb handdukstork el/vatten

Golvvärme, komfort (el)

Glasbetong drygt två kvadratmeter, brutet hörn

Förarbeten: utrivning av gammalt kakel, klinker

Tätskikt, fog, fix och silikon

takfönster 780x1180. montering, smygar samt utvändigt plåtarbete.
 
Det låter inte orimligt alls.
 
advon skrev:
Kapar tråden. Skulle vilja veta om 150 000 är ett rimligt pris för renoveringen av vårt badrum.

.
Låter lite som mitt badrum.
Bygg 50000
Bygg 10125
El 12488
E 1388
VVS 32000
Målare/Kakelsättare 24973
Kakel Nordsjö 6722
Möbler Sigro 11000
Krokar ClasOhlsson 100
Fläckt ClasOhlsson 545
Summa 149341
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.