Hej,
Jag håller på med ett projekt som innefattar en hel del 100x300 mm kansten av granit. Efter lite grubblande bestämde jag mig för att sätta dom med kilar på en packad grusbedd och sedan gjuta fast dom. Stensax är hyrd, linor är spända och jobbet påbörjat.

Får inte riktigt grepp om själva justeradet med kilarna dock. Det måste ju finnas några bra knep för hur man gör det själv?

Alla tipps mottages tacksamt!
 
Jag hade 4 kilar per kantsten. 2 i ena änden på vardera sida och 2 i andra änden. Sen skjuter du kilarna in/ut och höjer/sänker på så sätt. Placera ut kilarna först på ett ungefär, placera stenen ovanpå och finjustera sen.
 
J jimmie.p skrev:
Jag hade 4 kilar per kantsten. 2 i ena änden på vardera sida och 2 i andra änden. Sen skjuter du kilarna in/ut och höjer/sänker på så sätt. Placera ut kilarna först på ett ungefär, placera stenen ovanpå och finjustera sen.
Tackar för svar.
Så långt är jag med. Tycker dock att det var svårt att justera kilarna så att stenen hamnar i rätt höjd, utan att luta och efter linan. Det gick bättre när vi var två, en som lyfte med stensaxen och en som justerade, men när jag var själv tyckte jag att det var besvärligt.

Några tipps?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.