Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men hur högt måste man då för att den ska vara fri? För en kranbil gör ju som TS konstaterat samma sak, lyfter godset genom luften.
Får man utan tillstånd hovra ovanför någons tomt? Jag tror det är väldigt reglerat hur helikopter får flygas, tycker mig minnas en bekant som i sitt arbete har helikopterbaserad verksamhet att det inte alls bara är att flyga över folks egendom. Att ett Boeing 747 teoretiskt kan passera min tomt, eller för all del en helikopter (eller ballong/cessna) på hög höjd är ju lite skiljt från att lyfta något till tomten. Jag har svårt att se att man kan nyttja nån annans tomt utan att först få lov (om inte servitut finns eller det är en nödsituation).

Att däremot gå in och hämta en boll, frisbee eller en förrymd hund på nån annans tomt utan att fråga tycker jag är OK, så länge det inte är så att man ställt målet i tomtgräns och springer in 50ggr per dag. Det är ju ungefär som att det är OK att ringa på hos grannen.

Hursomhelst tror jag på att föra en dialog. Om det redan är infekterat innan blir det inte bättre av ett nedkört staket, hjulspår och stora stenar i gräsmattan.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 3 till
  • Laddar…
Är det ingen mer än jag som undrar hur liten grannens tomt egentligen är, om en kranarm alltså ska kunna sträckas tvärs över grannens tomt och lägga av sin last i en grop på TS' tomt?
Nog för att det finns långa kranar, men med fullt utskjut kan den inte lyfta så mycket. Och krana över 27 ton?? Går nog fortare med skottkärra (eller minidumper, om du tänker motordrivet).
TS, har du varit i kontakt med ett kranbilsföretag för att höra om detta öht är möjligt?
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer ställa frågan och hoppas på välvilja. Utgångspunkten för frågan var egentligen hurvida grannen kan säga nej om vi är tvugna att göra lyft över tomten (eller framåt pumpa in betong, lyfta in material).
Har man "lagen" på sin sida och kan stänga den möjligheten.

Området ligger utmed en större väg med parkeringsfickor där lastbilen kan stå. Tomten som ska lyftas över är 10m bred och kranen kan lyfta in 25 m vilket blir ganska exakt längst ut i hörnet på gropen. Vi har jämfört pris och det är inte så farligt mycket dyrare att lyfta in då han också kan få med sig allt makadam vi behöver i bil + släp. Kontra två körningar med avlämpning + dumper.
 
J JohanLun skrev:
Själv ogillar jag starkt när privatpersoner och yrkesfolk tar sig friheten att "nyttja" annans tomt. Många "vänder" sin bil genom att backa in på någons uppfart. Ingen kan ju veta tex om stenläggningen är gjord för att tåla ett tyngre fordon, eller man har barn eller husdjur som leker på tomten. Jag vill inte ha en inbackande DHL bil på min tomt. Än mindre vill jag ha nån som plötsligt börjar lasta med kran och riskera att tappa stenar på saker jag har på tomten.

Om grannen kom och frågade om han fick lyfta något över min tomt skulle jag försöka tillgodo se det genom att flytta bil, hålla katt och barn inomhus. Om grannen hade kunnat fråga men inte gjorde det så skulle jag bli sur. Om det blev en oförutsedd situation så att det skett utan förvarning pga grannens entreprenör tog eget initiativ så skulle jag acceptera det, men vore det nåt som hände flera gånger under en längre byggperiod skulle jag inte acceptera att grannen har så dålig koll. En granne hade en entreprenör som började med ett arbete som jag hade synpunkter om, jag bad att han skulle stanna sin maskin så vi kunde prata varvid han bad mig dra åt... Jag bad grannen han skulle be entreprenören ta en paus för att prata, men han blev bara stressad. Det är inte direkt rätt upplägg för att man nästa gång ska vara tillmötesgående.

En sak som skulle göra det bättre vore om lastbilschaffisar och byggbilar såg till att köra riktigt försiktigt i villaområdena och inte blåsa förbi med 2dm marginal i 50km/h när man går med sina barn till skolan. Då skulle jag vara mer positiv. Nu är det ett helvete när nån i området bygger eftersom många framför sina fordon som tjuvar. Nån som precis blåst förbi i 50 på vår 30 väg utan trottoar skulle aldrig i helvete få lasta av eller vända på min tomt. Dessutom kör många lastbilar så träd som står nära vägen skrapas. Jag vet att träd inte ska hänga ut i körbanan, men samtidigt behöver chaufförer inte slicka kanter och hörn. Och i lastning inte bonka i staket, grindstolpar, buskar och träd. Gör man det försiktigt så ökar chansen att få göra det smidigt. Endel ska jag säga är otroligt hänsysfulla medan andra är riktiga skitstövlar. (och, ja, jag har CE kort så jag vet hur det är att köra lastbil).
Hantverkare måste köra snabbt. Annars gnäller privatare på för mycket timmar när fakturan komme. :crysmile::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
flaggan10 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hantverkare måste köra snabbt. Annars gnäller privatare på för mycket timmar när fakturan komme. :crysmile::rofl:
Hantverkare måste köra lugnt i bostadsområden, annars blir det badwill på deras firma.

Jobbar man effektivt och med kvalitet så kan man motivera fakturan ändå.

Jag har själv kört för fort då jag stressat mellan möten när jag var yngre (då framförallt på motorväg/essingeleden), men försöker tänka att varför ska jag ta risker för både mig, andra trafikanter eller riskera körkortet för att korta min arbetsgivares tid. Det är till och med så att jag förstått att hos oss (om någon klagar hos arbetsgivaren eller en högre chef sett någon på arbetstid eller med arbetsfordon köra för fort) så blir dennes chef kontaktad. Mycket bra! På området står ibland vakt med fartkamera. Eftersom det inte finns barn där kan man fråga sig om det är nödvändigt, men jag tycker ändå det sänder rätt signal. Här på jobbet kör vi inte för fort. Men det kanske kommer med åldern att man funderar mer på konsekvensen om man tex kör på ett barn blir. Är det värt att spara 10 spänn åt arbetsgivaren?

Nu är det framförallt grannarnas uppfarter folk vänder på, men kanske ska man lägga ut ett par fotanglar på uppfarten så kanske dessa bud och taxibilar lär sig... :D :D
 
  • Gilla
DLo och 5 till
  • Laddar…
Angerfors Angerfors skrev:
Tomten som ska lyftas över är 10m bred och kranen kan lyfta in 25 m vilket blir ganska exakt längst ut i hörnet på gropen. Vi har jämfört pris och det är inte så farligt mycket dyrare att lyfta in då han också kan få med sig allt makadam vi behöver i bil + släp. Kontra två körningar med avlämpning + dumper.
Ska detta tolkas som att ni pratat med ett/flera åkerier med kranbil, och de har åtagit sig att krana lastbil+släp med makadam 25 meter, varav 10 m över grannens tomt?
 
Vi har pratat med ett företag som säger att de kan lyfta in Makadam ca 25 m och då ha 9 ton på bilen. Han kan även få med sig 17 ton på släp vilket gör att vi kan få in både grövre och finare Makadam i samma körning.
 
Angerfors Angerfors skrev:
Vi har pratat med ett företag som säger att de kan lyfta in Makadam ca 25 m och då ha 9 ton på bilen. Han kan även få med sig 17 ton på släp vilket gör att vi kan få in både grövre och finare Makadam i samma körning.
Har ni faktiskt berättat att det handlar om lyft över en annan tomt?
Det är föraren som kommer få skit när han tappar ett lass makadam genom taket till grannens uterum, inte ni.
 
  • Gilla
  • Haha
Dalkullan i stockholm och 5 till
  • Laddar…
Jag tror inte det spelar någon roll vems uterum han tappar sten i, skit får han ändå.

Lyft över byggnader är väl vardagsmat för kranbilsförare?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
När jag höll på med flygning så var det normalt sett inte tillåtet att flyga under 150m. Ska man ta den referensen att luften är fri (nej det är den verkligen inte om man kollar på en flygkarta) så behövs en rejäl kran för att klara den höjden. Kollar man på licens för drönare så säger dom max flyghöjd 120m.
Ställer man frågan till folk inom juridik hur högt och lågt man äger marken så kan man inte ge något bra svar heller utan vissa säger att den är oändlig uppåt och ända in i jordens mittpunkt.

Jag ställer mig ytterst tveksam till att man på laglig rätt har tillåtelse att lyfta över annans mark bara sisådär. Själv skulle jag ställa mig tveksam till det beroende på hur och vad som ska lyftas. Om olyckan är framme får det inte vara några tvivel om vem som blir den ansvariga och då även se till att denne kan göra rätt för sig. Tänker ett företag som inte har någon försäkring för kanske då kommer gå i konkurs och ja då står man där själv med problem.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 3 till
  • Laddar…
Det går väl få grus levererat i storsäck
 
27 ton är ju egentligen inga jättemängder även om man spontant tycker det låter mycket.

Jag och frun körde ut 40 ton (5 lastbilslass) med hederlig skottkärra för att göra "sandstrand" i stugan. Tog inte så fasligt lång tid faktiskt. Sträckan var kanske 25m enkel väg. Dock aningens utförsbacke på gräsmattan vilket underlättade enormt. Sen styrde vi även skottkärran i/under vattnet på en duk för att fylla på botten en bit. Tror inte det tog mycket längre än två dagar om jag minns det rätt. (Hade svärföräldrarna som lastade skottkärrorna)

Självklart är det smidigare att "lyfta" in det men det är alltså inga problem att göra på andra sätt om vi antar att det finns åtminstone gångstig eller enklare väg fram till där det ska. Finns ju även motordrivna skottkärror, minidumprar, traktor med skopa, personbil med släpvagn, transportband osv. Beroende på hur förutsättningarna ser ut.

Sen är det väl ganska vanligt att man lyfter in saker "över" både hus, tomter, planeringar osv. Så enklast är nog att ödmjukt fråga grannen först att ni skulle vilja få lyfta saker över deras tomt och undrar om det går bra. Hade någon frågat ödmjukt hade jag självklart sagt ja.

Hade någon bara konstaterat att de skulle genomföra och bara "informerat mig" om det utan att jag kunde protestera, säga nej hade jag nog blivit både lite sur och lite förbannad. Så alltid bäst att fråga först.
 
  • Gilla
  • Wow
Mallin5 och 5 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
När jag höll på med flygning så var det normalt sett inte tillåtet att flyga under 150m. Ska man ta den referensen att luften är fri (nej det är den verkligen inte om man kollar på en flygkarta) så behövs en rejäl kran för att klara den höjden. Kollar man på licens för drönare så säger dom max flyghöjd 120m.
Ställer man frågan till folk inom juridik hur högt och lågt man äger marken så kan man inte ge något bra svar heller utan vissa säger att den är oändlig uppåt och ända in i jordens mittpunkt.

Jag ställer mig ytterst tveksam till att man på laglig rätt har tillåtelse att lyfta över annans mark bara sisådär. Själv skulle jag ställa mig tveksam till det beroende på hur och vad som ska lyftas. Om olyckan är framme får det inte vara några tvivel om vem som blir den ansvariga och då även se till att denne kan göra rätt för sig. Tänker ett företag som inte har någon försäkring för kanske då kommer gå i konkurs och ja då står man där själv med problem.
:crysmile: Hur många företag som sysslar med kranlyft har inte försäkring tror du? En företagsförsäkring har man av flera olika anledningar. Den kanske viktigaste är att skydda företaget mot kk om något verkligen händer.

Jag har arbetat inom byggbranschen i ca 20 år. Det är materialleveranser och hämtning av sopor dagarna i ända. Det lyfts över bilar, det lyfts över tomter, ja, det lyfts över allt möjligt. Men det finns alltid ett säkerhetstänk. Det lyfts inte över människor förutom dom som står och tar emot lasten.

Peppar, Peppar. Några gånger har storsäckar med sopor gått sönder. I samtliga fall har dom gått sönder direkt vid lytet. Ganska många gånger genom åren har Chauffören ring och sagt att vi måste packa om soporna då han inte vågar lyfta säcken.
Aldrig hittills tack och lov har ett material lyft slutat med att något tappats.

Olyckor kan självklart ske. Men att lyfta grus 10 m över någon annans tomt känns för mig väldigt riskfritt.

Det bästa är självfallet att prata med grannen och komma överens. Men jag kan bara komma på att grannen kan stoppa lyten genom att placera sig själv på marken under när lyften sker. Då lär chauffören avbryta.
 
  • Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tror inte alls att man har någon rättighet att lyfta över andras tomter.

Nu är det ju inte bara makadam som ska lyftas över. TS skriver i inlägg #33 att senare ska även pumpas betong och lyftas över material. Med material förstår jag som allt byggnadsmaterial, fönster mm. Det låter som att det kommer bli väldigt många lyft över grannens tomt. Tror inte grannen kommer bli så glad över det.

Det måste väl finnas någon slags väg utanför och till TS hus och in på tomten? Eller kanske bakom TS. Hur kör TS dit? Om vägen är för dålig för lastbilstransporter får man, förmodligen efter godkännande av nån vägförening, förstärka vägen med några lass grus eller bredda vägen tillfäligt. Och kanske göra en infart/byggväg på sin egen tomt för lastbilar och pumpbilar, åtminstone några meter in på tomten så får kranbilen stå där. Betongslangar når långt.

Om inget av detta går, har TS pratat med grannen på andra sidan. De kanske är villiga att låta saker lyftas över sin tomt. Även om det blir längre lyft så finns det kranar och betongslangar som räcker längre.

TS pratade om att det fanns parkeringsfickor
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 1 till
  • Laddar…
Som sagts tidigare, en "självlastande" minidumper som man hyr och kör själv är nog det enklaste och billigaste alternativet, undantaget skottkärra men då satsar du mycket mer egen tid för att inte tala om rygg.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.