Hej!

Hantverkaren, en plattsättare som hade ansvaret för hela renoveringen, är behörig hos ByggKeramikRådet men vill inte lämna våtrumsintyg eller kvalitetsdokument. Tyvärr så har han redan fått sina pengar för jag ville ha fakturan på 2020 års rotavdrag.
Vad kan jag göra?

Vänliga hälsningar
Lennart
 
  • Gilla
Keart
  • Laddar…
Det låter ju oerhört märkligt, har du fått någon anledning till varför han inte vill lämna detta?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Det låter ju oerhört märkligt, har du fått någon anledning till varför han inte vill lämna detta?
 
Hej! Snabbt svar, tack för det.
Jag har inte fått någon kommentar eller förklaring av honom. Jag får väl dra upp det hos BKR( byggkeramikrådet), men det kanske inte leder till något kvalitetsdokument i alla fall. ARN?
Vänliga hälsningar
Lennart
 
Ja mitt tips är ring bkr och prata med dom, dom är oerhört trevliga och kompetenta. Sen förstår jag verkligen inte varför han inte vill lämna ut? Det tar han inte lång tid att skicka ut ett då man får det digitalt idag många gånger, man kan få en påskriven folder också. Men att han inte vill lämna ut ringer varningsklockor.
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av bkr är motsatsen, de bryr sig inte ett dugg. Hade Tyresö bygg och montage här för renovering av badrum. Det blev ett fuskjobb med bakfall, fick trots det ett intyg på att allt var i sin ordning. Efter det försök till åtgärd fick jag ett nytt intyg som intygade att det var lokalt fall, men sanningen är fortfarande bakfall..... Bkr gjorde inte ett dugg åt detta så fuskfirman TBM kunde fortsätta utan vidare....
 
Dessa kvalitetsdokument verkar varken göra från eller till.
Det viktiga är att det är rätt gjort,inte att du får ett dokument.
Men frågan är ju varför man inte vill lämna ut nått. Jag gissar på att han själv inte får ut nått dokument
 
Många tror ju att man SKA få nåt slags intyg men så är det ju inte. Finns ingen som bryr sig om nåt intyg i slutänden. Har man bara ett kvitto på vad som är gjort så räcker ju det för att visa på vad som är gjort. Sen om det går på tok och det blir försäkringsfråga så skiter försäkringsbolagen i nå intyg. Beror skadan på ett dåligt utfört jobb så gör inte intyget nån skillnad.
 
  • Gilla
SIFA och 1 till
  • Laddar…
nikasp
S Stefan1972 skrev:
Många tror ju att man SKA få nåt slags intyg men så är det ju inte. Finns ingen som bryr sig om nåt intyg i slutänden. Har man bara ett kvitto på vad som är gjort så räcker ju det för att visa på vad som är gjort. Sen om det går på tok och det blir försäkringsfråga så skiter försäkringsbolagen i nå intyg. Beror skadan på ett dåligt utfört jobb så gör inte intyget nån skillnad.
Är du helt säker på att det är helt onödigt och att ingen bryr sig? Erfarenhet av det?
Jag skulle personligen se det som väldigt negativt om ett relativt nybyggt badrum saknar dokument om man ska köpa hus, med tanke på fuskjobb och hur dyrt det är att ev. behöva göra om i förtid.

https://www.byggahus.se/badrum/12-fragor-svar-om-vatrumsintyg-kvalitetsdokument#sida-3
 
  • Skärmdump av en webbsida med text om vikten av att ha ett våtrumsintyg för badrum, relaterat till vattenskador och försäljning av bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Många tror ju att man SKA få nåt slags intyg men så är det ju inte. Finns ingen som bryr sig om nåt intyg i slutänden. Har man bara ett kvitto på vad som är gjort så räcker ju det för att visa på vad som är gjort. Sen om det går på tok och det blir försäkringsfråga så skiter försäkringsbolagen i nå intyg. Beror skadan på ett dåligt utfört jobb så gör inte intyget nån skillnad.
Ja, en kan ju fuska hur mycket som helst.
Ge ett intyg och när det blir frågan om försäkring pga skada så skrivs det ner pga "ej rätt utfört".
Rätt utfört så ska man ju inte få nån skada
 
  • Gilla
SIFA och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Är du helt säker på att det är helt onödigt och att ingen bryr sig? Erfarenhet av det?
Jag skulle personligen se det som väldigt negativt om ett relativt nybyggt badrum saknar dokument om man ska köpa hus, med tanke på fuskjobb och hur dyrt det är att ev. behöva göra om i förtid.

[länk]
Då gissar jag att det enbart är i försäljningssyfte.
Är det en skada så ska det ju inte bli fel och försäkringsbolaget kollar hur det är utfört, oavsett kvitton och dokument.
 
  • Gilla
SIFA och 1 till
  • Laddar…
Jo det skrivs om det här "intyget" i dessa texter men finns det verkligen ett vedertaget dokument alla använder? Jag har fått den uppfattningen att de flesta skriver inget för det finns inget officiellt dokument som alla använder sig av utan man får göra ett eget och då rinner det ut i sanden för de flesta har kontoret på fickan och bygger bara badrum.
Ett kvitto från ett renommerat företag lär i praktiken fungera lika bra och det tycker nog de som bygger också och då blir det inget "intyg"..
Eller vad finns det för dokument inom branschen?
 
B
Så länge du har dokumenterat att allt arbete är utfört enligt tätskiktleverantörens anvisningar så behöver du inget intyg för att få ut eventuella pengar på en försäkring. Det görs lämpligen med foton och dagboksanteckningar tex. Intyget som entreprenören ska lämna visar ju dock att man har kompetensen att utföra arbetet enligt instruktionerna vilket är samma sak.
 
Jag fick ett ”intyg” som jag tror kommer från bkr från våra hantverkare men det är ju i slutet av dagen bara en pdf med några check boxar där de intygar att det gjort vad man ska. Sedan om det verkligen gjorde det är ju en sak som en besiktningsman kan avgöra, så om det är något ett försäkringsbolag borde vilja ha är det ju ett intyg från en besiktning.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
nikasp
Vi har fem sidor: Egenkontroll bygg, egenkontroll av elinstallation, protokoll tryck- och täthetskontroll rörinstallation, Intyg om Säker Vatteninstallation samt Kvalitetsdokument (exempel nedan). Sen har jag tagit en jäkla massa bilder under byggets gång så känner mig väldigt komfortabel med utförandet, är maskiningenjör så jag nördade ner mig i detaljerna då det gjordes.
 
  • Dokument med checklistor för byggprojekt inklusive egenkontroll bygg och säker vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.