BirgitS
Saknar fortfarande en ho i kökön. Du kanske behöver låta ön bli en halvö mot hallväggen för att den ska få plats och det ändå ska finnas avställningsytor (som dessutom bör finnas på båda sidorna av hällen (om handtag pekar ut i ett gångstråk så är det stor risk för att de förr eller senare åker ner från hällen när någon går förbi).

Om du ska ha ett litet duschrum bör du nog följa de exempel som finns på minsta tillåtna duschrum för att verkligen få ett som är tillgänglighetsanpassat.

Tvättstugan ser enorm ut och sovrummet ser onödigt stort ut. Vardagsrummet ser litet ut.
I tvättstugan bör det man använder mest vara närmast dörren, dvs. tvättmaskin, torktumlare och städskåp. Vet inte vad L är tänkt att vara.
 
A
Vardagsrummet ser väldigt litet ut för ett sånt stort hus. Nu på senaste ritningen är väl badrummet nere större än vardagsrummet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Saknar fortfarande en ho i kökön. Du kanske behöver låta ön bli en halvö mot hallväggen för att den ska få plats och det ändå ska finnas avställningsytor (som dessutom bör finnas på båda sidorna av hällen (om handtag pekar ut i ett gångstråk så är det stor risk för att de förr eller senare åker ner från hällen när någon går förbi).

Om du ska ha ett litet duschrum bör du nog följa de exempel som finns på minsta tillåtna duschrum för att verkligen få ett som är tillgänglighetsanpassat.

Tvättstugan ser enorm ut och sovrummet ser onödigt stort ut. Vardagsrummet ser litet ut.
I tvättstugan bör det man använder mest vara närmast dörren, dvs. tvättmaskin, torktumlare och städskåp. Vet inte vad L är tänkt att vara.
Har bifogat en bild med ho i köksön! Det är ett passagemått på 1100 på bägge sidor om köksön.
Badrummet klarar minimimåtten med råge (bifogat bild) med mått.

Tvättstugan är inte helt färdigplanerad men min bättre hälft ogillar torktumlare och insisterar på att hänga all tvätt så det kommer behövas utrymme för torklinor/torkställ. L skåpet är ett Linneskåp.

Sovrummet upplevdes litet innan så är nog en smaksak då det påpekas att det är för litet alternativt för stort även om det bara skiljer ett par kvm. :thinking: just nu är det på 18kvm och vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra om jag "stal" 2-3 kvm ifrån det, utan att skapa oanvändbart utrymme i sovrummet alternativt behöva flytta dörren till mitt i hallen.. Förslag? :giggle:


A Alfons3301 skrev:
Vardagsrummet ser väldigt litet ut för ett sånt stort hus. Nu på senaste ritningen är väl badrummet nere större än vardagsrummet?
Tror det kan ha att göra med att jag valt att illustrera med den största soffan jag kunde hitta på ikea för att säkerställa att det går att klämma in ett riktigt monster om man känner för det! Bifogat bild med enbart mått!

Tror du missuppfattar "badrummet" Det jag tror du tänker på är husets "moderna hjärta" ett naturrum/relax ihopslaget i ett. Stora murade "planteringskar" för grönskande växter, Platsgjutet bad samt en dusch med bastu på utsidan huset. :giggle:
 
  • Arkitektritningar av köksö med mått och layout av badrum med utrustning och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en köksö med angivna mått, en spishäll, en ho och passagemått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tochvi Tochvi skrev:
Har bifogat en bild med ho i köksön!
Det måste ju finnas plats att dra en stekpanna åt sidan. Det måste finnas plats för skärbräda, skålar och uppläggningsfat för det som ska tillagas resp. det so det ska läggas upp på. Annars blir köksön oanvändbar. Samt tänk på risken med ett litet barn som får tag på ett handtag som sticker ut (det ser spännande ut och vad händer om man tar tag på det).

Tochvi Tochvi skrev:
Det är ett passagemått på 1100 på bägge sidor om köksön.
Du behöver 120 cm på vänstra sidan så att det går att vrida en rullstol 90 grader och kunna öppna skåpsluckor/lådor, så vitt jag minns. Däremot till höger så är det ju inget sånt och då är det väl typ 80 cm som räcker (eller inget alls som i en kökshalvö).

Tochvi Tochvi skrev:
Badrummet klarar minimimåtten med råge (bifogat bild) med mått.
Det är ju inte bara måtten det gäller utan det ska gå att komma fram till kommoden med en stor rullstol och det ska gå för någon att hjälpa en som sitter i en duschstol inne i duschen, alltså komma fram och åt blandare etc. Frånsett det så ser det ju bökigt ut för vem som helst som bara ska tvätta händerna.

Tochvi Tochvi skrev:
L skåpet är ett Linneskåp.
Låter ju inte som något man använder varje dag och bör därför vara placerad längre bort än tvättmaskin och städskåp.
 
A
Vårt vardagsrum är 3,5x7,5 meter, i ett radhus på 110 kvm. Proportionellt så upplever jag iaf ert vardagsrum som litet, speciellt med väggen som skärmar av. Jag gillar halvöppen planlösning, men ert vardagsrum känns som det inte kommer bli så luftigt. Mer som en tv-hörna. Ingen plats för annat matbord än köksbordet?
 
Jag säger bara, anlita arkitekt! Antingen direkt eller när ni ändrat planlösningen ca 100ggr, för då börjar det likna nåt ;=) Det är jättesvårt att lyckas med ett eget ritat hus som amatör...
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Det finns en del som redan nämnts men jag säger de ändå.

Badrummet där nere uppfyller inte Tillgänglighetskraven. Möbleringen måste göras om :)

Köksön kommer bli ett irritationsmoment for sure. Jag har i dagsläget 100cm åt ena hållet om min spis och ingenting på andra sidan och jag svär mig förbannad över det var dag. Att ha hälften av min meter hade gjort att jag struntat i att laga mat.
Jag håller där med om förslaget om att ha en halvö istället, köksö är en halvt dåraktig trend såvida man inte gör den rejält stor.

Orangeriet.. Jag förstår tanken med det, men hade det inte varit enklare (och bättre ur tex fuktsynpunkt) att göra det som en tillkopplad vinkel istället? Dvs låta huset vara ett klimatskal och sedan ha typ ett isolerat uterum som inhyser orangeriet? Gärna med glastak... Tänk att ligga där och plaska en kväll och titta på stjärnorna!

Utrymmet bakom trappan hade jag gjort till en klk istället, med dörr mot entrén.

Det är mina snabba reflektioner :D
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju finnas plats att dra en stekpanna åt sidan. Det måste finnas plats för skärbräda, skålar och uppläggningsfat för det som ska tillagas resp. det so det ska läggas upp på. Annars blir köksön oanvändbar. Samt tänk på risken med ett litet barn som får tag på ett handtag som sticker ut (det ser spännande ut och vad händer om man tar tag på det).


Du behöver 120 cm på vänstra sidan så att det går att vrida en rullstol 90 grader och kunna öppna skåpsluckor/lådor, så vitt jag minns. Däremot till höger så är det ju inget sånt och då är det väl typ 80 cm som räcker (eller inget alls som i en kökshalvö).


Det är ju inte bara måtten det gäller utan det ska gå att komma fram till kommoden med en stor rullstol och det ska gå för någon att hjälpa en som sitter i en duschstol inne i duschen, alltså komma fram och åt blandare etc. Frånsett det så ser det ju bökigt ut för vem som helst som bara ska tvätta händerna.


Låter ju inte som något man använder varje dag och bör därför vara placerad längre bort än tvättmaskin och städskåp.

A Alfons3301 skrev:
Vårt vardagsrum är 3,5x7,5 meter, i ett radhus på 110 kvm. Proportionellt så upplever jag iaf ert vardagsrum som litet, speciellt med väggen som skärmar av. Jag gillar halvöppen planlösning, men ert vardagsrum känns som det inte kommer bli så luftigt. Mer som en tv-hörna. Ingen plats för annat matbord än köksbordet?

J Jarlsgård skrev:
Det finns en del som redan nämnts men jag säger de ändå.

Badrummet där nere uppfyller inte Tillgänglighetskraven. Möbleringen måste göras om :)

Köksön kommer bli ett irritationsmoment for sure. Jag har i dagsläget 100cm åt ena hållet om min spis och ingenting på andra sidan och jag svär mig förbannad över det var dag. Att ha hälften av min meter hade gjort att jag struntat i att laga mat.
Jag håller där med om förslaget om att ha en halvö istället, köksö är en halvt dåraktig trend såvida man inte gör den rejält stor.

Orangeriet.. Jag förstår tanken med det, men hade det inte varit enklare (och bättre ur tex fuktsynpunkt) att göra det som en tillkopplad vinkel istället? Dvs låta huset vara ett klimatskal och sedan ha typ ett isolerat uterum som inhyser orangeriet? Gärna med glastak... Tänk att ligga där och plaska en kväll och titta på stjärnorna!

Utrymmet bakom trappan hade jag gjort till en klk istället, med dörr mot entrén.

Det är mina snabba reflektioner :D
Ritat om en del nu och förstorat köksö, badrum samt vardagsrum.

Vardagsrum:
Vill inte öka på vardagsrummet mer då det kommer kräva fördyrande och komplicerande konstruktions detaljer och arbete. Vardagsrummet i vårat nuvarande hus på två våningar är 4,2x,4,2m och tycker det är en relativt funktionell och bra storlek då vi får plats med massor utan att det blir trångt samt att man vill ju gärna slippa ha soffan mitt i rummet för att få någorlunda bra avstånd till tv etc. Sen kan det ju såklart vara större men tror det blir en bra storlek som det ser ut nu utan att det ska kräva massa limträ/HEA-balkar.

Kök:
Breddat på köksön och minskat gången på sidan mot väggen. Vill gärna ha kvar två passager då vi kan ha rätt mycket spring i köket när vi har gäster och med två vägar till all köksutrustning istället för en känns som något vi inte vill tumma på. efter lite research så verkar det som att det optimala är att sträva efter 30-50cm avlastningsyta på vardera sida häll så har lyckats klämma in 30cm på bägge sidor + en ho. Som det ser ut i vårat nuvarande kök så är hällen placerad på en egen liten länga där man egentligen bara kan nyttja höger sida av hällen och det är ju där det oftast ställs en skärbräda/råvaror men brukar aldrig bli mycket mer än just en skärbräda och råvaror. Tror ni det blir lite med 30+30? Ska man öka på och förskjuta till kanske 50-häll-diskho-20 och ett passagemått på 700 istället för 800?

Badrum:
Ökat på bredden med nästan en halvmeter.

Övrigt:
Minskat ned sovrummet en aning. Använda utrymmet till förvaring.

J Jarlsgård skrev:
Det finns en del som redan nämnts men jag säger de ändå.

Badrummet där nere uppfyller inte Tillgänglighetskraven. Möbleringen måste göras om :)

Köksön kommer bli ett irritationsmoment for sure. Jag har i dagsläget 100cm åt ena hållet om min spis och ingenting på andra sidan och jag svär mig förbannad över det var dag. Att ha hälften av min meter hade gjort att jag struntat i att laga mat.
Jag håller där med om förslaget om att ha en halvö istället, köksö är en halvt dåraktig trend såvida man inte gör den rejält stor.

Orangeriet.. Jag förstår tanken med det, men hade det inte varit enklare (och bättre ur tex fuktsynpunkt) att göra det som en tillkopplad vinkel istället? Dvs låta huset vara ett klimatskal och sedan ha typ ett isolerat uterum som inhyser orangeriet? Gärna med glastak... Tänk att ligga där och plaska en kväll och titta på stjärnorna!

Utrymmet bakom trappan hade jag gjort till en klk istället, med dörr mot entrén.

Det är mina snabba reflektioner :D
Problemet är att taket är 1vån runt hela huset förutom vid köket/vardagsrummet och huset ser förbannat lustigt ut om jag försöker dra ut något där. Gjort ett försök till att ställa det utanför där det är nu i princip men då blir det helt flakt tak om man vill kunna stå raklång i det och då går det ej med glastak... Sen blir det ju en otroligt merkostnad om man vill få det såpass isolerat/uppvärmt som är tanken om det skall byggas separat. Som det är nu så är det tänkt med antingen Bentechs öppningsbara glastak alternativt 2-4st av Velux största öppningsbara.
 
  • Ritning av husplan med måttangivelser för köksö, vardagsrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med detaljer om kök, badrum, vardagsrum och andra rum inklusive mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett förstorat kök med dimensioner för köksön och gångvägar angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tochvi Tochvi skrev:
Breddat på köksön och minskat gången på sidan mot väggen. Vill gärna ha kvar två passager då vi kan ha rätt mycket spring i köket när vi har gäster och med två vägar till all köksutrustning istället för en känns som något vi inte vill tumma på. efter lite research så verkar det som att det optimala är att sträva efter 30-50cm avlastningsyta på vardera sida häll så har lyckats klämma in 30cm på bägge sidor + en ho. Som det ser ut i vårat nuvarande kök så är hällen placerad på en egen liten länga där man egentligen bara kan nyttja höger sida av hällen och det är ju där det oftast ställs en skärbräda/råvaror men brukar aldrig bli mycket mer än just en skärbräda och råvaror. Tror ni det blir lite med 30+30? Ska man öka på och förskjuta till kanske 50-häll-diskho-20 och ett passagemått på 700 istället för 800?
Du kan nog gå ner till ett passagemått på 60 cm också om du vill.
Jag skulle föredra att ha bänkskiva närmast hällen och sen den lilla hon längst bort.

Om du har ugnen närmast vägghörnet slipper du problemet med att kylskåpsdörren öppnas i väggen.

Gör en klädkammare i hörnet av sovrummet i stället för en knepig garderobslösning (garderob i hörn fungerar dåligt). Eller använd en del av det utrymmet för en garderob i hallen.
 
Gammelnörden
Kan vara läge att läsa på lite om vad som krävs av utrymmena;
Exempelritning och riktlinjer för tillgänglighet i bostäder med text och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över minsta utrymmeskrav för matplats, samvaro och hemarbete i bostäder för olika antal personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

klippt ur "Tillgänglighet i bostäder Exempelritningar och riktlinjer"
 
Värst vad alla klagar. Jag tycker att det ser ut som ett väldigt intressant hus och jag gillar formerna utifrån och särskilt den integrerade vinterträdgården. Nedervåningen är också helt ok, särskilt när trappan fick en ny placering och det nedre högra hörnet städades upp lite. Däremot ser jag inte vad som blev bättre av att badrummet blev större och allrummet mindre.

Det stora problemet är väl snarare övervåningen. Den ser, för att uttrycka det frankt, helt knäpp ut. Men jag antar att det är någon estetisk preferens som gör att man vill ha oanvändbara bryggor på vardera sidan om schaktet ned till nedervåningen. Estetiska preferenser kan man förstås inte göra så mycket åt men det är ett enormt slöseri med yta och effektivitet. Är ni säkra på att det är så ni vill ha det så är det förstås inte mycket att göra åt saken. Men jag tror ändå att det kan löna sig att tänka efter en gång extra om det verkligen är nödvändigt eller om det är en sådan där sak som ser bra ut på ritbordet men som man snabbt kommer tröttna på när den väl är byggd.
 
Violina Violina skrev:
Sen tänker jag.. de sovrummen som INTE är "master bedroom" de har ju inte ens en toalett med dusch i samma rum? Hur tänker ni där?

Jag tror ni allmänt har "snöat fast" vid vissa nischade idéer (och de är du bra på att beskriva känslan de ska förmedla) och missar därmed att hela huset faktiskt ska gå att bo i..
Antagligen som en familj?

Är det bara du och sambon, så visst, men med barn/gäster?

Edit: och förvaring? Jag set ingen annan förvaring alls än skafferiet, städ och wic.. alla andra prylar?

Garderober i sovrummen?
Inga barn.
Skulle det bli i framtiden kan man inte sätta upp nåt drapperi som skyddar mot stänk ?
 
R riderx skrev:
Inga barn.
Skulle det bli i framtiden kan man inte sätta upp nåt drapperi som skyddar mot stänk ?
Här fattar jag faktiskt inte.. draperi som skyddar mot stänk??
 
Violina Violina skrev:
Här fattar jag faktiskt inte.. draperi som skyddar mot stänk??
Precis.
Som gardin.
 
R riderx skrev:
Precis.
Som gardin.
Om du läser inlägget från mig som du svarade på så vet jag inte vad draperi har med det att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.